Rogeren Skrevet Januar 6, 2011 Share Skrevet Januar 6, 2011 en -97 318ti (compact), tungstartet, kinner lenge før den enten hinker seg i gang, eller den bare fortsetter å kinne, å "nesten" starter. Ingen feilkoder, komp ok, sylinder-lekk ok, bensintrykk ok, plugger nye, alle filtre nye, nylig byttet toppakning og stempelringer, men den var lik til dette før. Den lå tidligere feilkode på kamsensor, men dette har ikke kommet igjen etter toppen var av og registeret er stilt inn på nytt. Den går noe urolig på tomgang, men effektmessig virker den ok. Ingen falskluft noe sted heller. Avgassverdier er O2 12%, co2 ca 5%, hc 5-600, co 0,55, lambdaverdi 2,5-6-7. Dette på tomgang før kat. Såvidt borti gassen, så går den mye finere, lambda 1, co 0,45, oksygen ca 2%, co2 ca 14,5%, hc 150 og synker hele tiden, så lenge den holdes over tomgang. Forbruket er heller ikke ille, men jeg vet ikke hvordan det skal være på disse... Men i følge kjørecomputeren kjøres den ganske lett ned under 0,8 pr mil. Et par km til og fra jobb, da viser den rundt 1,3 pr mil... Men da blir den jo langt i fra varm. Noen som har vært borti noe lignende...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornar-a Skrevet Januar 6, 2011 Share Skrevet Januar 6, 2011 Lurer litt på tomgangsmotoren din jeg, hvordan er den og starte hvis du såvidt er borti gassen? momgangsmotoren er en bypas på gass spjelet, så når du er borti gassen har den ingen funktion:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2011 ingen hjelp... Eller jo, den er litegrann bedre, men den starter ikke som den skal da heller. Tomgangsmotoren gjør en jobb, den øker tomgangen når det er bevegelse på bilen, ca 100-150 rpm, og detter ned når bilen stopper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornar-a Skrevet Januar 6, 2011 Share Skrevet Januar 6, 2011 den motoren reggulerer lufta inn hele tiden for og holde ett stbilt turtall:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2011 vet godt hva den gjør. Den gjør en jobb her, den er ikke død. Når gasspjeldet er helt åpent har det ingen betydning om tomg.ventil er åpen eller lukket, Det kommer ikke mer eller mindre luft inn av den grunn... DVS at den er ubetydelig i forhold til dette problemet. Den er utsjekket, utmålt, og funnet i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2011 Presisere litt ang tomgang. Den går ikke opp og ned i turtall, den er dønn stabil. Men litt småfuskete, går hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 7, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2011 En utvikling. Den har omsider lagt en feilkode... Kamsensor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 7, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2011 I dag har den kuttet helt ut ca 5-6 sekunder under kjøring, med et lite smell i potten i det den kutter ut, men klarte ikke å legge merke til om turtelleren falt mot null. Lurer på om jeg bare skal begynne med å bytte kamsensor grunnet feilkode som ikke går vekk, og veivsensor grunnet mistanke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sv90 Skrevet Januar 8, 2011 Share Skrevet Januar 8, 2011 tror nok det er kamsensor.. jeg hadde samme problemer på min e39 528i da var kamaksel giver og veiv akselgiver gåen .. da oppførte den seg helt dønn likt som du forklarer nå jeg slettet feilminne på den før jeg byttet noe for og se. da kom det ikke oppigjen noe feil, men etter en del kjøring kom det opp på nytt. byttet de og alt i orden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2011 Ja, bestilt føler, kommer onsdag, får se om den funker da. Du, SV90, Hadde noen iS deler tilsalgs, har du fremre del eksos til is liggende? Trenger en kat. Den har tatt kveld på min... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sv90 Skrevet Januar 8, 2011 Share Skrevet Januar 8, 2011 Har masse is deler ja. Men har ikke kat. Har kun den delen som er før kat liggende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2011 ok. takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2011 ingen flere forslag mens vi venter på del? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 24, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2011 Kamsensor skiftet, ingen forskjell, bortsett fra at feilkoden er vekke, og den kutter ikke ut under kjøring. Langt om lenge funnet at det er en brent/lekk ventil, som lekker bare når motor er lunken/varm. Topp overhalt, ser ut til at den går som en klokke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå