bjørn vidar Skrevet Januar 26, 2011 Skrevet Januar 26, 2011 Hei. Legger ut prosjektet mitt etter litt mas fra kompiser o.l Er Nesten ferdig, men er jo gøy å legge ut så folket for se hva som er blitt gjort uansett. Bilen er orginal e34 89mod. Kjøpt billig grunnet gåen topp. har nå fått følgende: -M50b25 motor. Denne var automat, så er brukt girkasse fra orginalmotoren(m20b20). Måtte lage nytt girkassefeste, grunnet m50 motorens vinkel. Heller ca 10 grader mer. -Sachs 618 trykkplate, M20 Svinghjul og 4-puck sinterlamell. -T3/T4 turbo. -Kina Manifold som er omsveist for toppmontering. -wallbro 255l bensinpumpe -justerbar bensintrykk reg. -Innovated bredbåndslambda -3'' custom eksos m/1stk liten demper bakerst -Montert 2stk 315cc dyser rett før gasspjeld. Disse er drevet av piggyback sprut fra Perfect Power(TF-10) Men pga dårlig fordeling av bensinen i insuget, og favorittisering av de to midterste sylinderene så blir dette byttet ut med turbochip fra Fekzen og 6stk 315cc dyser på orginal plasering. Dette er på vei med posten nå. Med den nye chippen og dysene blir turbo trykket lagt til 0,7bar, Ligger nå på 0,5 Blir fikset og ''pyntet'' litt mer i motorrommet når alt er ferdig og ting fungerer greit. Her er noen bilder til å begynne med. img]http://images.bimmers.no/files/qtsstzqbdk2wnir773sj.jpg
Are. Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Kult prosjekt Er motorn orginal forøvrig, toppakning etc?
bjørn vidar Skrevet Januar 27, 2011 Forfatter Skrevet Januar 27, 2011 Takker folkens. Dette er mitt første motorbygg(Bortsett fra vanlig motorbytte). Så det skal bli gøy å se om det varer. Kult prosjekt Er motorn orginal forøvrig, toppakning etc? Motoren er orginal nå ja. Går noe istykker så åpner jeg opp motoren og ser hva som kan gjøres. Eneste som er gjort er en GOD service på den. Skrudd av bunnpanne og toppdeksel. Rengjort og sett etter slitasje o.l. Bytta alt av pakninger/simringer som var nødvendig. Men av en eller annen grunn så svetter bunnpannepakninga, selv om den er ny og rengjort GODT mellom flatene, og jeg har hatt god ''pakningsmasse'' på i tillegg. Men gidder ikke gjøre noe med det enda, da det er så lite. Tok også komptest. ca 11-13 på alle, så det er jo bra Har Foresten laget hele det ''røret'' med dysene og fulerailen til de dysene selv. men det ser dere vel sikkert Men ble ihvertfall tett, og dette var første gang jeg lodda noe som var litt viktig
NeonMuffler Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 dette liker jeg, kult med flere m50b25 turbo e34'er:D mye effekt regner man med ved 0,7 i ladd?
bjørn vidar Skrevet Januar 31, 2011 Forfatter Skrevet Januar 31, 2011 dette liker jeg, kult med flere m50b25 turbo e34'er:Dmye effekt regner man med ved 0,7 i ladd? er ikke tommelfinger regel ca 100% økning ved 1bar. dvs. 192+70%= 326hk. MEn er altid tap i ett eller annet, så blir nok TOPPEN 290-300hk kjører fortsatt på 0,5 nå etter at jeg har montert chip'en og dysene. virker som det funker. tipper rundt 250-260 nå. fjusker noe av og til. men har noe tull med lmm eller lambda, så må få det i orden før jeg skrur opp noe på trykket Men virker som chippen funker. AFR ligger på rundt 10 på tomgang og den jager, men det kan jo ha noe med lmm å gjøre kanskje? Ved pådrag ligger den på ca 13-14 , så virker ikke så galt.
Joachim_M5 Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 dette liker jeg, kult med flere m50b25 turbo e34'er:Dmye effekt regner man med ved 0,7 i ladd? er ikke tommelfinger regel ca 100% økning ved 1bar. dvs. 192+70%= 326hk. MEn er altid tap i ett eller annet, så blir nok TOPPEN 290-300hk kjører fortsatt på 0,5 nå etter at jeg har montert chip'en og dysene. virker som det funker. tipper rundt 250-260 nå. fjusker noe av og til. men har noe tull med lmm eller lambda, så må få det i orden før jeg skrur opp noe på trykket Men virker som chippen funker. AFR ligger på rundt 10 på tomgang og den jager, men det kan jo ha noe med lmm å gjøre kanskje? Ved pådrag ligger den på ca 13-14 , så virker ikke så galt. Hvis du har AFR på 13-14 ved fullt pådrag så har du snart et havari. Turbomotor må stort sett ned på 12-12,5. Enkelte er under 12 også, kommer litt an på hva slags innmat man har, eksostemp, effekt og diverse. Men så høy AFR på standard innmat er krise. Du skal ha 14,7 på tomgang, så din går grisefett på tomgang, og skikkelig magert på belastning, med andre ord stikk motsatt av hva det skal være.
bjørn vidar Skrevet Januar 31, 2011 Forfatter Skrevet Januar 31, 2011 Skrev vel litt feil. ligger på rundt 13 ved krusing og går ned på rundt 12 ved greit pådrag. så skal ikke være så galt. men den går alt for fett på tomgang ja. og er noe galt med lmm eller lambda som sagt, så når det er oppe å går igjen så blir det nok greit Spørsmål: Er det noen som kan si meg om slangen som går fra tomgangsregulatoren og inn på innsugsbelg(org motor) kan bare gå inn på samme plass ved turbo montering. eller må den hen før turbo?
Are. Skrevet Januar 31, 2011 Skrevet Januar 31, 2011 Det lurer jeg også litt på. På min er den montert på samme plass som før, men jeg sleit med at motoren stoppet hvis jeg slapp gassen helt rett etter den hadde fått ladetrykk. Kan dette være fordi tomgangsregulatoren blir "forstyrret" av overtrykket ?
bjørn vidar Skrevet Februar 3, 2011 Forfatter Skrevet Februar 3, 2011 det vet jeg ikke. Håper noen andre kan svare på dette. Hadde vært greit å vite om den må flyttes eller ikke.
Rune///M Skrevet Februar 4, 2011 Skrevet Februar 4, 2011 Hei! kult porsjekt! men lurte bare på en ting! var det bare festene til girkassen du måtte justere litt for å få den montert? trodde ikke 520 12 ventiler kassene passet jeg.. mente det bare va M50 kassene å diverse andre som passet?
Michaelw Skrevet Februar 4, 2011 Skrevet Februar 4, 2011 Her skal jeg følge med! Kult prosjekt Kan nesten ikke vente til jeg får bygd om min til manuell og turbokonvertert den!!
bjørn vidar Skrevet Februar 9, 2011 Forfatter Skrevet Februar 9, 2011 Hei! kult porsjekt! men lurte bare på en ting! var det bare festene til girkassen du måtte justere litt for å få den montert? trodde ikke 520 12 ventiler kassene passet jeg.. mente det bare va M50 kassene å diverse andre som passet? ja var kun nytt girkassefeste som måtte lages. MEN ingen av skruene som skal skrus i bunnen av girkassen passet(de som går i bunnpanna) Så kassa henger i alle de tykke boltene(10-12mm) som går i blokka Men ingen av de små(6mm) som går i bunnpanna. Hvis du skal ha m20 svinghjul så må du slipe av endel av bunnpanna, er vel ca 3mm det er snakk og. Jeg brukte bare båndsliper til det passet. og du må bytte de to bakerste skruene på bunnpanna. må ha umbrako der, vis ikke er det ikke plass. Var flere som sa de ikke kom til å funke, men det er jo bare 3-4 bolter som var små hvis jeg ikke husker feil og den henger jo i alle de store. Kjørte ca 2uker med dette og sveist sperre før jeg begynte på turbokonverteringa. Og da ble det mye spinning og herjing og var ingenting som gikk i stykker. Er jo ikke akkuratt blitt så mye roligere kjøring etter turbo heller, og ser ikke ut som om det skal bli noe problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå