Gå til innhold

Klakke lyd venstere side bak, på en e28 (Løst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sliter med en klakkelyd på venstere side bak, på min e28, tror jeg da. Som kjent forflytter lyden seg, så det er ikke alltid godt og vite eksakt hvor den kommer fra. Det høres best når man kjører for eksempel over brostein, eller små dumper/hull i veien. Har selv byttet det som er av slitedeler både fremme og bak.

Etter hva jeg forstår kan det være støtdemperen, som har gått ca. 10000 km. (Type monroe) Det er ingen lekasjer eller annen skade på de. Og om det skulle være støtdemperen.

Fant en rettesnor på slitte dempere, hvor klakkelyd er nevnt.

Er dekkene dine ujevnt slitt? Sjekk demperne.

Når du gynger bilen flere ganger, skal den rette seg opp med en gang du slipper. Én enkelt ekstra bevegelse forteller at demperen er klar for utskiftning.

Smeller det når du treffer et hull i veien eller en fartsdump, betyr dette at demperen går i bunn enten under kompresjon eller ekspansjon.

Dempningsgrad kan være liten eller ingen ting.

Enkelte støtdempere bunnes likevel under ekspansjon (rebound). Dette må ikke forveksles med at demperen er ferdig, kun at det er et dårlig produkt, eller at fabrikanten har ønsket å produsere en svært komfortabel støtdemper.

Sjekk demperne for oljesvetting. Er det antydning til lekkasje må du bytte.

Demperne lekker og er ubrukelige.

Vibrerer rattet under kjøring på jevn asfalt og du vet at hjulene er avbalansert, er sannsyn ligheten meget stor for at støtdemperne er utslitte.

Er det noen i Oslo området som tar støtdemper test. Og hvordan blir slikt utført.

Mvh

Bent

Skrevet

Nei, den forflytter seg vel ikke. Men lyd i bil er ikke lett og peke på hvor kommer fra. Og alt på bilen er strammet opp, så det skal ikke være noe som slenger. Det er heller ikke døra, som også er strammet opp innvendig. Alle lager, puter til demperene, ble byttet for et år siden. Og det har ikke blitt mange milene på veien siden det.

Mvh

Bent

Skrevet
Har samme problem, bare på høyreside, på min E36.

Ble foreslått å bytte hjul-lager, men har ikke blitt noe bedre.

Og den klakkelyden er umåtelig irriterende. Har selv hatt den en stund. Men har ikke klart og finne ut hvor den kommer i fra. Og jeg har vært over hele bilen. Da jeg la inn dynamat i bilen, var det kun førersetet innvendig. Men fant fortsatt ikke ut hvor lyden kom fra. Hadde da med en som krabbet rundt for og høre etter. Men nei da.

Mvh

Bent

Skrevet

Da det er senkesett på bilen, men støtdemperene er av monroe standard type. Kan dette medføre at det blir klakkelyd når man kjører på brostein, eller over små hull.

Mvh

Bent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...