Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal oppgradere understellet på E30'n nå og valget har falt på Bilstein B8 Sprint demperne, dette er til banebruk så er ganske stive greier :)

Det jeg lurer på er om alle demperne passer overens med standard chassi og "M-Teknikk" understell? Kommer til å montere 51mm fjørbein uansett, men ser det er 45mm på standard og 51mm på "M-Teknikk" :)

Noen som veit??

Skrevet

Bare en liten notis ;)

Bilstein b8 er slettes ikke noe kjempe stive dempere, så til ren banebruk

får du nok dempere som er mye mer myntet på banebruk.

B6/B8 sprint (kort og lang version) er perfekte for en bruksbil hvor man

verdsetter en aktiv kjørestil men fortsatt vil ha litt komfort i det daglige :)

Har b8 sprint dempere både på e34´n og på m3´n min og er kjempefornøyd

med det til mitt bruk siden begge skal kunne bruks i det daglige, men merket

tidlig når jeg kjørte m3´n på bane at det ikke er dempere for ren banebruk.

Edit: ser også KalMar nevner dette.

Skrevet

Hmm, okei! Prata med Autotrio og han fyren der sa at Sprint demperen til Bilstein var så stiv som et spett omtrent, så var utrolig bra til banebruk... Hmmm!

Men for å få komplett dempere til bilen, så trenger du fjører, fjørbeinslager og fjørbein? :)

Skrevet

De er stive å kjenne på, rett opp av eska ja

Men de er slettes ikke stive nok til ren banebruk i mine øyne.

Skrevet

Som sagt, sprint demperene eri mine øyne perfekte. MEN det er til aktiv

kjørestil etter vei og til ett og annet banetreff for litt hobby kjøring.

Til banebruk derimot ville jeg sett etter noe stivere.

Kanskje legge til fjærgummi (øvre og nedre, forran og bak).

Bilstein har innebygd dempeputer/demperstopp, men om dette

gjelder andre dempere må man sjekke. Om ikke kan du jo også

bytte til m-tech (lave) demperputer.

Fjærgummi forran er nr 10 og 15. Demperpute nr 11.

1.png

Fjærgummi bak er nr 15 og 16. Demperpute nr 4.

9.png

Skrevet

gule koni dempere som er justerbare i hardhet, kan være greie til bane bruk (justert til maks hardhet).

skjønner ikke helt hva du mener med det siste innlegget ditt, men du må kjøpe dempere som passer i fjærbeine ditt (45mm eller 51mm) fjærer kan du bruke omværandre samme med fjærbeinslager (dempertårn lager, eller hva en vill kalle det)

Skrevet

Gule koni kan være ett alternativ ja, de holder seg dog ikke stive i evigheter

da stivhetsreguleringen egentlig ikke er ment kun til justering av hardhet fra

kjempehard til myk. Men den skal også brukes til å kompensere for slitasje

sånn at bilen holdes like stiv i flere år. Denne muligheten mister man om man

som mange gjør setter den på stivest mulig med en gang. Da vil den tape seg

i stivhet etterhvert.

Skrevet

Okei okei! :)

Hva tror dere om disse?

https://www.koed.no/2.1.asp?katstate=nyt&page=1&kattype=e30&menulinkid=41&undermenuid=9

EDIT: fucka opp linken, her er info:

Merke: XYZ

billede.asp?y=450&billede=5433_1_57069.jpg&map=1

Til følgende modeller:

Alle modeller med 45mm fjederben.

Information:

- Højdejusterbar for + bag.

- Justerbar i Rebound

- Det er nødvendigt selv at modificere de eksisterende fjederben ved montering.

- Vi anbefaler at montere en flanche hvor gevind hylstret kan hvile på.

- Undervognen er i en uovertruffen kvalitet og finish.

- Undervognen er ikke godkendt til syn.

Skrevet

Eibach pro fjærene du sikter til ?

De vil nok også bli for myke for banebruk.

Har dem selv på m3'n min og sammen med b8 sprint gir

de ett oppsett som som nevnt tidligere er akkurat passe stivt

til aktiv kjøring i det daglige og en runde eller to på bane samtidig

som man kommer kofortabelt nok fra a-b. Men til ren banebruk

blir det i mine øyne for mykt.

Tror faktisk eibach fjærene er mykere annlagt enn sprint demperene,

så jeg tror jeg kommer til å bytte til stivere fjærer på m3'n etter

hvert for at den skal prestere bedre på banetreff o.l.

Skrevet

Men skal bilen bli en rein bane bil? eller skal den også brukes til crusing og friske landeveivs turer. Hvis bilen skal brukes til crusing og landeveiv ræs, funker det sikkert bra med gule koni dempere.

Skal du ha noe sterkere motor en b20 så ville jeg ha byttet til 51mm fjærbein framme og til skivebremser bak, sammen med stabilisator stag framme og bak (altså komplett 325 understell).

Egentlig ville jeg ha byttet uansett, trommler er kjipe greier og uten stabilisator stag bak løfter rumpa seg bak i svinger.

Skrevet

Nei, fiksa opp riktig link nå, eller info :) hehe.

Dette skal i hovedsak bli en ren banebil, skal ikke brukes på vei noe særlig. Egentlig ingenting. Så ja, ren banebil her :)

Kan vel også nevne at det blir Powerflex over hele, stag i motorrom og bak. Så slik sett så trenger det ikke å være suuuuper stive dempere i og med at det er mange andre faktorer som hjelper til å stive opp, men vil liksom ikke kjøre båt på bane :P

Noen av dere som kikka litt på de jeg har bilde av eller? :)

Skrevet

Åja.. da så. Gs bildeler selgte jo noe K-sport (tror det var det) understell for bane bruk, som skulle være rimelig stivt.

Jeg merket mest forskjell ved bytte av fjærer, dempere og stabilisator stag (de under) på min bil. har poly foringer i bakstilling og noe tilsvarende i bærearmene framme.

Er kun diffen og stabilisatorstag foringene som har orginal foringer. alt ant har jeg byttet litt etter vært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...