Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag knektes dørhåndtaket av på førerdøren å jeg har allerede bestilt nytt, men spørsmålet er hva jeg skal gjøre for jeg får ikke opp døren i fra innsiden heller, hva har skjedd? døren lar seg altså ikke åpne verken fra inn eller utsiden :( noen som har vært ut for dette før å hvordan får man åpnet døra?? råd og ideer motas med stor takk!

Skrevet

Har bilen stått ute i kulda,ta med en vifteovn ut å blås rett på låsen i 10 minutter så løsner låsemekanismen,eller skru løs håndtaket på innsiden for å se om metallstangen til låsesylinderen sitter som den skal,muligens noe som har hengt seg opp få en person til å dra i håndtaket innvendig mens du banker (forsiktig) på låsen utvendig.

Skrevet

"bjalle" du hadde heldigvis helt rett :) ahh det va bra takker :) da får jeg bare vente på delen å prøve å bytte.. forresten er det vanskelig/mye arbeid å bytte håndtaket?

Skrevet

Her på svensk

1. Lossa minuskabeln på batteriet

2. Tag bort skruven som sitter i dörrens luftkanal, du ser den när dörren är öppen

(TIPS: stäng luftklaffen så att skruven inte ramlar in i dörren).

3. Skruva loss skruven bakom inre dörrhandtaget (täcks av en "hatt")

4. För att ta bort inre dörrhandtaget drar du det lätt framåt och vrider det c:a 180 grader. Jag använde även en svetstråd för att dra fram vajern som är fäst i handtaget.

5. Lossa dörrsidan/klädseln genom att rycka den utåt, börja nerifrån och arbeta dig uppåt.

6. Lossa kabeln till sidoairbagen, lossa de fyra skruvarna (10 mm) som håller den.

7. Tag delvis bort skyddsplasten/ljuddämparen som sitter med en kraftig häftmassa

(OBS! ej hela dörren, bara c:a 1/3 från bakkant)

8. Lägg in lampan i dörren

9. Tag bort den svarta täckbrickan (plast) på dörrens bakgavel, ungefär vid låset

10. Från detta hål trycker du in ett plattdon (c:a 3-4 mm i diameter) c:a 10 mm samtidigt som du lyfter på flärpen/tungan (med hjälp av en slipad och vinklad svetstråd) på andra sidan inuti dörren.

11. Nu ramlar handtaget ut i nederkant, lyft ut det och dra nedåt så lossnar det helt.

12. Flytta över fuktskyddet från det gamla handtaget till det nya och montera i omvänd ordning

13. När du kommer till donet (täckbrickan) använder du svetstråden istället som du sticker in i hålet först, sedan vrider du det. Det finns ett hål här som du hakar i med svetstråden, tryck nu först in handtaget mot dörren för att sedan dra svetstråden mot dig.

14. Bilen blir tyvärr "dement" eftersom batteriet kopplats bort, så du får avsluta med att programmera språk, tid och datum.

Lycka till!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...