borge.strand Skrevet Januar 22, 2011 Skrevet Januar 22, 2011 Min mors 316i compact fusker en del etter at jeg skiftet toppakningen på den. Dette begynte et par uker etter at jeg hadde satt den sammen igjen. Til å begynne med, gikk den helt fint. Det var en del vann i motoren, og vi har hittil skiftet olje bare da vi satte den sammen. Da jeg hadde motoren fra hverandre, så jeg at en sensor foran har en dårlig kabel. Jeg tror sensoren styrer tenningen, for den står litt av senter for kamakselen, der et metallstykke fyker forbi. Kabelen det gjelder går i et 90-graders bend i en plastkanal som er klipset fast på dekselet som dekker reg-kjedet. I overgangen fra kabel til plastkanal, er kabelen ganske dårlig. Er det flere som har hatt tilsvarende sensorproblem? Hvordann oppfører motoren seg da? Hadde vært fint å vite om det er dette som plager bilen hennes. Noen av dere som har kan guide meg i retning av et delenummer på denne sensoren, helst med plastkanal og det hele? Børge
Yoneck Skrevet Januar 26, 2011 Skrevet Januar 26, 2011 Ingen? Bilen er en 1998 E36 316i compact. Den er ingen racerbil i utgangspunktet, men går nå ordentlig dårlig. Den går rent og pent på tomgang, men det er veldig lite krefter å hente. Sensoren det er snakk om har en knekk på kabelen, men det ser ut som ledningene er hele, at det kun er plastikken rundt som er knekt. Andre gode forslag til hva vi kan se etter som gjør at den går dårlig?
Yoneck Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Ikke alle i munnen på hverandre, da. Kan noen tipse om et sted man kan ta med bilen og få litt hjelp til å finne ut hva som er feil? Gjerne området oslo --> nordover
takaasen Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Hadde byttet kabelen. men ikke sikkert at det er det som er feil her. Tror du må forklare symtomene litt bedre. Hadde skjekket alle luft belger. Hadde selv problemer med tomgangs regulatoren, sprekk i den ene slangen, så ikke feilen før jeg demonterte øvre del av innsuget. LMM kan også være slitt (km stand?) Dyser kan være tette, etter det jeg kan huske er det lukas dyser som får hjelp av eksos, kan ha en del koksing. Tett bensin filter, Lamda sonde, bruker den "mye bensin" Har du skjekket compresjon, hvordan ser tenplyggene ut? sotite, hvite? Kan jo være muligt å lese av feil, men dette koster fort penger. Dele nr på kam sensor 12141739891 Impulsgiver org kosta mye 1200. Nr 21 hvist jeg har lagt in rette bil
Yoneck Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Takk for svar. Bilen har gått tett oppunder 180.000 mener jeg å huske. Jeg skal prøve å få kjørt den en tur en av de nærmeste dagene, så skal jeg få forklart symptomene bedre. Da kan jeg også sjekke bensinforbruk. Fra sist jeg kjørte den, så gikk den rett og slett bare dårlig. Det føltes som man liksom ikke fikk gitt full gass, som om den holdt igjen. Toppen er akkurat overhalt, og ved første prøvekjøring etter byttet virket den helt normal. Delen du viser til ser ut til å være den samme. Er det noe i veien for å lodde kabelen? Det virker jo litt for gæli å bytte en sensor til 1200,- bare fordi litt isolasjon har knekt. Hva vil normalt symptomene ved feil på denne sensoren være? Pluggene ble byttet ganske kort tid før toppakningen ble byttet. Kan skru dem ut og se. Hvis belger eller liknende er dårlig, vil jeg da kunne merke det ved å spraye litt startgass rundtomkring?
takaasen Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Takk for svar.Bilen har gått tett oppunder 180.000 mener jeg å huske. Jeg skal prøve å få kjørt den en tur en av de nærmeste dagene, så skal jeg få forklart symptomene bedre. Da kan jeg også sjekke bensinforbruk. Fra sist jeg kjørte den, så gikk den rett og slett bare dårlig. Det føltes som man liksom ikke fikk gitt full gass, som om den holdt igjen. Toppen er akkurat overhalt, og ved første prøvekjøring etter byttet virket den helt normal. Delen du viser til ser ut til å være den samme. Er det noe i veien for å lodde kabelen? Det virker jo litt for gæli å bytte en sensor til 1200,- bare fordi litt isolasjon har knekt. Hva vil normalt symptomene ved feil på denne sensoren være? Pluggene ble byttet ganske kort tid før toppakningen ble byttet. Kan skru dem ut og se. Hvis belger eller liknende er dårlig, vil jeg da kunne merke det ved å spraye litt startgass rundtomkring? Ja du kan prøve å spraye med start gass. Lodde kabelen tror jeg ikke er lett etter som den er skjermet. Å se på plyggen kan man av ogtil se om den går magert eller fet blanding. Glemte å spør, hvordan stillet dere in kammen? vist bensin forbruket er forandre hadde jeg hold en fing på lamda sonden. 316i er da en rakett
Yoneck Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Ja du kan prøve å spraye med start gass. Lodde kabelen tror jeg ikke er lett etter som den er skjermet. Å se på plyggen kan man av ogtil se om den går magert eller fet blanding. Glemte å spør, hvordan stillet dere in kammen? vist bensin forbruket er forandre hadde jeg hold en fing på lamda sonden. 316i er da en rakett Helt grei mødrerakett Egentlig en ganske trivelig bil, særlig med tanke på hvor liten den er. Kan jeg måle kabelen på noe vis? Jeg tenkte prøve å nappe den ut og se om det gjør noen endring. Hva burde skje da? Tannhjulet på kammen ble stilt inn ved at vi satt boltene der de var fra før. Det var ganske tydelige spor, og så vidt vi kunne skjønne relativt enkelt å sette den tilbake til samme sted. Jeg har sjekket det, og den har ikke forskjøvet seg. Som sagt, så virket den helt grei rett etter at vi satt alt sammen igjen. Den gikk så pent som bare en 4-syl kan på tomgang, og dro som forventet ved prøvekjøring. Pluggene kan jeg prøve å få inspisert.
takaasen Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Om det er denne kabelen så har jeg en til deg. send pm vist inresert.
Yoneck Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Hei. Det ser ut som den sensoren, ja. Vet du hvordan motoren vil oppføre seg om det er denne som ikke fungerer skikkelig? Hvordan bør motoren reagere om jeg napper den ut? Er det mulig å "låne" din for å teste? Betaler selvsagt porto og slikt.
takaasen Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Hei.Det ser ut som den sensoren, ja. Vet du hvordan motoren vil oppføre seg om det er denne som ikke fungerer skikkelig? Hvordan bør motoren reagere om jeg napper den ut? Er det mulig å "låne" din for å teste? Betaler selvsagt porto og slikt. Om du napper den ut så tenker jeg at den går i nødprogram og sviver dårligt.
Yoneck Skrevet Februar 4, 2011 Skrevet Februar 4, 2011 Sånn, nå er bilen i orden igjen... Det hjalp å få alle plugghettene skikkelig på plass
Yoneck Skrevet Februar 4, 2011 Skrevet Februar 4, 2011 He he, godt det ordnet seg. Minner litt om en jeg vet som leverte bilen på merkeverksted. Fikk den tilbake noen dager etter med beskjed om at den går bedre MED bensin enn uten... Får skylde på at jeg aldri har eid en bensinbil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå