lagrinn Skrevet Desember 30, 2010 Skrevet Desember 30, 2010 Hei. Jeg vurderer kjøp av en e34 540i, bilen har 184000km på telleren og er 99,9 prosent rustfri og strøken innvendig, men den har en ganske kraftig vibrasjon imellom 1000-2000 o/min, denne vibrasjonen er også ørlite grande tilstede på tomgang. Jeg kjenner den kun når jeg sitter inne i bilen, om mann holder på motoren på dette turtallet kjenner mann ingen ting, ingen vibreringer i girstanga overhodet. Så kommer spørsmålet, hva kan forårsake dette, er det noe så alvorlig som svinghjulet, eller kan det vere ett motorfeste eller kast i vifta? Takker får alle svar.
lagrinn Skrevet Desember 30, 2010 Forfatter Skrevet Desember 30, 2010 Om det har noen betydning så sitter det 6 trins manuell i denne og det er en touring.
lagrinn Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Skrevet Desember 31, 2010 Ingen som har vert borti dette før?
S.Hafsmo Skrevet Desember 31, 2010 Skrevet Desember 31, 2010 Går motoren normalt ellers da? altså den er ikke dauere enn normalt? Kan jo være noe så enkelt som at du har overslag på en av tennpluggene. løft på dekslet og se etter olje rundt pluggene. Slapp toppdekselpakning er ikke unormalt på disse. Bør og ta en titt på motorfestene, da jeg mener å ha lest om at de har blitt ødelagt og tilsvarende symptomer. om det kun er under pådrag/akselerasjon kan du sjekke hardykobling og kryss på mellomaksling. Forøvrig vil jeg gratulere deg i å ha funnet en strøken 95 540i med 6-trinns. Det er ikke hverdagskost i lille Norge.
lagrinn Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Skrevet Desember 31, 2010 Går motoren normalt ellers da? altså den er ikke dauere enn normalt? Kan jo være noe så enkelt som at du har overslag på en av tennpluggene. løft på dekslet og se etter olje rundt pluggene. Slapp toppdekselpakning er ikke unormalt på disse. Bør og ta en titt på motorfestene, da jeg mener å ha lest om at de har blitt ødelagt og tilsvarende symptomer. om det kun er under pådrag/akselerasjon kan du sjekke hardykobling og kryss på mellomaksling. Forøvrig vil jeg gratulere deg i å ha funnet en strøken 95 540i med 6-trinns. Det er ikke hverdagskost i lille Norge. Takk får tips S.Hafsmo, da skal dette skjekkes opp, dette er på stillestående når jeg ruser bilen og ved pådrag/normal kjøring i alle tilfeller er det ille imellom 1500-2000o/min, mann kjenner det så vidt det er på tomgang og det er en jevn vibrasjon under bra pådrag (sliten hardykobling?) Ja, er ikke hver dag mann ser slike, må lakke opp frontfangeren også er det jo litt småplukk som f.eks blinkende instrumentbelysning, masse feilmeldinger på div lys (men alle virker), løst hanskerom også noe mere, men dette er ting jeg har nogenlunde ide på hva som er feil og kan fikse selv. Ellers så hadde jeg med en kolega som har tilsvarende bil men med automat på prøvekjøringa, han mente denne gikk noe bedre en hans, å motoren går helt fint på tomgang, noen tips om hvordan mann finner ut om motor feste er ødelagt? Ser det er ca 1000kr får begge på koed også er det 500 får hardyskiva, så må vell bare bestille dette og bytte det først som sist, skal også bytte noen deler i forstillingen/snekka som jeg får med på kjøpet, så da tar jeg dette i samme slengen.
S.Hafsmo Skrevet Desember 31, 2010 Skrevet Desember 31, 2010 Om du har vibrasjonene mens bilen står i fri, tror jeg nesten du kan utelukke hardykobling. Motorfestene vet jeg ikke hvordan man best sjekker, men om du legger ei fjøl på jekken og jekker opp bare motoren litt for å se om den faktisk henger i festene er du ihvertfall et skritt nærmere. Har forøvrig hørt om en fyr som hadde tilsvarende ubalanse, og han manglet 3 blader på vifta, så det kan jo være verdt en kikk under panseret. Tar du en titt rundt pluggene i samme slengen har du ihvertfall utelukket det som koster minst å sjekke. Har og hørt om div. problemer rundt disse dobbelmasse svinghjulene, men det har stort sett vært på corvetter og liknende. Vet ikke om dobbelmassesvinghjulene til BMW kan gi slike symptomer. Vet du om kassen/clutch har vært demontert i det siste? Personlig gikk jeg for lettet svinghjul fra JB Racing, istedet for det 14kg tunge dobbelmassegreiene. Ang. lysproblemet har jeg et tilsvarende problem. Tror det er LKM (Light Kontroll Module) som gjør det. Har ikke fått tak i en ny for å teste da, men får vel kikke litt rundt etter det etterhvert.
