Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bytte olje og filter på automaten på min 98 E39 med steptronic kasse, hva slags olje kan jeg bruke ? Funker det greit med Dextron 3 eller må den ha noe spesiell olje ?

Det er en stund siden jeg har vært under bilen så jeg husker ikke hvor god plass det er rundt kassa, kan jeg fylle olje direkte fra oljeflaske med sånn lang sugerørtut eller er det for trangt ?

Skrevet

Ifølge Autodata;

ZF 3HP22/4HP22/4HP22EH/4HP24 = Dexron II

A5S 310Z (5HP-18):

Black plate - Dexron II

Green plate - Lifetime oil/ESSO LT 71 141

A5S 325Z (5HP-19) = Lifetime oil/ESSO LT 71 141

A5S 440Z (5HP-24) = Lifetime oil/ESSO LT 71 141

A5S 560Z:

Black plate - Shell LA 2634

Green plate - ESSO LT 71 141

Skrevet

Anbefaler deg å søke enda litt mer før du setter igang med dette.

E39 kassene er veldig følsomme, så om gjør du noe feil kan det hende kassa går rett i dass.

Ny olje skal f.ex ha rett temp ved påfylling osv

Skrevet

Sjekk etiketten.. Veldig lett altså.. Bare å legge seg under kjerra det. Grønn etikett = lt 71141. Det står også et nr på

Etiketten.

Skifte olje gjøres enkelt ved å bruke slangene som går til oljekjøleren du tapper olje fra den som går ut og fyller i den som går inn. Dette er en jobb du setter bort. Har girkassa gått over 200 000 er det nesten like greit å drite i det :D eventuelt ta bare enkelt skift på halve olja ca og

ikke flush converteren. Da helt ny olje på kassa kan løsne masse slagg og dritt som kan føre til havari.

Dette er en jobb du setter bort.

Skrevet

Har ganske lang erfaring når det gjelder å skru bil så dette fikser jeg lett selv, bryr meg ikke om å flushe kassa da den fungerer perfekt selv om den har gått 256 000, får sjekke taggen i morgen så bestiller jeg filter og pakning fra GS, takk for info :)

Skrevet

Når du merker at kassa ikke lenger er perfekt så er den ødelagt i mine øyne. Å bytte olje er preventivt ikke en kur.

Å flushe kassa kan føre til havari når kassene er gamle og slitte.

Disse kassene er "hermetisk lukket" så man skal være litt forsiktig og samtidig vite hva man gjør. Og kjøp for all del originalt filter :)

Lykke til, hold meg oppdatert tom!

Skrevet

Som sagt over her så lønner det seg å sette bort en slik jobb,byttet selv en gang på e39 med steptronic for mange år siden,gjorde alt etter boka og kassa ble bedre de første 500 mil,så ble det problem med sluring,og reversen virket ikke alltid,til slutt lot jeg ett verksted se på den og de tok ett nytt oljeskift,kassa ble bra og er det fortsatt.Vet ikke hva jeg gjorde feil men kunne jo bare vært tilfeldig,har overhalt motorer,byttet girkasser men var visst ingen ekspert likevel.Men neste gang lar jeg folk som kan det gjøre jobben.Fungerer den perfekt etter så mange mil holder den nok motorens levetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...