Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som emne forteller så har jeg planer om å kjøpe meg en BMW for aller første gang. Har hatt 3 Audier tidligere og har vært meget fornøyd med dem, men nå er tiden inne for å prøve noe nytt!

Er ofte innom bimmers og leser om dagene, men registrerte meg først idag, for jeg trenger litt hjelp/tips til min fremtidige bil :)

Har som sagt planer om å kjøpe e39, og jeg legger merke til at mange av dem har automatgir. Er dette noe å samle på, eller må jeg påregne mye feil og reparasjoner?

Har også blitt fortalt at 150-hesteren er litt for slapp i 5-serien, og at jeg burde heller gå for en 523i eller størrre. Er det noe i det, eller går den godt nok?

Forbruket er det neste jeg er litt skeptisk på. Det er jo en seksermotor med eventuell automatkasse. Bruker den mye på mila cirka, og er forbruket betraktelig høyere på en 523i enn en 520i ?

Bør jeg styre unna de som har gått litt langt (200.000 +) eller er det evighetsmaskiner som enhver bmw-eier påstår? :P

Håper på mange og gode svar!

Takker på forhånd :)

Skrevet

kan anbefale de på det varmeste, litt småfeil nå og da kan såklart påregnes, er elektronisk avanserte biler, men greie og skru på. billige deler (brukt og nye) på koed.no eller tildels også gsbildeler.no, men har du kjørt audi tidligere vil jeg tro at e39 vil være en økonomisk lettelse.

litt forbruk må du påregne, akkurat dette kan sikkert noen andre svare bedre på.

kan anefale dieselmotorene, spesielt 530d eller da(t), rekkeseks på 184hk/390nm med forbruk på langkjøring helt ned på 0.52l/mil. eller blandet ligger jeg på 0.7-0.9 avhengi av høyrefoten, dette med automat.

ellers på e39 kan du se etter rust på bakluke (touring og sedan) og inni tankpåfyllingslokk.

varighet avhenger såklart av vedlikehold og kjørestil, dette er laaaange alutopper på stålblokker. to forskjellige metaller med ulik oppvarmingstid, så vær sikker på at motoren er god ogvarm før du trør på. men med varm motor tåler de storsett det meste.

Skrevet

Det du kan gjøre er å prøvekjøre de bilene både med og uten automat. Det er vel det enkleste du kan gjøre for å finne svaret på ditt spørsmål. Har selv en 520it og er en god bil å kjøre. Det er ingen racer akkurat,men ok til normal kjøring. Hvis du vil ha noe med trøkk i bør du nok gå for 528 eller 530d. :wink:

Skrevet

dette er laaaange alutopper på stålblokker. to forskjellige metaller med ulik oppvarmingstid, så vær sikker på at motoren er god ogvarm før du trør på. men med varm motor tåler de storsett det meste.

E39 som er levert med M52 motoren har alu blokk. M50 har den blokka du refererer til, men den ble ikke levert i E39. Men sant som du sier, så skal man uansett være nøye med varm motor.

Vil også si det samme om rust og mulige el feil.

Ellers så kan du også lese litt her

http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E39/

Mange mener 520i blir slappt med automatkasse, men det er nesten noe du må prøve å finne ut av selv trur jeg. Alt fungerer til sitt bruk.

Selv har jeg 523i med automatkasse. Jeg skulle aldri ha bil med automat, men forandra fort mening når jeg fikk prøvd denne.

Forbruket er nok litt høyt, hvertfall nå på vinterstid. Ligger på ca 1,2-1,4 med mye småkjøring.

Hadde en tur fra sør til nordnorge her i høst, og da lå forbruket på 0,77 med fullasta bil.

Skrevet

Har selv en 520, og synest den går helt greit. Den drar selvsagt ikke skinnet av pølsa, men henger godt med i trafikken. Kommer helt an på hva du er vandt med fra før.

Komforten du får i disse bilene er den beste jeg har kjent på alt jeg har kjørt, meget gode seter og førermiljø.

Plassen til passasjerer er også bra, og bagasjerommet er stort nok til vanlig bruk.

Forbruket på en 2-liter manuell kommer helt an på høyrefoten, har vært nede i 0.6-0.7 ved langkjøring der jeg er alene på veien og konser på å kjøre fint, men kryper fort over literen ved aktiv kjøring.

Alt i alt er e39 en bil jeg fint kan anbefale, og markedet er for tiden bra for kjøperen, de ligger lavt priset :)

Lykke til med bilkjøpet, og la oss håpe du har hatt din siste Auda.

Skrevet

dette er laaaange alutopper på stålblokker. to forskjellige metaller med ulik oppvarmingstid, så vær sikker på at motoren er god ogvarm før du trør på. men med varm motor tåler de storsett det meste.

E39 som er levert med M52 motoren har alu blokk. M50 har den blokka du refererer til, men den ble ikke levert i E39. Men sant som du sier, så skal man uansett være nøye med varm motor.

Vil også si det samme om rust og mulige el feil.

Ellers så kan du også lese litt her

http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E39/

Mange mener 520i blir slappt med automatkasse, men det er nesten noe du må prøve å finne ut av selv trur jeg. Alt fungerer til sitt bruk.

Selv har jeg 523i med automatkasse. Jeg skulle aldri ha bil med automat, men forandra fort mening når jeg fikk prøvd denne.

Forbruket er nok litt høyt, hvertfall nå på vinterstid. Ligger på ca 1,2-1,4 med mye småkjøring.

Hadde en tur fra sør til nordnorge her i høst, og da lå forbruket på 0,77 med fullasta bil.

beklager litt feilinformasjon ang metalltyper fra min side :)

Skrevet

Jeg har hatt noen E39`r. Og det beste rådet jeg kan gi deg, er og ikke kjøpe 520. Verken manuell eller Automat. Veldig late biler, med høyt forbruk. Jeg kjører nå 528i, og det er den E39`n jeg har hatt med lavest forbruk. Bruker jeg den pent, og kjører ett lite stykke, ligger den på 0,7. Bykjøring 0,9.

E39 er veldig behagelige biler, og ville nok gått for Automat om du er på utkikk etter optimal kjøreglede! Finner ikke mange så gamle biler, som leverer så stor kjøreglede!

Skrevet
Har selv en 520, og synest den går helt greit. Den drar selvsagt ikke skinnet av pølsa, men henger godt med i trafikken. Kommer helt an på hva du er vandt med fra før.

Komforten du får i disse bilene er den beste jeg har kjent på alt jeg har kjørt, meget gode seter og førermiljø.

Plassen til passasjerer er også bra, og bagasjerommet er stort nok til vanlig bruk.

Forbruket på en 2-liter manuell kommer helt an på høyrefoten, har vært nede i 0.6-0.7 ved langkjøring der jeg er alene på veien og konser på å kjøre fint, men kryper fort over literen ved aktiv kjøring.

Alt i alt er e39 en bil jeg fint kan anbefale, og markedet er for tiden bra for kjøperen, de ligger lavt priset :)

Jeg er enig i det meste du skriver her, jeg har selv hatt en 520IA 96m sedan i omtrent seks måneder nå. Jeg er kjempefornøyd med bilen, det er ingen racer men mer en godt nok til mitt bruk. Jeg har hvert Volvomann i alle år før jeg gikk over til BMW, men "desverre" det er to ting ingen klarer å gjøre bedre enn Volvo, "plassen innvendig og setene". Dette er det eneste som jeg ikke er så fornøyd med i BMWen, men kjørekomforten er helt topp. Litt høyt forbruk på bykjøring men det bryr jeg meg ikke så mye om, så lenge jeg liker å kjøre bil og trives med det \:D/

Skrevet

Jeg er enig i det meste du skriver her, jeg har selv hatt en 520IA 96m sedan i omtrent seks måneder nå. Jeg er kjempefornøyd med bilen, det er ingen racer men mer en godt nok til mitt bruk. Jeg har hvert Volvomann i alle år før jeg gikk over til BMW, men "desverre" det er to ting ingen klarer å gjøre bedre enn Volvo, "plassen innvendig og setene". Dette er det eneste som jeg ikke er så fornøyd med i BMWen, men kjørekomforten er helt topp. Litt høyt forbruk på bykjøring men det bryr jeg meg ikke så mye om, så lenge jeg liker å kjøre bil og trives med det \:D/

E39 er flotte biler. Har en 520 touring med skinn og manuell kasse. Den har gått 214 000km og i god stand til å være 13 år. Eneste rust er der du åpner glassluka bak. Oljebehandling er nok å anbefale! Det var en eldre kar som har hatt den og alle servicer tatt hos Stenshagen. Jeg byttet Volvoen etter 5 år,en V70 med mindste motor,så Bmw en var jo rene raceren i forhold... Men enig i at plassen og setene i en volvo er fantastisk bra i forhold. :wink:

Skrevet

Hadde E39 523i med m52 motor før og har 520i nå. 523i brukt mindre bensin faktisk. Men 520i M54 motoren er mere responsvillig. Ikke kjøp 520i M52 150 hester. Den er lat. Jeg synes E39 passer best med automat.... Rart med manuell i en så stor bil.

Skrevet

Selv har jeg hatt 520i med manuel kasse og etterhvert bygget den opp til 530i manuel det også.

Bortsett fra rust i bakluka så hadde jeg ikke noe problemer med bilen. Meget komfortabel bil som ligger gått på veien.

etter ombygging av hele drivlinia til 530i har forbruket gått ned da den nye motoren er mer effektiv. Selv ved bykjøring er forbuket mindre på 530i. kjører par turer gjnnom tyskland i året og merker betraktelig mindre forbruk selv med skiboks på taket.

det var i grunn autobanaom var årsaken at jeg bygget om bilen til 530i.

Har hatt også 523i med steptronic kasse, det er merkbart mer trøkk i den sammenlignet med 520i.

Noen her på forumet påstår at 523i har mere hk en det som står på papiret.

E 39 er en godt sammenskrud bil , den knirker faktisk mindre en E60.

Har kjørt E39 i siden 2000 og har ikke tenkt å bytte ut den i de nærmeste åra.

Mange nye biler idag kan misynne egenskapene til e39.

Skrevet

Jeg har en 1997 523iA til salgs: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26111750

Åpen for bud på den. :D

Min fetter hadde en 1998 520iAT (altså touring). Denne hadde 150hK og 190Nm. Bilen gikk godt den, men han hadde steptronic'en ofte stående i sport. Selv har jeg nesten ikke hatt spaken der. I 523 er det 170hK og 245Nm. Vi prøvde en gang å ligge side ved side på motorveien i 80km/t, og så gi kick-down. Det gikk ikke veeeldig lang tid før jeg hadde han i speilet... 8)

Ellers er det forskjell på "automatgear" og "steptronic" i e-39, der steptronic er en vesentlig bedre kasse. Min erfaring med denne er at den er kjapp, og komforttabel.

Jeg har samme erfaring som de over med rust: Bagasjelokk og tankpåfylling. Utover dette er bilen veldig god! Den er tung, og har god komfort. Responderer på gassen. Et "tidløst" design. Lite feil, en driftssikker bil. Akkurat min bil har gått 240.000km, men føles fortsatt tight og fin ut.

Skrevet

Glemte å kommentere forbruket: Min erfaring med dette er at det er veldig avhengig av hvilke dekk du har på bilen! Med piggfrie 215/55-16 har min gått på 0,67 på langkjøring (Hamar-Oslo). Blandet har vært ca 0,8 og bykjøring 0,9-1,0. Med 205/60-16 piggdekk har jeg på langkjøring hatt 0,69 (Hamar-Oslo), blandet 0,88. Disse har jeg ikke kjørt ren bykjøring med. Med sommerdekk 235/40-18 foran og 265/35-18 bak har forbruk på landeveg vært 0,72 (Hamar-Oslo), 0,88 blandet, og 1,2 i ren bykjøring.

Skrevet
Glemte å kommentere forbruket: Min erfaring med dette er at det er veldig avhengig av hvilke dekk du har på bilen! Med piggfrie 215/55-16 har min gått på 0,67 på langkjøring (Hamar-Oslo). Blandet har vært ca 0,8 og bykjøring 0,9-1,0. Med 205/60-16 piggdekk har jeg på langkjøring hatt 0,69 (Hamar-Oslo), blandet 0,88. Disse har jeg ikke kjørt ren bykjøring med. Med sommerdekk 235/40-18 foran og 265/35-18 bak har forbruk på landeveg vært 0,72 (Hamar-Oslo), 0,88 blandet, og 1,2 i ren bykjøring.

veldig enig her, la på 0.58 på min 530dat med 205 vinterhjul på normal langkjøring og helt ned i 0.52 hvis jeg tyna, samt 0.72 på blanda. så fikk jeg på 265 framme og 275 bake på 19x9.5" og havnet på 1.14 på blandet kjøring.

Fine biler og dra henger og vogn med, 530d drar 2000kg, mener 523ia dro 1900kg. kjørt noen hundre mil med vogn etter min, og er ingen problem og dra forbi trailere og busser i motbakke med god fart :mrgreen:

Skrevet
Jeg har hatt noen E39`r. Og det beste rådet jeg kan gi deg, er og ikke kjøpe 520. Verken manuell eller Automat. Veldig late biler, med høyt forbruk. Jeg kjører nå 528i, og det er den E39`n jeg har hatt med lavest forbruk. Bruker jeg den pent, og kjører ett lite stykke, ligger den på 0,7. Bykjøring 0,9.

E39 er veldig behagelige biler, og ville nok gått for Automat om du er på utkikk etter optimal kjøreglede! Finner ikke mange så gamle biler, som leverer så stor kjøreglede!

Har din bil manuel girkasse? Synes det var mye forskjell fra mine 0,8 på lang og 1,5 på bykjøring :?

(kjører pent) :applause:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...