Gå til innhold

BMW M51 2.5TDI (525tds) MOTORHAVARI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Motoren min er ikke heelt frisk om dagen, så jeg har tatt en liten kikk på den i garasjen...

Jeg merket først at jeg mistet trekkraft når jeg skulle kjøre forbi en bil opp en bakke, og når jeg slakket av gassen så kjennte jeg viberasjon i motoren, spessiellt når den gikk på tomgang (som om jeg manglet en sylinder), og hele motorrommet var fullt av olje, og det kom olje ut av eksosen.

Etter en nærmere kikk så har jeg funnet ut at o-ringen til oljefilteret har blåst ut, og jeg får olje og røyk/gass/eksos ut av veivhusutluftinga. Noe som jeg tror tyder på at jeg kanskje har et unormalt høyt oljetrykk.

Har demontert alle glødepluggene, og der oppdager jeg at glødeplugg for sylinder 5 er full av olje (så det drypper av den) :(

Hva kan jeg forvente meg av feil eller skader nedi motoren? Er det mest sansyneligvis en sprekk i sylinderveggen eller kan det være toppakning, vintil eller noen andre ting?

Jeg har ikke vann i olja eller olje i vannet, og det bobler ikke i ekspansjonstanken.

motoren har gått 180000km

Er det verdt å fikse en sånn feil på motoren eller bør jeg satse på et motorbytte?

Takker for svar :)

Kristian

Skrevet

Begynn med komp. test. Viss den ikkje går på alle sylindrene og du har olje på ein glødeplugg+overtrykk i blokka så kan det nesten høres ut som det er et stempel som har tatt kvelden.

Skrevet

surt :( .ville funnet ut om olje kanal til toppen runt selynder 5 muligt blåst toppakningen..? ville no tatt av toppen og vurdert før motorbytte.vist dette er samme motor so blei levert i opel omega 95 mod?da kan eg gå ut og sjå på ein delemotor eg har..

Skrevet

Takker for nyttige tips :-)

Det er samme blokka som sitter i Omega ja. Jeg har en delemotor liggende fra en kolisjonsskadet bil hvor bunnpanna har blitt knust, men det er nesten bare en rein blokk uten dieselpumpe og andre agregater, pluss turboen er veldig treg å sveive rundt. det er en motor som har gått 208000km. En mulighet er jo å sette inn denne, men det er litt jobb det også, så har mest lyst til å fikse den som står i bilen nå hvis det ikke blir for dyrt....

Men hvis den er bra på komp-testen, kan jeg da utelukke stempel og sylinderskader? (siden dette mest sansyneligvis er den dyreste jobben)

Skrevet
Takker for nyttige tips :-)

Det er samme blokka som sitter i Omega ja. Jeg har en delemotor liggende fra en kolisjonsskadet bil hvor bunnpanna har blitt knust, men det er nesten bare en rein blokk uten dieselpumpe og andre agregater, pluss turboen er veldig treg å sveive rundt. det er en motor som har gått 208000km. En mulighet er jo å sette inn denne, men det er litt jobb det også, så har mest lyst til å fikse den som står i bilen nå hvis det ikke blir for dyrt....

Men hvis den er bra på komp-testen, kan jeg da utelukke stempel og sylinderskader? (siden dette mest sansyneligvis er den dyreste jobben)

spørs vor mye du kan gjøre selv eg ,overhalte ein slik topp til min,brukte kansje 3-5k. fek tak i ein delemotor tok av toppen og vurderte ka so var best..av di to plante toppen og slipte vetiler freste seter.bytte ventiltetninger...du må sjå etter sprikker i forkamrenne..

Skrevet

At det kommer olje i en sylider er nesten 90% sjans for at det er en mekanisk svikt, altså noe har skjedd som ikke skal skje, tenkte litt på at veihusventilasjonen hadde tettet, men den kommer for det første ut ved luftfilteret, og for det andre så skulle det ha vært olje i alle sylindere, så det er det nok ikke, antagelig må toppen av for å finne ut av det, en annen sak er å at når man ikke er fysisk til stede, så er det også litt vansklig å si hva man skal gjøre, for det er utrolige mange faktorere man må igjennom, Kan du ikke skru så mye selv, ville jeg kanskje skaffet meg en frisk motor, f,eks fra sverige ;) ellers så man må man også titte på nr`et neders på venstre side på blokka di, da det er to typer blokker av disse M51 motorene, ikke det at det ikke går, men mye ekstra arb når man ikke vet om d, med blant annet bytting av div fester ol, som er ganske tid krevende. men som nevnt didligere, ta en komp test, men er nesten sikker på at du finner no muffens da ;)

PS. turbo og dieselpumpe er ikke helt likt på opel og bmw, da kompressor huset på opelen sitter noe annerledes en på bmw, dette kan jo selvfølgelig flyttes, men surt om du står der med turboen og det ikke passer ;) ang dieselpumpa så er det ikke stillverk på opel pumpa, den er elektronisk og passer ikke sammen med bmw`s hjerne. dette er bare som en opplysning :)

Skrevet

Tusen takk for mange nyttige tips! :-)

Når det kommer til bytting av sylinderforinger og honing/retting av topp så har jeg hverken kompetanse eller utstyr for dette, så dette må bli en jobb jeg evt setterbort. Jeg glemte å si at jeg varmkjørte motoren skikkelig i sommer da vannpumpa havarerte midt i oppoverbakken i drøbbakstunnelen med en campingvogn på slep, så radiatorslangen sprengte og jeg leste av motortemp på 183grader. så mye mulig at dette kan ha forårsaket dette som har skjedd nå.

Så da er nok det beste alternativet å bytte motoren kanskje...

Jeg skal flytte over turbo, dieselpumpe, defaelement, alle agregater, ny vannpumpe og glødeplugger... er det noen andre ting jeg burde bytte/sjekke samtidig som jeg bytter motor?

Skal defaelementet sitte i frostpluggen ved sylinder nr 6 eller sylinder nr 4? (den sitter ved sylinder 4 på motoren min nå, bak turboen. men synes det er litt rar plassering så nærme turboen...)

kristian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...