BMW-Bulle Skrevet Desember 25, 2010 Skrevet Desember 25, 2010 Hei. Har en 740 ia E38 99/00 modell. Som fungerer helt perfekt, men nå når det er veldig kaldt ute hender det ofte at det piper i viftene til klimaanlegget. Er rimelig plagsomt å høre på, så jeg må få ordnet dette!! Jeg regner med at det er lagra som begynner å bli litt slitt, men om jeg får smurt de opp vil det helt sikkert bli bra igjen. Er det noen som har vært ute for samme probleme i 7-serie E38?? Og er det noen som vet om det er mulig å komme til viftene å få smurt opp lagra på egenhånd, eller er dette en jobb for verkstedet?? Håper det er mulig å ordne dette uten å skifte ut viftene, sikkert ikke billig!!! Takknemelig for svar og tips fra andre som syntes motorlyd fra en skikkelig BMW maskin er bedre å høre på en lager-hyling fra klima vifta
Ballder Skrevet Desember 25, 2010 Skrevet Desember 25, 2010 Kjør vifta manuellt på lav hastighet slik at det ikke skriker til og begynne med, så kan det være seg at den klarer seg ut vinteren i det minste. Oppsmøring av lagrene er bare og glemme, da det nesten uten unntak er en kortvarig glede i seg selv det også. Kommer strax tilbake med link til pris på vifta de jeg.
Ballder Skrevet Desember 25, 2010 Skrevet Desember 25, 2010 http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.php3?page=imageItems&image_ref=331G1Q2Q37312J262630 Ikke helt graits, men vell verdt kronene. Jobben med og bytte den koster nok lett det det samme som viften koster i seg selv dersom du velger ett verksted til og ta jobben. Er en møkkajobb. Link til noen bilder som gir deg en ide om hvordan du kommer til vifta. http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=66899
BMW-Bulle Skrevet Desember 25, 2010 Forfatter Skrevet Desember 25, 2010 Takk for svaret!! Hjelper lite å regulere turtallet på viftene, virker som om den har bestemt seg for å plage meg med skrikelyden så gjør den det uansett. Kommer å går og kan ofte være bra i 1 time eller 2, men her om dagen da jeg kjørte fra Malmø og hjem holdt den et jekla liv 3 timer i strekk. Prøvde alle mulige triks og det eneste som funka var å spille musikk på full guffe, eller kjøre V8en på så høyt turtall at motorlyden overdøvde vifta. Begge disse løsningene er dårlige på sikt, og det ene er forferdelig dyrt:-)
Ripper87 Skrevet Desember 26, 2010 Skrevet Desember 26, 2010 er ikke vanskelig å bytte vifta http://www.bimmerboard.com/forums/posts/45351 ser ut som den linken ikke funker ak nå men kommer sikkert tilbake kupevifta mi slutta å gå for en par uker siden bilen min står slik intil den nye vifta kommer fra ebay vist du ska bytte vifta å diy linken ikke kommer online igjen så bare pm meg så kan jeg hjelpe deg:)
BMW-Bulle Skrevet Desember 27, 2010 Forfatter Skrevet Desember 27, 2010 Hei Ripper87 Godt å høre at det er mulig å ordne dette selv!! Og takker for at du er behjelplig med tips. Funka dårlig den linken ja, men skal prøve om noen dager og vist den fortsatt er nede så sender jeg deg en pm. Jeg skjønner jo nå at det ikke er noe vits å demontere alt det bare for å smøre opp noen utslitte lager, like greit å gjøre det skikkelig å bytte ut begge viftene når man er i gang!! Får håpe du snart får bakke i posten slik at du får bilen på veien igjen! Vi snakkes, hilsen Marius.
bjalle Skrevet Desember 27, 2010 Skrevet Desember 27, 2010 du har lokalisert lyden så du er sikkert at det er denne viften,sitter også en liten vifte i radiomodulen som kan kan gi skrikelyd,går den normalt så hører du bare svak summing.må du bytte viften så er det en tålmodighets jobb men ikke vanskelig,ut med instrumentet og listene så ser du greit hva som må løsnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå