christr Skrevet Desember 18, 2010 Share Skrevet Desember 18, 2010 Hei. Trenger litt hjelp her Var ute å kjørte en dag da plutselig flere av varsel lampene begynte å lyse, lysene dimmet og instrumenter døde... Stoppet bilen og når jeg skulle starte den igjen var batteriet flatt. Tenkte med meg selv at jeg måtte ha fått en kortslutning en eller annen plass siden alt blinket. Begynte å feilsøke, men fant ikke noe. Startet bilen senere med startkabler men den var fortsatt lik. Jeg koblet av minus polen på batteriet å da svev bilen plutselig helt fint. Tenkte da at batteriet måtte være kortsluttet i cellene å trakk alt av strøm dynamoen ga ut... Byttet batteri å bilen har virket grei i noen uker nå. Men i går kveld begynte den samme blinkingen i varsel lamper og instrumentene døde ut. Tror da at det må være dynamoen som er gåen siden jeg har nytt batteri. Målte på dynamoen i går uten at batteriet var koblet til. Ved tomgang målte jeg rundt 14 v så tenkte da at denne også var ok, men det som var merkelig var at når jeg ruste opp bilen så blinket det i lysene igjen. Kan dynamoen fuske? Ha gåen spenningsregulater eller noe annet? Jeg fikk dama til å sitte inni bilen å trø på gassen mens jeg stod å målte lade spenning. måler ca 14 v på tomgang, men ved høyere turtall varierer det veldig. Målte så lite som 6 v noen ganger.. Noen som har noen gode forslag? Tenker jeg prøver å byttte dynamo, men kan det være andre ting? Blir takknemlig for alle innspill og fin om noen også kunne beskrevet en grei fremgangsmåte på å bytte dynamo. Er en 97 mod e39 520i, men står en 525i maskin i å er ikke helt sikker på årstall på denne.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
paronnen Skrevet Desember 18, 2010 Share Skrevet Desember 18, 2010 stakkars mann.du må aldri kjøre dynamoen uten at batteriet er tilkoblet!!!! Tror du kan skifte diodebroen i første omgang men det sikkreste ny dynamo;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christr Skrevet Desember 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2010 Takk for svar Får prøve dynamoen da å se om det hjelper. Hva er diodebroen hehe? Er det det samme som spenningsregulatoren? Hvorfor kan ikke dynamoen gå uten at batteriet er koblet til? Eller hvordan kan jeg måle den rette spenningen på dynamoen når batteriet ikke er koblet fra.. Vet jeg kan måle med batteriet påkoblet men da måler jeg jo minimum spenningen som batteriet har altså i overkant av 12v. men dynamoen er val kanskje kapputt hvis jeg ikke måler mer en 12v? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leo Skrevet Desember 18, 2010 Share Skrevet Desember 18, 2010 Batteriet er i utgangspunktet et lager av strøm og måles i aH (ampertimer - hvor lenge det greier å levere en gitt mengde strøm). Når batteriet er fulladet kan det viser mer enn 12v. Er det ødelagt - gåene celler ol. slik at det har mistet aH så viser det fremdeles 12v. Så når du starter bilen viser det hva dynamoen leverer. Når du kobler av batteriet når bilen går kutter du hoveddelen for strøm til bilen. Mange deler/komponenter er fintfølende for spenning, dynamoen sender ikke jevn strøm av elektrisitet og derfor kan komponeter som hjernen svies/kortslutte pga overspenning. Så ikke gjør det igjen er du snill:) Dynamoen lader eller ikke, men spenningsregulatoren som enten sitter på dynamoen, diodebroen (inne i dynamoen) eller en ekstern hjerne (Chrysler glad i:(...) hvis disse regulatorene går så vil den lade ettersom det passer. Men du må måle med batteriet påkoblet! Kjenner ikke dynamoen du har på nå, men det gjør andre gutter her. Men er det en Bosh dynamo med spenningsregulator på utsiden og der er det to skruer. Er det dynamo med dioder - skift dynamo. Er det en med spenningsregulatoren i hjernen bytt hjerne... Men hvis jeg ikke husker feil bruker ikke BMW det siste alternativet. Så bare skift Dynamo........ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christr Skrevet Desember 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2010 Takk for svar . Har nå byttet dynamo og det ser ut som om alt er greit. har målt med batteriet påkoblet hehe. ser ikke ut som om noe har tatt skade av at jeg målte uten batteriet koblet til. har kanskje vært heldig fant ut når jeg skulle bytte dynamoen at reima var tredd feil. den gikk over det hjulet som sitter på den øverst skruen til dynamoen istedenfor under. reima vil jo ikke stramme så godt som den burde så kanskje feilen var kun det, men jeg byttet også dynamo for å være på den sikre siden. er ikke så lenge siden jeg kjøpte bilen så jeg har rett å slett ikke lagt merke til at reima var feil påsatt. så da kan jeg jo spørre videre, er det mulig å teste en dynamo som ikke står i bilen? eller må den kobles til en slags tester med reim slik at den går med rett omdreining? kan jo være greit å vite om jeg har en i reserve Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leo Skrevet Desember 18, 2010 Share Skrevet Desember 18, 2010 TEM (trondheim elektromotor) sjekker dem! Er i trondheim på følgende adresse Klæbuveien 196 b Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå