Gå til innhold

Noen innvendinger om hva som kan ha skjedd med stempel? M50


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skulle skifte toppakning på en m50b25 ettersom det var dårlig komp på syl 1, og det hørtes ut som det blåste komp ut. Hadde rundt 4 i komp på 1ern. Når toppen var av så det slik ut på både topp og stempel. Ser nesten ut som tenningsbank, men det var på et litt uvanlig sted. Noen som vet hva som kan ha skjedd?

whfypchqcetd9epxzt71.jpg

Skrevet
Din motor har spist noe hardt.

Det tror jeg også

+1

sjekk i katalysatoren om det kanskje ligger noe spon ellerno der? se over ventiler og innsug og hele toppen, en hard dings dukker ikke opp fra intet.. :) er det mye riper i sylinderveggene?

Skrevet

Plastik biter, insugs deler, eller andre fremmede gjenstander lager slikt hekkan.

Da ser veld toppen likdan ut da, på syl 1.

nytt stemple må du garentert ha. men sylinder veggen kan også ha blit skadet. en honig er ikke å se bort ifra heller.

Ventilene kan ha blit skjeve også, ikke lett å se uten å ta dem ut.

Hadde en m43 med en skrue i innsugs ventilen så helt fin ut men ventile var skjeiv når jeg tok den ut

Skrevet

Vært borti et slikt tilfelle før, der hadde ventil-styringen smuldret opp (mest sannsynlig som følge av varmkjøring av motor en gang i tiden)

Har du noen av "fremmed-legemene" så sjekk om de er magnetiske, er de det er det stor sansynlighet for at det er styringene som blitt smuldret opp til små partikkler og lagt seg mellom stempel og topplokk.

Få stempelet i øvre død-pung og puss av løse grader osv, litt vanskelig å si uten å ha sett dette, men ikke dermed sagt du trenger bytte stempelet forde. Stygg overflate har ingen teknisk betydning for motoren, kun riper/grader osv som er farlig, og selvfølgelig at det ikke stikker opp høye "hakk".

Skrevet

Denne har gått som sugemotor. Toppen ser likedann ut på samme sted.

iom at sylinderveggen er fin så går det kanskje ann å slipe ned litt av de gradene som stikker opp fra stempelet, og planslipe toppen.

Det vil fortsatt bli smått porete, men er ikke sikkert det har noen voldsom teknisk betydning.

Skrevet
Kan heller ikke se at ventilene har vært borte i noe, så de er nok rette ennå.

Har aldri stoppet opp denne motoren, kun demontert fordi den lekker tydelig ut komp.

Du nevner ikke hvordan toppakning er. Men det er jo en årsak til lav komp. Da er det jo 3 muligheter for feil her, sylinder/stempel som du mener er OK, toppakning som du ikke nevner, noe som jeg tar som et OK, og du står igjen med ventiler som ikke tetter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...