lagrinn Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Skrevet Desember 31, 2010 Om du har vibrasjonene mens bilen står i fri, tror jeg nesten du kan utelukke hardykobling. Motorfestene vet jeg ikke hvordan man best sjekker, men om du legger ei fjøl på jekken og jekker opp bare motoren litt for å se om den faktisk henger i festene er du ihvertfall et skritt nærmere. Har forøvrig hørt om en fyr som hadde tilsvarende ubalanse, og han manglet 3 blader på vifta, så det kan jo være verdt en kikk under panseret. Tar du en titt rundt pluggene i samme slengen har du ihvertfall utelukket det som koster minst å sjekke. Har og hørt om div. problemer rundt disse dobbelmasse svinghjulene, men det har stort sett vært på corvetter og liknende. Vet ikke om dobbelmassesvinghjulene til BMW kan gi slike symptomer. Vet du om kassen/clutch har vært demontert i det siste? Personlig gikk jeg for lettet svinghjul fra JB Racing, istedet for det 14kg tunge dobbelmassegreiene. Ang. lysproblemet har jeg et tilsvarende problem. Tror det er LKM (Light Kontroll Module) som gjør det. Har ikke fått tak i en ny for å teste da, men får vel kikke litt rundt etter det etterhvert. Det er småe vibrasjoner under pådrag også, så hardykoblingen blir nok bestilt med sammen med noen andre deler og byttet. Jeg ville jo tro att om det var kast i svinghjulet, så ville denne øke med turtallet, men på bilen min er den kun skikkelig tilstede ifra 1500-2000o/min. Så sant jeg veit er ikke girkassen eller lignende vert ute på denne bilen på lang tid. Jeg har også hørt om noen som har fått dette pga vifte, men i det tilfellet så røyk viftereima i 200km/t og slo skeiv hele skiten. Men helt klart så skal jeg skjekke dette du sier før jeg bestiller noe, billigere en gratis blir jo ikke ting Også får jeg ta en skjekk på motorfestene og hardykoblingen. Om det skulle vise seg og vere svinghjulet, så går jeg får ett på ca 4-5kg, setter ikke inn igjen ett slikt monster. Takker får gode tips og råd S.Hafsmo Ang lys problemene, så kan dette skylles en dårlig løsning på kabelgjennomføringen i bakluka visstnok, så ved og bytte den bakre delen der kan det visst bli bedre, hva koster denne lysmodulen?
S.Hafsmo Skrevet Desember 31, 2010 Skrevet Desember 31, 2010 Du får rapportere når du har sjekket de forskjellige tingene, i tilfelle man skulle få tilsvarende problemer selv etterhvert. Vet ikke hva lysmodulen koster, sikkert ikke veldig billig. Tenkte jeg skulle prøve å få tak i en brukt først, for å teste om det fungerer. Er nok ikke umulig at det er ledningene som går til bakluka. Kanskje jeg skulle gjort et forsøk på å bytte dem. Må uansett bytte bakluke pga rust i fals over skilt.
lagrinn Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Skrevet Desember 31, 2010 Du får rapportere når du har sjekket de forskjellige tingene, i tilfelle man skulle få tilsvarende problemer selv etterhvert. Vet ikke hva lysmodulen koster, sikkert ikke veldig billig. Tenkte jeg skulle prøve å få tak i en brukt først, for å teste om det fungerer. Er nok ikke umulig at det er ledningene som går til bakluka. Kanskje jeg skulle gjort et forsøk på å bytte dem. Må uansett bytte bakluke pga rust i fals over skilt. Jeg skal rapportere, men blir ikke før i uke 2 utpå nyåret, er ikke overtagelse før da, måtte bytte en bremseslange får å få den eu godkjent, såpass med feil må det nesten vere på en 16år gammel bil på eu kontroll
lagrinn Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Skrevet Januar 10, 2011 Da har jeg fått sett litt, første tennplugg til venstre på venstre side av motoren sett fremmeifra var rimelig våt, jeg fant ingen pluggnøkkel som passet så rengjorde etter beste evne med en fille og en skrutrekker. Det blei litt bedre, men hvordan skal jeg få dette helt tørt, har prøvd med trykkluft også, er det skummelt og skru ut pluggen også rense med en fille og trykkluft? innbiller meg att det kan komme en del dritt ned i motoren. Det manglet også ett blad på vifta, kan dette ha noen betydning?
S.Hafsmo Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Hvis du mangler et blad på vifta er det jo en gylden mulighet til å montere el-vifte. skal gjøre det på min når jeg kommer hjem. Kan du ikke rengjøre med trykkluft mens pluggen står i da? Leste forøvrig i en annen tråd at plugger kunne bli ødelagte om de var ute av drift en stund (kokser --> overslag inni pluggen), så det kan jo være på tide å bytte.
lagrinn Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Skrevet Januar 10, 2011 Hvis du mangler et blad på vifta er det jo en gylden mulighet til å montere el-vifte. skal gjøre det på min når jeg kommer hjem.Kan du ikke rengjøre med trykkluft mens pluggen står i da? Leste forøvrig i en annen tråd at plugger kunne bli ødelagte om de var ute av drift en stund (kokser --> overslag inni pluggen), så det kan jo være på tide å bytte. Prøvde det, men føler att jeg ikke kommer skikkelig til og att jeg ikke får ut all dritten, hvor mye stress er det å montere en ell vifte kontra å bytte ut den originale?
S.Hafsmo Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Slipper jo å dra rundt vifta hele tiden da, når du har elektrisk. Etter hva jeg har forstått er det ikke voldsomt mye jobb å montere elektrisk, men det er nok litt mere enn å bare kjøpe ei ny viskosi vifte. Jeg må uansett ha ny, da viskosivifta tar borti reimhjulet til kompressoren.
lagrinn Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Skrevet Januar 10, 2011 Ok, da får jeg tenke litt på saken, en ny vifte koster ca 600,- hos GS, så det er jo ikke en formue.
///MPower Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 eg og har sånn vibrasjon rundt 1000-2000 rpm, har et knekt vifteblad eg og, har bestilt nytt så håper det er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå