Gå til innhold

Oljeskift og inspeksjon av oljepumpebolter M60B40


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, da er jobben utført! 8)

Fikk lånt med skikkelig garasje med verktøy, løftebukk og alt annet som trengtes så da var det bare å slå til.

Deler kjøpt BMW Trondheim, Strandveien Auto.

Olje: Castrol 10W60, 8 liter: ca 230KR literen.

Oljefilter med innsats: ca 200KR

Bunnpannepakning: ca 400KR

Total pris ca 2200KR.

Jeg startet med å tappe av oljen. Det var på god tid å ta et oljeskift. Ser ut som forrige eier har vært litt slapp med dette. Ved nedtaking av bunnpanne er jeg spent på hvor mange bolter som ligger og bader da dette er et ganske klassisk tilfelle på disse motorene. Til min store overraskelse lå det noe helt annet det, noe som økte verktøyskapitalen min.

fpk9uqy67cl75a8fijkt.jpg

Jepp. Det er en Biltema 13-kopp. :shock:

Var noen skraper etc i bunnpannen, sikkert forårsaket av denne! Flaks at det ikke har gått værre..

Nesten alle bolter som "holdt sammen" oljepumpen (virker som den er delbar) var veldig løse. 2 bolter helt øverst var i utgangspunktet vibrerte helt ut, kun holdt på plass av godset til bunnpannen.

4mflf930evdmw24b040t.jpg

De større boltene som holder oljepumpen til godset satt ganske godt. Jeg tok likevel ut den ene bolten fra venstre side (sett foran ifra), for å komme til strammingen til kjedet. Det var veldig slakt. Nesten 1,5 cm vandring fra side til side. Justerte slakken med en 8mm umbrako i hullet til bolten. Slakken skal visstnok være 5mm ifølge autopower.se.

Tok deretter på locktite 243 på bolten og skrudde den tilbake på plass. Dette gjorde jeg forøvrig også med de to større mutrene som sammen med denne bolten holder oljepumpen på plass.

Her ser dere bolten som sitter til venstre sett forfra, med locktite.

w3imgec05gy09m7pgxfa.jpg

Her er det bolten skal sitte. Sett forfra. Inni der er justeringen til kjedet.

xmjd3m916v49cnlkgxvn.jpg

Her er de to mutrene.

9753k0j6h5j8qbq9dr3s.jpg

Når jeg skulle montere bunnpannen tilbake viste det seg at Strandveien hadde sendt meg feil bunnpannepakning. Til og med oljefilteret var feil. Bilen måtte stå over natten. Vel tilbake på strandveien dagen etter viste jeg min missnøye og de skaffet ny pakning fra GS sitt lager på rappen. Oljefilter hadde de. Beklaget i tilegg så mye de kunne, selv om jeg ikke syntes en unnskyldning i seg selv var nok. Fikk derfor snakket til meg 8 stk tennplugger til 200KR. Hehe. ikke all verden men bedre enn ingenting. Skulle også få rabatt noen mnd fremover på andre ting. :wink:

TIlbake i garasjen monterte jeg ny pakning, bunnpanne og filter. Da var det bare å fylle på med olje og starte opp.

Absolutt ingen røde oljelamper i dash og se, og motoren knurret fornøyd med den nye oljen sin. 8)

Håper dette er til hjelp/inspirasjon for andre som vil gjøre det samme. Det kan være verd den lille pengesummen!

Skrevet

13-kopp i bunpanna ja hehe da har jeg sett det å:P

tenkte jeg sku gjøre det samme i romjula, er ikke noe ekspert akurat med regner med det holder å gå over evnt stramme boltene som sitter i / ved olje pumpa.

jeg har dog ikke no olje lampe som lyser med motoren har gått 194t så regner med det er greit å sjekke.

men er 10-60 olje no optimal olje om vinteren?

Skrevet

Hehe, utrolig hva man finner! :P

Det skader ikke å ta en sjekk, og stramme til boltene nei. Tar ikke SÅ mye lengre tid og koster heller ikke mye mer enn et enkelt oljeskift..

Bilene leveres originalt med 10W40. Siden bilen har passert 320 000 anbefalte han på BMW å gå opp til 10W60, siden oljen ikke blir fullt så tynntflytende. Man slipper da evnt forbruk. Begge oljene har samme kaldstartegenskaper.

Hører ingen tikking etc på kald motor.

Mulig det er litt rasling fra eksosventilene, men det er alt. Burde sikkert vært byttet ventilløftere etter hvert?

Skrevet

Ikke så dumt å sjekke disse boltene nei, jeg hadde 7 løse bolter som låg i bunnpanna (bilen har gått 225' km). Gjorde det samme som deg, men jeg brukte loctite 7063 rengjøringsspray først, og deretter loctite 638, det gjør samme nytten :)

Skrevet

Brukte rengjøringssprayen jeg også, glemte å informere om det 8)

Men, 7 løse bolter?!

Da er det ikke mange bolter igjen å løsne, hehe.. :P

Motoren min er gått snart 330 000 og ingen lå i bunnpanna. Enten har noen strammet dem tidligere, ellers har det vært veldig flaks!

Skrevet

Ja, ble veldig overrasket når jeg såg 7 løse bolter liggende å slenge i bunnpanna...

Jeg hadde også litt slakk i kjedet, men gjorde ikke noe med det. Skulle kanskje ha stramma det litt, så det ikke blir verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...