koll Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 I går skulle jeg bare gjøre noe så enkelt som å skifte olje på bilen. Forrige eier hadde tydeligvis skrudd oljepluggen skjeivt inn i bunnpanna, og dermed laget skjeive spor i bunnpanna. Dum som jeg var, ignorerte jeg dette, og skudde pluggen inn igjen. Da skruen var nesten helt inne hørte jeg ett knekk. Pluggen - eller mutteren - ble da helt løs, så den står nå og spinner inne i bunnpanna uten å gå frem eller tilbake. Så det er vel gjengene som er gone. Prøvde å feste en pipenøkkel på en drill, for så å sette ett flattjern mellom plugg og panne for å tvinge den ut. Men probleme var at pluggen er for langt inne, og får derfor ikke grep med falttjernet. Hva er da enklest å gjøre? bore og gjenge opp på ny, eller skifte bunnpanne? Er det evt. vanskelig å skifte bunpanne? Har lest at det enkleste er å løfte motoren litt, men dette er noe jeg ikke har tilgang til. Noen som evt. har en panne liggene, og kunne gjort jobben i stavanger området. BMW E34 520 manuell.
Ballder Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Sveise fast pipa og jobb bolten ut f.eks. Bor opp og ansett nye gjenger til en egnet bolt.
Olelink Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Sikker på at det er godset i bunnpanna som har gitt seg ? Vet bunnpanna er i Alu og bolten er vel i stål, men på 520'n min var det faktisk gjengene på bolten som hadde gitt seg når jeg kjøpte bilen, gjengene i bunnpanna var helt fine.
GiljeN Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Ganske sikker på at pluggen er laget for og ryke først om det er orginal plugg.. har en tidens til og bare "skru" litt t
koll Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Skrevet Januar 14, 2011 Det hadde vert strålende om det bare var pluggen Noen andre forslag til hvordan jeg kan få ut pluggen? Høres ikke dumt ut med å sveise fast en pipe. Men personlig har jeg aldrig sveiset før
Ballder Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Bor ett hull i senter av pluggen, først med ett tynt bor, og deretter litt tykkere. F.eks. 5 mm. og deretter 8-10 mm. Kjøp så ett såkalt grisepikk sett på f.eks. biltema. Slike kone gjengetapper med links gjenger. Da får du antageligvis holdt igjen pluggen med fastnøkkel mens du skrur grisepikk saken inn i det borede hullet. Da har du ihvertfall noe og gripe tak i når du prøver og skru bolten ut igjen.
Hawkon88 Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Det er like greit å bare skru ned hele bunnpanna. Det er du sannsynligvis nødt til å gjøre uansett.. Lever fra deg bunnpanna til et mekanisk verksted. Dersom gjengene er ødelagt ber du dem om å borre opp hullet og sette i en helicoil for deg. Slik at du får bruke opp igjen den orginale bunnpluggen.
Tom K Skrevet Januar 15, 2011 Skrevet Januar 15, 2011 Bor ett hull i senter av pluggen, først med ett tynt bor, og deretter litt tykkere. F.eks. 5 mm. og deretter 8-10 mm. Kjøp så ett såkalt grisepikk sett på f.eks. biltema. Slike kone gjengetapper med links gjenger.Da får du antageligvis holdt igjen pluggen med fastnøkkel mens du skrur grisepikk saken inn i det borede hullet. Da har du ihvertfall noe og gripe tak i når du prøver og skru bolten ut igjen. Grisepikk er jo beregnet på skruer som er knekt, hjelper lite når det er gjengene som er slutt. Prøv om du kan borre ut skruen, det skal ikke være så veldig vanskelig hvis du har noen gode borr, sjekk deretter gjengene i bunnpanna , hvis de er ok så kjøper du en ny plugg og ny kobberpakning på nærmeste BMW forhandler, hvis gjengene er slutt i bunnpanna så kan du prøve med helicoil men husk da på og helle på en 5 liter med diesel for å skylle ut ev spon før du fyller på olje, start opp og sjekk om det lekker, hvis det er tett så varmkjører du motoren og bytter olje og filter igjen for å være sikker på at du får ut resten av dieselen .
Ballder Skrevet Januar 15, 2011 Skrevet Januar 15, 2011 Var ment for og få en tapp med litt styrke til og holde i med ei skikkelig tang, og på den måten få godt med drag utover samtidig som man skrur den ut.
Tom K Skrevet Januar 15, 2011 Skrevet Januar 15, 2011 Var ment for og få en tapp med litt styrke til og holde i med ei skikkelig tang, og på den måten få godt med drag utover samtidig som man skrur den ut. Hehe da stiller saken seg litt anderledes
mudbug Skrevet Januar 15, 2011 Skrevet Januar 15, 2011 Kanskje dette hjelpe deg, det tar litt tid å lese. Dette er for E39: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=458601
mudbug Skrevet Januar 15, 2011 Skrevet Januar 15, 2011 Her er det masse linken om oljeplugg post #2: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=315114
koll Skrevet Januar 15, 2011 Forfatter Skrevet Januar 15, 2011 Takk dette var behjelpelig Prøvde å jobbe pluggen ut, noe som resulterte i at den knakk. Ser for meg at det er greit å få av panna nå. Men går dette ann utan å heve motor eller senke travers?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå