Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger ut en liten erfaring med topp-pakningskladd på min e39 520 og et par spørsmål.

Jeg la ut en post for en stund siden om at det tok lang tid før motoren ble varm og at det kun blåste varme på venstre side inne i bilen. Begynnte med å lufte systemet som hjalp i ca 5 min før tempraturen begynte å stige, det begynnte da og blåse veldig varmt i varmeapparatet, så jeg stoppet bilen og luftet systemet litt mer (hadde på dette tidspunktet sjekket nivået på kjølevesken flere ganger og konkludert med at det var nok i og med flottørpinnen var helt i toppen)

Kjørte så bilen hjem uten problemer og forhørte meg her på forumet, og diverse meninger ble til at jeg konkluderte med termostat-/hus som forøvrig kostet 1100kr på Bilia.

Brukte vel bilen i en 3-4 dager uten noen "store" problemer, kun at det tok tid før motoren opparbeidet arbeidstempratur, kjørte så på et verksted til en kompis for å bytte termostaten, på denne turen fløy tempraturen opp og ned konstant og det blei ikke varmt i kupeen. På verkstedet konkluderte vi med at kun var lite kjøleveske for når vi startet bilen med lokket til vanntanken var åpent dro den til seg mer veske, vi sjekket også olja på den, i påfyllinga og peilepinnen og alt var normalt, og jeg byttet inn termostaten (hvorfor var det ikke tegn på at topp pakninga hadde gått på dette tidspunktet?) . Så funket bilen og alt bra i ca 1 uke før den begynnte å tulle igjen, sjekket da oljepåfyllingen og der var det gul graut!

Satt den bort til en kompis for å bytte topp-pakninga da Bmw krever mellom 20 og 30.000 for jobben (har en kompis som jobber på bilia). Han jeg kjenner tok jobben for 4800,- pluss plansliping(1250,-). Fullt slipesett koster 8500,- på bmw men med kompis rabatt havnet det på 4500,-

Så var pakningen byttet etter mye om og men og forsinkelser pga jul og nyttårs tider mtp plansliping av topp. Mekaniker ringte meg og sa at bilen gikk men radiatoren var gåen den lakk mellom plast og metall på siden av radiatoren og vannet sprutet til siden og det var vanskelig å få øye på. Kjøpte nye uorginal via autoutstyr, kjenner en som får rabatter der så den fikk jeg for 2600 inkl. frakt.

Da den var byttet dukket det jaggu meg opp enda et problem! Øvre radiatorslange lakk, inne i denne sitter det en simmering som man selvfølgelig ikke får kjøpt løs og man må ha hele slangen og den sære bmw-slangeklemme tingen kostet tilsammen 400 kr på bmw.

Regnet ut og totalen og den havnet på kr15950,- uten termostaten. Jobben kostet til slutt kr8450,- inkl. plansliping

Har fått igjen bilen nå og det tar litt lengre tid før den blir varm kan dette være staten nå?

Skrevet

Da kompisen din hadde av toppen, så han noe konkrete feil? Om pakningen hadde gått sønder, så var det klare tegn regner jeg med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...