Gå til innhold

Peilepinne eller teknisk spesifikasjon? (motorolje)


FCBayern
 Share

Anbefalte innlegg

M52B25 er oppgitt å ha 6,5 l motorolje. Forrige gang jeg fyllte så var ikke oljen der den skulle være på peilepinnen før jeg hadde fylt nærmere 7 l enn 6,5... bilen sto helt rett. Da jeg byttet på søndag så fylte jeg på 6,5 l og har ikke tatt brydderiet å peile etter det. Det er vel sånn at hvis man har for mye motorolje i blokka så kan man få for høy kompresjon.

Hva sier folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke høyere kompresjon av mye olje på motoren. Skulle du derimot være uheldig å komprimere olje så er det ofte god natt.

Når du tapper oljen hvis den er driftsvarm vil ofte minst 0,5L være igjen i motorens system. Minst.

Det er veldig dumt å ta målerstanden når du fyller på for god fisk. Jeg bruker alltid å fylle på 2/3 av det jeg vet det skal være, starte opp et minutt, stoppe, vente noen minutter og peile oljen, siden motoren har dratt rundt all olje som har samlet seg i toppen/påfyllinga. Så etterfyller jeg til jeg når ønsket nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller utifra det som står oppgitt, og etterfyller som oddis. Om det er ukjente motorer av mindre størrelse fyller jeg 3,5l og peiler meg frem. Hva er det du prøver å finne ut av? Om det er for mye olje tapper du av, er det for lite etterfyller du. Er ingen heksekunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapper selvsagt når motoren er driftsvarm :lol:

Godt det, for jeg har sett -mange- som ikke gjør det.

Tviler på at det er 0,5 liter olje igjen når det er tappet, litt er det jo.

Skal garantere at det er mer enn 0,5L igjen i en stor M50 maskin. Se for deg en halvliter cola med olje. Så skal du smøre inn motoren med den. Tror ikke du får nok engang. I alle oljekanaler, lager, oljefilterhus, oljepumpeleden, registerleden. Prøv også å ta av bunnpanna på en motor du har tømt for olje en gang hvis anledningen tilsier det, å se hvor mye dritt som forsatt ligger å skvetter.

Jeg vil heller ikke anbefale å putte opp til maksnivå på en gammel motor med gamle pakninger, det påfører bare unødvendig mye stress på pakninger som lever på 'rykk og napp' allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller utifra det som står oppgitt, og etterfyller som oddis. Om det er ukjente motorer av mindre størrelse fyller jeg 3,5l og peiler meg frem. Hva er det du prøver å finne ut av? Om det er for mye olje tapper du av, er det for lite etterfyller du. Er ingen heksekunst.

Du ble så overivrig at du ikke fikk med deg første post eller ? #-o

Lurer på det som står, at peilepinnen min tydeligvis vil ha mer olje enn de 6,5 literne som BMW oppgir at M52 motoren skal ha.. eller er ikke maks på peilepinnen 6,5 l?

Peilet i dag tidlig før jeg startet motoren.. MOTOREN HAR MER ENN 6,5 liter motorolje i motoren! og peilepinnen indikerte mellom min og maks. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar bilen bestandig stå over natten ved oljeskift,kommer ut 3-5 dl ekstra.oljefilteret må så klart også fjernes før ny olje,ligger en halv liter der også.Skal du være pirkete og har kjørt langt på din gamle olje,så kjøp den billigste oljen du finner,kjør en dag med den før du skifter til ny kvalitet olje.Max på peilepinnen er 7 liter på m52,mellom min og max er 6,5 helt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max på peilepinnen er 7 liter på m52,mellom min og max er 6,5 helt nøyaktig.

TUSEN TAKK !!! endelig en som svarer på det jeg faktisk spør om :mrgreen:

hvor har du det fra forresten?

ps: jeg pleier å kjøre motoren varm først så jeg skal få ut all slagg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...