Gå til innhold

Lekkasje i ekspansjonstank E36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lekkasje i ekspansjonstanken (tror jeg), det drypper fra den nederst etter oppstart og motoren begynner å bli litt varm.

Det merkelige er at det kun lekker i kulda, gjerne ved -5 og lavere. På sommeren ser jeg ingen lekkasje. Nå er det blitt kjøligere igjen og jeg må få gjort noe med det.

Leser også at dette kan være grunn til luft i systemet og ugjevn varme i kupeen. Og det opplever jeg.

Men hvorfor skjer det kun i kulda? Er det pga sprekk i plast som utvider seg eller? En pakning som er gåen? Jeg tror som sagt det er ekspansjonstanken, siden det drypper under den, men det kan kanskje være radiator som er gåen også. Bør jeg bytte begge?

Når jeg kjører litt med bilen virker det som det ikke lekker. Men når jeg har satt fra meg bilen og kommer til den morgenen etter, ser jeg en liten dam med kjølevæske under der hvor ekspansjonstanken sitter. Akkurat som den lekker ved en viss temperatur eller det har noe med trykk å gjøre.

Tempen på måleren inne i bilen viser helt normal temperatur. Og ingen svingninger. Vannpumpe og termostat er byttet for ca 15000km siden.

Noen råd i kulda? :-)

Bilen er en E36, 320i, 96 modell.

Skrevet

Veska vil jo utvide seg når den blir varm.

Kan det tenkes at du etterfyller for mye?

Det skal være en målestrek på tanken der du ser max.

Ellers ville jeg ha luftet systemet.

Skrevet

jeg har akuratt det samme probleme selv, å jeg har fåd taki meg ny expansjons tank, det er billigst og start med og sjifte.

anbefale og sjift ekspansjons tanken først da.

ha en fin dag=)

Skrevet
Veska vil jo utvide seg når den blir varm.

Kan det tenkes at du etterfyller for mye?

Det skal være en målestrek på tanken der du ser max.

Ellers ville jeg ha luftet systemet.

Altså jeg etterfyller når nivået glir under streken som du nevner pga lekkasjene. Etterfyller på kald motor. Men det lekker altså ved oppstart og motoren har blitt litt varm. Det er mulig det lekker under kjøring også. Dette skjer kun når det er en -5 grader eller mer ute.

jeg har akuratt det samme probleme selv, å jeg har fåd taki meg ny expansjons tank, det er billigst og start med og sjifte.

anbefale og sjift ekspansjons tanken først da.

ha en fin dag=)

Jeg har lyst å starte der selv. Er det mye jobb å bytte den? Har aldri bytter noe der. Mine kunnskaper begrenser seg til bytte av klimafilter under dasjbord, bremser, skiver, parkbrems, batteri osv... Jeg har ikke skrudd eller vært oppe i rundt motoren. Sitter vel noen plastikkdeksler der også som må løsnes?

Skrevet

Hadde lekkasje på min gamle e36.....trodde jeg da...

Kjøpte ny tank med nye pakninger/O-ringer...Monterte på, startet...Lakk som en sil.

Etter nærmere investigation, så jeg at radiator veggen bak ekspansjonstanken hadde sprukket. Så da ble ny radiator også.

Tett, og god som gull

Svakhet de radiatorene på e36....plastik fantastic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...