Gå til innhold

318ti/m44, tungstartet og kinner lenge, ujevn tomgang


Rogeren
 Share

Anbefalte innlegg

en -97 318ti (compact), tungstartet, kinner lenge før den enten hinker seg i gang, eller den bare fortsetter å kinne, å "nesten" starter.

Ingen feilkoder, komp ok, sylinder-lekk ok, bensintrykk ok, plugger nye, alle filtre nye, nylig byttet toppakning og stempelringer, men den var lik til dette før. Den lå tidligere feilkode på kamsensor, men dette har ikke kommet igjen etter toppen var av og registeret er stilt inn på nytt.

Den går noe urolig på tomgang, men effektmessig virker den ok. Ingen falskluft noe sted heller.

Avgassverdier er O2 12%, co2 ca 5%, hc 5-600, co 0,55, lambdaverdi 2,5-6-7.

Dette på tomgang før kat.

Såvidt borti gassen, så går den mye finere, lambda 1, co 0,45, oksygen ca 2%, co2 ca 14,5%, hc 150 og synker hele tiden, så lenge den holdes over tomgang.

Forbruket er heller ikke ille, men jeg vet ikke hvordan det skal være på disse... Men i følge kjørecomputeren kjøres den ganske lett ned under 0,8 pr mil.

Et par km til og fra jobb, da viser den rundt 1,3 pr mil... Men da blir den jo langt i fra varm.

Noen som har vært borti noe lignende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hjelp... Eller jo, den er litegrann bedre, men den starter ikke som den skal da heller. Tomgangsmotoren gjør en jobb, den øker tomgangen når det er bevegelse på bilen, ca 100-150 rpm, og detter ned når bilen stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet godt hva den gjør. Den gjør en jobb her, den er ikke død. Når gasspjeldet er helt åpent har det ingen betydning om tomg.ventil er åpen eller lukket, Det kommer ikke mer eller mindre luft inn av den grunn... DVS at den er ubetydelig i forhold til dette problemet. Den er utsjekket, utmålt, og funnet i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har den kuttet helt ut ca 5-6 sekunder under kjøring, med et lite smell i potten i det den kutter ut, men klarte ikke å legge merke til om turtelleren falt mot null. Lurer på om jeg bare skal begynne med å bytte kamsensor grunnet feilkode som ikke går vekk, og veivsensor grunnet mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det er kamsensor..

jeg hadde samme problemer på min e39 528i da var kamaksel giver og veiv akselgiver gåen ..

da oppførte den seg helt dønn likt som du forklarer nå :)

jeg slettet feilminne på den før jeg byttet noe for og se. da kom det ikke oppigjen noe feil, men etter en del kjøring kom det opp på nytt. byttet de og alt i orden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kamsensor skiftet, ingen forskjell, bortsett fra at feilkoden er vekke, og den kutter ikke ut under kjøring.

Langt om lenge funnet at det er en brent/lekk ventil, som lekker bare når motor er lunken/varm.

Topp overhalt, ser ut til at den går som en klokke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...