Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har montert data sprut på motoren til min fru, da jeg var møkk lei av å skru på den... D har helt siden den blei overhalla og satt sammen vært problemer med at den har drukna i bensin på tomgang, fjuska i mellom registeret, og ikke vært helt d den sku på topp, og jeg fikk bekrefta detta under mapping og bremsing også... All data tyder på at det er noe feil i bensin/tendings tidspunkt osv.. Jeg har nå sjekka o/t i forhold til merking i registeret, sjekka at ventilene på syl 1. er frigjort og på syl6 veksler dem, i d motoren er i o/t, alt dette stemmer, jeg kan ikke finne noen åpenlyse feil noen plass.. Så nå lurer jeg på, etter og ha tenkt meg en del om, kan dette være ett resultat av at toppen er plana? at det rett og slett ikke stemmer i registeret, og at ett justerbart kamdrev hadde fiksa saken?? Er det noen som har vært borti lignende? vær så snill, rop ut! Hilsen frustrert mann!! #-o

Skrevet

Hvor mye er toppen planet da? Om du bare har planet den en gang, dvs rettet den av(ikke høvlet den for å få høyere komp), så bør ikke det lage problemer vil jeg tro.

Holder akkurat på å overhale en motor, har gjort det før også, M10, Tii, 1974mod, og den blir planet. Har ikke tenkt å ha justerbart kamdrev på den selv om den blir planet.

Skrevet

Tja, den er vel retta for hvertfall andre gang, så begynner vel og bli tatt av den litt vil jeg tro.. Men har hørt litt rundt, og d er vist noen motorer som er mer ømfintelige enn andre på akkurat detta.. Men må nå bare prøve meg fram ser det ut til...

Skrevet

Du merker ikke noe på planing på m20'n. Har selv plana m20 topper både to og tre ganger uten noen form for problem. Funka den før du monterte sprutet eller var de samme problemene da også?

Skrevet

Den har vært sånn siden i mai engang.. motoren blei overhalla og satt sammen med anna topp og litt div.. dette er en 2.7 btw. satte på sprutet nå i jula, og jeg veit med 110% sikkerhet at sprutet er i orden.. Under 1000 omdreininger mister motoren vakumet, og d tyder veldig på at d har noe med kammen og gjøre... derfor var vi bombe sikkre på at den sto ei tann feil i registeret, for alle symptonene var der, men nei...

Skrevet

Du sier du sjekka øvre dødpunkt mot merkinger i registeret, men sjekka du med ORIGINALE merker på veiv og kam og ikke tusja greier? Har også vært borti at kiler som holder reimhjul i riktig hakk har røket, da kan det fort forskyve seg godt.

Har forøvrig høvla toppen en millimeter på en opelmotor jeg har uten at det gir noe som helst problem. Er heller ikke problem på M20'en.

Skrevet

Falsk luft trekker den ikke, d har jeg nok sjekka :) ja, jeg har sjekka mot originale merker, er de jeg har brukt hele veien.. men ja, at kilen på kamen har ryki kan jo være en mulighet :) Meen, nå har jeg jo som sagt målt at den veksler som den skal på syl. 6 da, når den er i øvre dødpunkt.. målt og målt, d var vel å ta i, for jeg har ikke akkurat vært nedi der med noe måleur og målt, så kan nok hende jeg skal gjøre d... :) Ja, d er noen motorer som er mer ømfintelige enn andre da. volvo motorer er f.eks. veldig følsomme på d der.. men da blir d jo selfølgeig tatt av en del av toppen da :) problemet mitt er at jeg ikke veit hvor mye som er tatt av denna toppen her #-o Men takk for tipset :) :)

Skrevet
Hei.

Jeg har montert data sprut på motoren til min fru, da jeg var møkk lei av å skru på den... D har helt siden den blei overhalla og satt sammen vært problemer med at den har drukna i bensin på tomgang, fjuska i mellom registeret, og ikke vært helt d den sku på topp, og jeg fikk bekrefta detta under mapping og bremsing også... All data tyder på at det er noe feil i bensin/tendings tidspunkt osv.. Jeg har nå sjekka o/t i forhold til merking i registeret, sjekka at ventilene på syl 1. er frigjort og på syl6 veksler dem, i d motoren er i o/t, alt dette stemmer, jeg kan ikke finne noen åpenlyse feil noen plass.. Så nå lurer jeg på, etter og ha tenkt meg en del om, kan dette være ett resultat av at toppen er plana? at det rett og slett ikke stemmer i registeret, og at ett justerbart kamdrev hadde fiksa saken?? Er det noen som har vært borti lignende? vær så snill, rop ut! Hilsen frustrert mann!! #-o

Strammeren tar jo opp dette da. er jo kun at reima bilr 1/10del mm lengre

Skrevet

Kan jo være kilen på reimhjulet til veiva som også er dårlig evt, men hvis du veit syl 1 står i ød og du ser at kamen står i rett posisjon så skal det vel ikke være noe problem.

Skrevet
Kan jo være kilen på reimhjulet til veiva som også er dårlig evt, men hvis du veit syl 1 står i ød og du ser at kamen står i rett posisjon så skal det vel ikke være noe problem.

Nei er jo noe med da.. skal nå måle med måleur og greier i mårra, så får vi se :)

Skrevet
Hei.

Ja, du sier noe der.. i teorien burde d hvertfall ikke være problem...

Skrevet
Hei.

Strammeren står ikke på "dra siden" av reima. Så når man får kamhjulet nærmere veiva som man gjør når man planer så vil avstanden fra tennene på kamhjulet til tennene på veiv / balanseaksel minke og det stemmer ikke med den fastsatte avstanden registerreima er laget for.

Derfor kan noen motorer få problemer med at kamhjulet blir litt "forsinket" i forhold til øvre dødpunkt om det ikke er så mye at man kan hoppe til neste tann evt justerbart kamdrev.

Det har derimot veldig lite å si når man bare planer toppen noen få ganger, ettersom det ofte ikke forsvinner med enn 0,1mm eller mindre. Er den skikkelig skjeiv kan det selvsagt være mye mer.

Registerreima vil selvsagt ikke være slakk siden det er god vandring på strammeren, men den gjør som sagt ikke opp for den kortere avstanden fra kam til veiv.

Skrevet

Strammeren står ikke på "dra siden" av reima. Så når man får kamhjulet nærmere veiva som man gjør når man planer så vil avstanden fra tennene på kamhjulet til tennene på veiv / balanseaksel minke og det stemmer ikke med den fastsatte avstanden registerreima er laget for.

Derfor kan noen motorer få problemer med at kamhjulet blir litt "forsinket" i forhold til øvre dødpunkt om det ikke er så mye at man kan hoppe til neste tann evt justerbart kamdrev.

Det har derimot veldig lite å si når man bare planer toppen noen få ganger, ettersom det ofte ikke forsvinner med enn 0,1mm eller mindre. Er den skikkelig skjeiv kan det selvsagt være mye mer.

Registerreima vil selvsagt ikke være slakk siden det er god vandring på strammeren, men den gjør som sagt ikke opp for den kortere avstanden fra kam til veiv.

derfor setter man reima på merkene og strammer opp reima, sveiver 2 ganger så strammeren skal ta opp all slakken, for så og stramme opp igjen om man ikke strammet nok første gangen.

Når du setter på en reim heter det seg alltid at slakken skal havne over strammeren, når du får på en reg reim så er den slakk mellom veiv og kam inntil du har sveivet motoren rundt.

Skrevet

Du tar feil Fixfax, det er riktig som Johnsen86 sier . Hvis man planer toppen, får man ikke kammen riktig uten justerbart kamdrev. Men er toppen bare plana for retting så er det så lite at det vil ikke ha noen betydning. Men tar man av mye for å heve komp så er justerbart kamdrev et must!

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...