fdl Skrevet Januar 5, 2011 Skrevet Januar 5, 2011 Orginal 530iat 1993 mod som skal bygges om til 540it med 6 trinns girkasse. Planer for bilen: M60B40 Girkasse fra e39 540 Clutch fra e39 m5 750 diff med 25% brems BMW 850 bremser. 324x30 forran og 300x20 bak. Nye bremsesko + div. Supersport senkefjærer. 30/50 Skinninteriør Powerflex foringer Stramme til bolter på oljepumpe. Noen bilder av hva som er gjort: Startet demontering av front: Eksosanlegg nede: For å få motor ut, måtte jeg senke traversen og skru av grenrørene på høyre side av motor. Styre snekken sto i veien. Motor ute: Tok ned rattstammen for å komme til pedalsettet: Brukte vinkelsliper til å lage spor i den hodeløsebolten. Her brukte jeg slagskrujern for å løsne den: Automat vs manuell pedalsett: Her henger M60B40 klar til stramming av oljepumpebolter: Bunnpanne rengjort. Fant faktisk ingen løse bolter. Tror forje eier nylig har strammet de. Brukte dette til å rense med og låse boltene fast med: Bytte av toppdekselpakning: Bilde av hvordan 850 bremseskive er i 18" felg. Clutch bytte på e39 540 kassen. Byttet til m5 e39 clutch. Gammel clutch: Skittent svinghjul: Clutch demontert: Svinghjul renset med samme rens som på bunnpanne: Ny lamell: Trykkplate: girkasse vasket innvendig: Ny clutchen montert: Nytt utløserlager montert: Dette er det jeg har gjort per dags dato. Planer fremover er å montere motor/girkasse i bil, montere pedalsett og montere diff. Før jeg kan montere motoren må jeg legge opp noe rør/slanger til clutchen. Delene venter jeg på og kan ikke gjøre så mye uten disse. Jeg kommer til å oppdatere når noe mer blir gjort. Mvh. Fredrik
Mikael-B Skrevet Januar 5, 2011 Skrevet Januar 5, 2011 Wow, dette liker vi! Gjennomtenkt og gjennomført arbeid fra dag 1. Stå på videre, dette blir nok en skikkelig morsom touring tilslutt
BimmerAnders Skrevet Januar 5, 2011 Skrevet Januar 5, 2011 Stilig prosjekt! Dette blir kjempebra, med 6-trinns manuellkasse og skikkelig diff Stå på videre!
hylle Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Clutch bytte på e39 540 kassen. Her kjøpte jeg m5 e39 clutch da denne er meget sterk. Gammel clutch: Det stemmer ikke., e39 m5 clutchen er veldig svak desverre. Originalt på 540 står det en 265mmclutch., den clutchen du har montert nå er 240mm!
fdl Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 Clutch bytte på e39 540 kassen. Her kjøpte jeg m5 e39 clutch da denne er meget sterk. Gammel clutch: Det stemmer ikke., e39 m5 clutchen er veldig svak desverre. Originalt på 540 står det en 265mmclutch., den clutchen du har montert nå er 240mm! På denne e39 kassen er det montert 240mm clutch orginalt, så derfor kunne jeg bruke m5 clutchen. Jeg har lest på diverse amerikanske forum at utløserlageret er svak på 540, og det er visst ingen problem til å få den clutchen til å slure.
S.Hafsmo Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 At M5 clutchen bare er 240mm har vel mere med å få minst mulig vekt ute i periferiet? en Racingclutch har jo gjerne liten diameter. Forøvrig ser det ut til at du vet hva du holder på med. Gjennomførte greier. Hva slags svinghjul er det du bruker? Du får kanskje til å stramme styresnekka før du setter alt helt ihop igjen og? er noe drit å komme til denne etterpå. (dersom du har slakke i styring vel og merke )
hylle Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 På denne e39 kassen er det montert 240mm clutch orginalt, så derfor kunne jeg bruke m5 clutchen. Jeg har lest på diverse amerikanske forum at utløserlageret er svak på 540, og det er visst ingen problem til å få den clutchen til å slure. Du kunne brukt 265mm også, Men svinghjulet og clutchen er dyrere, men mye kraftigere. Hvis du leser litt rundt så finner du ut at m5 havarerer ganske mange clutcher de å! Jeg brukte selv m5 clutch på min 6tr.kasse, det funka bra og holder enda, men at den er kraftigere enn org clutch er feil!
fdl Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 At M5 clutchen bare er 240mm har vel mere med å få minst mulig vekt ute i periferiet? en Racingclutch har jo gjerne liten diameter.Forøvrig ser det ut til at du vet hva du holder på med. Gjennomførte greier. Hva slags svinghjul er det du bruker? Du får kanskje til å stramme styresnekka før du setter alt helt ihop igjen og? er noe drit å komme til denne etterpå. (dersom du har slakke i styring vel og merke ) Er det ikke orginalt svinghjul da ? Ellers tenkte jeg å demontere diverse stag og bærearmer slik at dette kan sandblåses og lakkeres, etterfulgt av powerflex foringer som mest sannsynlig kommer i neste uke.
hylle Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Da har du et 3liter svinghjul, eller m5 svinghjul., Du har ikke 540 svinghjul jaffal, for det er 265mm, det ville ikke passet med 240mm clutchen din.
kvammis Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 På e39 er det: 265 mm til 5 mnd 1996. 240 mm etter det..
S.Hafsmo Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 På e39 er det: 265 mm til 5 mnd 1996. 240 mm etter det.. Kan stemme det ja, var midt i 96' at E39 gikk fra M60 til M62. fdl: Kan godt være et originalt svinghjul fra senere E39 M62 540i. evt. M5 svinghjul? Det er som nevnt ihvertfall ikke M60 540i svinghjul, da det er større. Var bare derfor jeg lurte.
fdl Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 Satser på å få powerflex foringene på lørdag, så da blir de montert. Har gjort klart til å presse ut foringene i kveld.
fdl Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 ja, jeg tenkte å presse de ut selv med ei hydraulisk presse, så det bør gå fint
BimmerAnders Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Jepp, fordel med skikkelig utstyr til å skifte foringer med, ellers tar det sin tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå