Gå til innhold

Vaske sylindere, kjølesystem osv. Motor i deler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo.

Driver med en liten overhaling av en M30, har i den forbindelse tatt av både topp og bunnpanne, samt vannpumpe, oljefilterhus osvosvosvosv.

Det som står igjen er blokk med veiv, råder stempler osv. pluss oljepumpe.

Har brukt stålbørste for å pusse ren blokka, og det har i den forbindelse kommet endel pussestøv nedi sylinderene og antagelig litt inni motoren på undersiden og.

Tenkte å tømme diesel nedi sylinderene for å prøve og vaske dette reint. Tenkte også å snu blokka oppned og gjøre det samme der.

Finnes det bedre metoder?

Er også noe rust i kjølekanalene, som jeg kan se. Hvordan få bort dette best mulig?

Takker for alle svar :)

Skrevet

Diesel e jo fint og bruke som kjemisk.Men kan og bruke tynner på cylindervegger osv.Kjølekanaler vil vel alltids være rustbrune.Men kan jo sette bort det te noen som driv med motoroverhaling og få vaska den og.

Skrevet

Whitespirit, diesel eller tynner inni motoren da. (Tenkte helst på diesel, da det er oljete, noe whitespirit og tynner ikke er).

Hva kan jeg bruke for å få bort mest mulig av overflaterusta i kjølekanalene da? Redd det skal løsne ei rustkake en eller annen plass og tette noe, når motoren er satt sammen igjen. (Typisk 150 mil hjemmefra, midt oppå ei eller annen vidde der det kjører 3 biler i døgnet og det ikke finnes mobildekning)

Eller skal jeg vente med det til motoren er satt sammen, la være å sette i termostat og flushe gjennom med noe kjølesystemflushemiddel?

Skrevet

Jeg bruker white sprite fordi jeg vil ha delene rene(for olje). Har plukket fra hverandre hele motoren, også veiv, stempler og råder, og er ikke interessert i å stå og montere møkkete deler i sammen igjen - det skal være rent! Se http://www.bmwccn.no/02classic/forum/viewthread.php?forum_id=15&thread_id=2043&rowstart=0

Men når jeg monterer sammen igjen setter jeg inn delene med olje(der det skal være det).

Om du er redd for overflaterust skal dette av så kan du kanskje bruke trykkluft?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...