Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bytte indre styrestag på høyre side på min E90.

BMW skal ha ca 4500,- for jobben inkl. forhjulskontroll, med en orginaldel som koster ca 1700.

Når jeg taster inn dette delenummeret hos koed.no får jeg opp ett styrestag som koster ca 350,-

Er det virkelig så stor prisforskjell? Antar nesten at koed sin del ikke er orginal her. Eller?

Er dette en jobb som en kan gjøres selv med minimal mekanikererfaring? Har tilgang på bukk og litt verktøy. Overlater i så fall forhjulskontrollen til verkstedet etterpå.

Det enkleste er selvfølgelig å overlate dette til verkstedet, men jeg synes jo det er litt gøy å få til slikt selv også, spesielt hvis jeg kan spare flere tusenlapper.

Skrevet

Koed sin er selvsagt uoriginal. Å bytte staget er ikke så veldig vanskelig nei, men du sier indre ledd, du mener vell at du skal bytte indre og yttre i ett, det ville hvertfall jeg gjort.

Jobben er grei nok, hvertfall om du har bukk. Ta av hjulet, rustløser og stålbørste på gjengene på mutteren på yttre styrekule, løsne denne og om du ikke får den helt av så kapper du den bare. Løsne mansjetten og skru løs indre ledd, tenker det er en 36mm... Sette gamle mansjetten på det nye leddet om du ikke har kjøpt ny mansjett. På uoriginale deler er det ofte en gummikladd ekstra på indre ledd der mansjetten festes så mulig du må kappe litt i mansjetten og feste det litt annerledes. Spissinga justerer du når bilen står støtt på bakken igjen etter øyemål så den ikke blir så mye å justere for verkstedet på 4hjulsmålinga. Gode strips eller slangeklemmer på mansjetten. Alt i alt ikke så vanskelig jobb!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...