Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orginal 530iat 1993 mod som skal bygges om til 540it med 6 trinns girkasse.

Planer for bilen:

M60B40

Girkasse fra e39 540

Clutch fra e39 m5

750 diff med 25% brems

BMW 850 bremser. 324x30 forran og 300x20 bak.

Nye bremsesko + div.

Supersport senkefjærer. 30/50

Skinninteriør

Powerflex foringer

Stramme til bolter på oljepumpe.

Noen bilder av hva som er gjort:

Startet demontering av front:

0v6my9q5zf2n1hiaqdc0.jpg

6b2kz6nnzqockazv8zeb.jpg

xxubwwir77osszkl7ee3.jpg

Eksosanlegg nede:

aw6a6n8lljc9eqqchtvh.jpg

For å få motor ut, måtte jeg senke traversen og skru av grenrørene på høyre side av motor. Styre snekken sto i veien.

7hom22ghny8a8f60g2y8.jpg

Motor ute:

7gbd77cwgo7npwr6kjbl.jpg

Tok ned rattstammen for å komme til pedalsettet:

ouc9k5ti66xhm39su1tq.jpg

Brukte vinkelsliper til å lage spor i den hodeløsebolten. Her brukte jeg slagskrujern for å løsne den:

u34bemd7i5scja10vvpb.jpg

Automat vs manuell pedalsett:

nwarm8c6v84urxwrowu7.jpg

Her henger M60B40 klar til stramming av oljepumpebolter:

zmjltk0gy3cri3a6hz0l.jpg

Bunnpanne rengjort. Fant faktisk ingen løse bolter. Tror forje eier nylig har strammet de.

9bjj8to9hihny5ckgq2u.jpg

Brukte dette til å rense med og låse boltene fast med:

sc69jcx1ypnt9v2qfsjl.jpg

Bytte av toppdekselpakning:

u83a16xdxcqqppo2pfmu.jpg

1x0ltzwrjjepowvm6wqn.jpg

crciqzssryzydra9j98k.jpg

Bilde av hvordan 850 bremseskive er i 18" felg.

erx0og46zyx2bh2j57jp.jpg

Clutch bytte på e39 540 kassen. Byttet til m5 e39 clutch.

Gammel clutch:

esrnyruofeu59swbyma3.jpg

dka7yzgf70zokdjyri2n.jpg

Skittent svinghjul:

2wisb67k06hum5h3ee02.jpg

Clutch demontert:

jdhq8gnwdw0wtk9jqp2v.jpg

Svinghjul renset med samme rens som på bunnpanne:

457u3ykxxq19oj50bic2.jpg

Ny lamell:

gsg1sufr6wiw5mbvntm7.jpg

Trykkplate:

1ok87uh3hd8bvparh2g2.jpg

girkasse vasket innvendig:

ttgzvpq9owrc6q4rx5ai.jpg

Ny clutchen montert:

o19hfh7ejohkan8dt391.jpg

919u1154pllkjvg4vap2.jpg

Nytt utløserlager montert:

7mn3iwlb4y601hzvi03e.jpg

Dette er det jeg har gjort per dags dato.

Planer fremover er å montere motor/girkasse i bil, montere pedalsett og montere diff. Før jeg kan montere motoren må jeg legge opp noe rør/slanger til clutchen. Delene venter jeg på og kan ikke gjøre så mye uten disse.

Jeg kommer til å oppdatere når noe mer blir gjort.

Mvh. Fredrik

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Wow, dette liker vi! Gjennomtenkt og gjennomført arbeid fra dag 1.

Stå på videre, dette blir nok en skikkelig morsom touring tilslutt :)

Skrevet

Clutch bytte på e39 540 kassen. Her kjøpte jeg m5 e39 clutch da denne er meget sterk. Gammel clutch:

esrnyruofeu59swbyma3.jpg

dka7yzgf70zokdjyri2n.jpg

Det stemmer ikke., e39 m5 clutchen er veldig svak desverre. Originalt på 540 står det en 265mmclutch., den clutchen du har montert nå er 240mm! :)

Skrevet

Clutch bytte på e39 540 kassen. Her kjøpte jeg m5 e39 clutch da denne er meget sterk. Gammel clutch:

esrnyruofeu59swbyma3.jpg

dka7yzgf70zokdjyri2n.jpg

Det stemmer ikke., e39 m5 clutchen er veldig svak desverre. Originalt på 540 står det en 265mmclutch., den clutchen du har montert nå er 240mm! :)

På denne e39 kassen er det montert 240mm clutch orginalt, så derfor kunne jeg bruke m5 clutchen.

Jeg har lest på diverse amerikanske forum at utløserlageret er svak på 540, og det er visst ingen problem til å få den clutchen til å slure.

Skrevet

At M5 clutchen bare er 240mm har vel mere med å få minst mulig vekt ute i periferiet? en Racingclutch har jo gjerne liten diameter.

Forøvrig ser det ut til at du vet hva du holder på med. Gjennomførte greier. :D

Hva slags svinghjul er det du bruker?

Du får kanskje til å stramme styresnekka før du setter alt helt ihop igjen og? er noe drit å komme til denne etterpå. (dersom du har slakke i styring vel og merke ;))

Skrevet

På denne e39 kassen er det montert 240mm clutch orginalt, så derfor kunne jeg bruke m5 clutchen.

Jeg har lest på diverse amerikanske forum at utløserlageret er svak på 540, og det er visst ingen problem til å få den clutchen til å slure.

Du kunne brukt 265mm også, Men svinghjulet og clutchen er dyrere, men mye kraftigere.

Hvis du leser litt rundt så finner du ut at m5 havarerer ganske mange clutcher de å! ;-)

Jeg brukte selv m5 clutch på min 6tr.kasse, det funka bra og holder enda, men at den er kraftigere enn org clutch er feil!

Skrevet
At M5 clutchen bare er 240mm har vel mere med å få minst mulig vekt ute i periferiet? en Racingclutch har jo gjerne liten diameter.

Forøvrig ser det ut til at du vet hva du holder på med. Gjennomførte greier. :D

Hva slags svinghjul er det du bruker?

Du får kanskje til å stramme styresnekka før du setter alt helt ihop igjen og? er noe drit å komme til denne etterpå. (dersom du har slakke i styring vel og merke ;))

Er det ikke orginalt svinghjul da :? ?

Ellers tenkte jeg å demontere diverse stag og bærearmer slik at dette kan sandblåses og lakkeres, etterfulgt av powerflex foringer som mest sannsynlig kommer i neste uke.

Skrevet

Da har du et 3liter svinghjul, eller m5 svinghjul., Du har ikke 540 svinghjul jaffal, for det er 265mm, det ville ikke passet med 240mm clutchen din.

Skrevet
På e39 er det:

265 mm til 5 mnd 1996.

240 mm etter det..

Kan stemme det ja, var midt i 96' at E39 gikk fra M60 til M62.

fdl:

Kan godt være et originalt svinghjul fra senere E39 M62 540i. evt. M5 svinghjul? Det er som nevnt ihvertfall ikke M60 540i svinghjul, da det er større. Var bare derfor jeg lurte. ;)

Skrevet

Satser på å få powerflex foringene på lørdag, så da blir de montert.

Har gjort klart til å presse ut foringene i kveld.

ztz5zuvydbqqw0ei4szk.jpg

9uwruo40p3bzf5z6csw5.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...