Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjøpte meg en E30 320i for en måned tilbake som sveiv kun på 5 sylindre. Hentet den i Bergen å kjørte den hjem. Fikk den inn på verkstedet og tok en kompresjon test på den, verste sylinderen var nummer 1 med 8.5bar. Sjekket at alle pluggene fikk gnist me å ta av plugghettene, tok av første hette ingen forskjell, tok av andre hette ingen forskjell i gangen. Tredje hette fikk jeg meg en skikkelig karamell og ujevn gange, aha den sveiv altså kun på fire sylindre.

Begynte smått å demontere toppdeksel, fant ut at vippearmen (innsugside) var knekkt på syl 1. Fant også ut at pluggledningene var stokket på fordeleren. Pluggledningen til syl 1 sto på nummer 2 på fordeleren og motsatt. Da regnte jeg med ved å skifte vippearmen og disse ledningene skulle den svive på alle 6.

Første oppstart var idag med dårlig resultat, akkuratt likt, ingen forskjell om jeg tar av plugghettene på sylinder 1 og 2 men på sylinder 3 merker man enda mer ujevn gange og får seg en karamell når man trekker av plugghetta.

Kunne ikke la den svive så lenge da jeg ikke har vann i systemet siden jeg venter på ny reim til vannpumpe/dynamo.

Men skrudde ut pluggene på syl 1 og 2 og sjekket at de fikk gnist og det gjorde de.

Dette er hva jeg kan se for meg, når tennpluggen står i sylinderen gnistrer den for dårlig (siden jeg ikke får noen karmell når jeg tar av plugghettene?)

Eller at den ikke får bensin på disse sylindrene, noe jeg syns var litt rart siden pluggen var sota når jeg skrudde den ut og de var helt nye og reine ved oppstart.

Er det noen som har vært borti lignende problemer?

Jeg er helt forvirra :(

Skrevet

Skifta fordelerlokket da? Det kan se helt fint ut, uten at det er det.. Personlige erfaringer :P

Forresten M20B20, ikke omvendt :)

Skrevet

M20B20 ok, husker det til neste gang :D

Toppakningen er skiftet og trukket til med moment deretter 90 grader og deretter 90 igjenn så rart at den skal være defekt. Syns og det er merkelig at den er sotet, kan den svive veldig dårlig på disse to sylindrene grunnet dårlig gnist når pluggen står montert i sylinderen? Har lest andre som har lignende problemer hvor det har vært pluggledning, tenkte å handle en ny pluggledning i dag til sylinder to så jeg får prøvd med den.

Hadde av fordeleren igår og det så greit ut, hva bør jeg sjekke her inni? Så forsåvidt greit ut.. Men kanskje som du sier det kan se greit ut men ikke bra allikevel.

Hvordan sjekker jeg dysene? Så veeeldig trangt ut å få de ut? Kan jeg bruke stetoskop å høre om de "spruter"?

Skrevet

Min fordeler hadde innvendige sprekker eller noe, så fin ut, men gjorde at bilen ikke gikk på alle 6 :P Kan bruke statoskop ja, høre etter tikking..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...