lino Skrevet Januar 13, 2011 Skrevet Januar 13, 2011 Viften til varmeapparatet mitt går bare på minimum, og stopper helt etter et par minutter. Noen ganger starter den ikke i det hele tatt. Er det elektromotoren som er gått, eller kan det være noe annet? Noen som har vært borti dette problemet?
Hakon Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Hjelper litt å vite hva slags bil du har... Høres ut som du har problemer med viftemotstanden.. Bruk forumets søkefunksjon! =)
lino Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Skrevet Januar 14, 2011 Ja, så klart.. E46 320 dt. Har fått tak i ny motstand, men kan trenge litt hjelp til å finne hvor den sitter? Noen som har bilder?
Skruern Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Om du har digital klima i din E46 så kommer du med stor sannolikhet råka ut för att fläkten börjar ändra varvtal med väldigt snabba intervaller samt börja uppföra sig allmänt opålitligt. Då är de ditt fläktmotstånd som behöver bytas. Detta är en ganska enkel operation om man behåller lugnet och inte stressar. Fläktmotståndet kostar omkring 750 kr på BMW. Fläktmotståndet sitter ganska avigt till bakom mittkonsollen (Bild1) Börja med att öppna handskfacket och lossa de 5 Stjärnskuvarna(Bild2) som håller handsfacket samt den lilla ploppen nere till höger, (den är en typisk bmw uppfinning som fyller sitt syfte men framkallar en hel del svordommar) Man tar en flatskruvmejsel och lirkar så att mittelploppen släpper och drar sedan ut den för hand eller försiktigt med en liten polygrip. När detta är gjort kan man försiktigt lyfta ut hela handsfacket, De sitter kablage med kontakter av snäppfästestyp till belysningen samt 12v uttaget i hanskfacket som man lossar genom att trycka på kanterna på kontakten på standrad bmw manér. (Bild3) Man behöver även lossa panelen framför handsfacket som innehåller en lampa för fotbelysning. Den lossas genom att föra den högra sidan mot toped väggen så att plåtklipset går fritt från högra sidan av mittkonsollen. När man gjort det kan man dra den rakt emot sig samt lossa kontakten till lampan från sitt snäppfäste. När man gjort detta är det dags för att lossa luftkanalen (Bild4) Den lossas genom milt våld samt att man försiktigt måste bända ut "väggen" lite grand på mittkonsollen. (Bild5) visar hur Spjällhuset ser ut tillsammans med spjällmotorn. Man börjar med att lossa spjällmotorn(Bild7) med ett snäppfäste. Nästa steg är att lossa de 3 torx skruvarna som håller spjällmotorhuset(Bild6) och föra det åt sidan. Det är inte nödvändigt att lossa spjällarmen för att komma åt fläktmotståndet. Nu Skall fläktmotståndet vara löst (Bild8) Lossa kontakten och sen kan du bara dra det rakt ut. Efter det är det bara att sätta ditt det nyinhandlade motståndet och montera ihop i omvänd ordning. (Bild9) samt (Bild10) visar det gamla fläktmotståndet till vänster och det nya till höger. K&L fra autopower.se Mekartips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå