FCBayern Skrevet Januar 21, 2011 Share Skrevet Januar 21, 2011 M52B25 er oppgitt å ha 6,5 l motorolje. Forrige gang jeg fyllte så var ikke oljen der den skulle være på peilepinnen før jeg hadde fylt nærmere 7 l enn 6,5... bilen sto helt rett. Da jeg byttet på søndag så fylte jeg på 6,5 l og har ikke tatt brydderiet å peile etter det. Det er vel sånn at hvis man har for mye motorolje i blokka så kan man få for høy kompresjon. Hva sier folket? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 22, 2011 Share Skrevet Januar 22, 2011 Du får ikke høyere kompresjon av mye olje på motoren. Skulle du derimot være uheldig å komprimere olje så er det ofte god natt. Når du tapper oljen hvis den er driftsvarm vil ofte minst 0,5L være igjen i motorens system. Minst. Det er veldig dumt å ta målerstanden når du fyller på for god fisk. Jeg bruker alltid å fylle på 2/3 av det jeg vet det skal være, starte opp et minutt, stoppe, vente noen minutter og peile oljen, siden motoren har dratt rundt all olje som har samlet seg i toppen/påfyllinga. Så etterfyller jeg til jeg når ønsket nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FCBayern Skrevet Januar 22, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2011 Tapper selvsagt når motoren er driftsvarm Tviler på at det er 0,5 liter olje igjen når det er tappet, litt er det jo. Men greit, du bruker den teknikken og fyller litt og litt la oss høre hva andre her gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
winchester Skrevet Januar 22, 2011 Share Skrevet Januar 22, 2011 Fyller utifra det som står oppgitt, og etterfyller som oddis. Om det er ukjente motorer av mindre størrelse fyller jeg 3,5l og peiler meg frem. Hva er det du prøver å finne ut av? Om det er for mye olje tapper du av, er det for lite etterfyller du. Er ingen heksekunst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Januar 22, 2011 Share Skrevet Januar 22, 2011 er nok som han sier gitt.. 0,5l er det nok minst igjen overalt ja.. jeg fyller også tett oppunder det jeg veit det skal være.. å sjekke før jeg fyller på siste rest.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 22, 2011 Share Skrevet Januar 22, 2011 Tapper selvsagt når motoren er driftsvarm Godt det, for jeg har sett -mange- som ikke gjør det. Tviler på at det er 0,5 liter olje igjen når det er tappet, litt er det jo. Skal garantere at det er mer enn 0,5L igjen i en stor M50 maskin. Se for deg en halvliter cola med olje. Så skal du smøre inn motoren med den. Tror ikke du får nok engang. I alle oljekanaler, lager, oljefilterhus, oljepumpeleden, registerleden. Prøv også å ta av bunnpanna på en motor du har tømt for olje en gang hvis anledningen tilsier det, å se hvor mye dritt som forsatt ligger å skvetter. Jeg vil heller ikke anbefale å putte opp til maksnivå på en gammel motor med gamle pakninger, det påfører bare unødvendig mye stress på pakninger som lever på 'rykk og napp' allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FCBayern Skrevet Januar 22, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2011 Fyller utifra det som står oppgitt, og etterfyller som oddis. Om det er ukjente motorer av mindre størrelse fyller jeg 3,5l og peiler meg frem. Hva er det du prøver å finne ut av? Om det er for mye olje tapper du av, er det for lite etterfyller du. Er ingen heksekunst. Du ble så overivrig at du ikke fikk med deg første post eller ? Lurer på det som står, at peilepinnen min tydeligvis vil ha mer olje enn de 6,5 literne som BMW oppgir at M52 motoren skal ha.. eller er ikke maks på peilepinnen 6,5 l? Peilet i dag tidlig før jeg startet motoren.. MOTOREN HAR MER ENN 6,5 liter motorolje i motoren! og peilepinnen indikerte mellom min og maks. Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Januar 22, 2011 Share Skrevet Januar 22, 2011 Sikker på at du har riktig peilepinne ? forrige eier har ikke bytta den ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Januar 22, 2011 Share Skrevet Januar 22, 2011 Jeg lar bilen bestandig stå over natten ved oljeskift,kommer ut 3-5 dl ekstra.oljefilteret må så klart også fjernes før ny olje,ligger en halv liter der også.Skal du være pirkete og har kjørt langt på din gamle olje,så kjøp den billigste oljen du finner,kjør en dag med den før du skifter til ny kvalitet olje.Max på peilepinnen er 7 liter på m52,mellom min og max er 6,5 helt nøyaktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet Januar 22, 2011 Share Skrevet Januar 22, 2011 Å bytte olje en dag før du bytter olje er bare tøv. Samme å la bilen stå over natta for å få ut de siste desilitrene, helt unødvendig. Om det er igjen en halv liter olje i motoren spiller ingen rolle. Men vil man gjøre ting tungvint så er jo det lov. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FCBayern Skrevet Januar 22, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2011 Max på peilepinnen er 7 liter på m52,mellom min og max er 6,5 helt nøyaktig. TUSEN TAKK !!! endelig en som svarer på det jeg faktisk spør om hvor har du det fra forresten? ps: jeg pleier å kjøre motoren varm først så jeg skal få ut all slagg etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Januar 22, 2011 Share Skrevet Januar 22, 2011 Det har jeg målt nøyaktig ved hvert oljeskift fordi jeg er overpirkte når det gjelder motoren,som sagt før her er det helt unødvendig å la den stå over natten,kjør bilen varm før ett oljeskift så renner olja raskere ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå