mropsahl Skrevet Januar 26, 2011 Skrevet Januar 26, 2011 Jeg driver og skal bygge om en M50b25 til b28 (NON vanos) til det bruker jeg: M52b28 veiv, 84mm slag lengde M20b20/b23 Råder, 130mm Orginale M50b25 stempler Orginal M50b25 veiv har slaglende på 75mm som jeg har forstått, orginale råder er 140mm. Etter det jeg kan skjønne er da alt er montert skal toppen av stempelet være 1mm lengre fra toppen enn orginalt. Så til det store spørsmålet: hvor mye har den milimeteren å si på kompresjonen? er det så mye att det er bortkasta å kjøre uten turbo? Takk for svar Thomas O.
GeRo Skrevet Januar 26, 2011 Skrevet Januar 26, 2011 M50B25 ble levert med 2 rådelengder, 135mm på den uten Vanos og 140 mm med Vanos, Hvis stempelet kommer lengre ned får du mindre kompresjon og ikke minst tykkere squish noe som gjør at du mister mye effekt. I følge tabellen under får du litt høyere kompresjon og 0,5mm dårligere squish så det vil nok fungere greit. http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f01140.htm
GeRo Skrevet Januar 26, 2011 Skrevet Januar 26, 2011 Squish er området rundt ytterst på stempelet som er nærmest topplokket, når stempelet er på topp så blir det nesten kontakt her (0,8mm feks) og man får samme effekten som når man klapper i hendene, man klemmer luft og drivstoffblandingen innover mot midten av forbrenningsrommet og skaper kraftig sirkulasjon og bedre forbrenning. Når denne avstanden øker så får man mindre "klappeeffekt" og mindre sirkulasjon og dårligere forbrenning. 0,8 mm er mye brukt på BMW motorer, blir det mindre kan stempelet klappe til toppen ved sotoppbygging og høyt turtall, det må være slingringsmonn her. På F1 motorer så er det så godt som kontakt her pga at de er så nøyaktig oppbygd og stive lette komponenter, dermed får de en mer effektiv motor.
mropsahl Skrevet Januar 27, 2011 Forfatter Skrevet Januar 27, 2011 Tusen takk for ett meget godt og forklarende svar! Tror jeg har forstått det nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå