Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og skal bygge om en M50b25 til b28 (NON vanos)

til det bruker jeg:

M52b28 veiv, 84mm slag lengde

M20b20/b23 Råder, 130mm

Orginale M50b25 stempler

Orginal M50b25 veiv har slaglende på 75mm som jeg har forstått, orginale råder er 140mm.

Etter det jeg kan skjønne er da alt er montert skal toppen av stempelet være 1mm lengre fra toppen enn orginalt.

Så til det store spørsmålet:

hvor mye har den milimeteren å si på kompresjonen?

er det så mye att det er bortkasta å kjøre uten turbo?

Takk for svar :D

Thomas O.

Skrevet

Squish er området rundt ytterst på stempelet som er nærmest topplokket, når stempelet er på topp så blir det nesten kontakt her (0,8mm feks) og man får samme effekten som når man klapper i hendene, man klemmer luft og drivstoffblandingen innover mot midten av forbrenningsrommet og skaper kraftig sirkulasjon og bedre forbrenning.

Når denne avstanden øker så får man mindre "klappeeffekt" og mindre sirkulasjon og dårligere forbrenning.

0,8 mm er mye brukt på BMW motorer, blir det mindre kan stempelet klappe til toppen ved sotoppbygging og høyt turtall, det må være slingringsmonn her.

På F1 motorer så er det så godt som kontakt her pga at de er så nøyaktig oppbygd og stive lette komponenter, dermed får de en mer effektiv motor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...