Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har noen problemer med ABS'en på bilen..

Var på diagnose med den for enstund siden, fikk opp feilkode på mistet signal ifra venstre hjulføler forran.

Men ved kaldt vær, og hvis bilen står enstund, lyser ingen lamper og ABS/TCS fungerer slik det skal, men etter 2-10min kjøring, kommer de opp igjen, og funksjonene faller ut.

Byttet hjulføler venstre forran, problem fortsatt tilstede.

Idag ohma jeg ledningene ifra hjulsensoren og fram til HCU (ABS modul/kompressoren.)

Målte ca 1,3 ohm på den ene ledninga og varierende 0,6-1 ohm på den andre, så la opp 2 nye ledninger, og nå har motstanden falt ned til ca 0,1 til 0,33 ohm på begge.

Men lampene lyser fortsatt.

Har hørt at det er magnetiske "lager" på disse, som gir signaler til sensoren, og disse kan avmagnetisere seg etter tid, stemmer dette?

Har også hørt at folk får problemer med selve HCU (ABS enheten) og man må overhale de.

Noen tips, erfaringer?

Skrevet

Er ikke sikker om det går, men hvis du ohmer på ledningene INN mot hjernen (med abs sensorene frakoblet), sammenlign verdiene du får da med andre siden, og se om de er like! Hvis det er intern feil i ABS styreenheten, kan den indikere at sensoren er gåen. Hjalp en kompis med styreenheten på en Audi engang, og der er det små kobbertråder inni enheten som går opp i "bondingen". De er ikke loddet, men sveiset på en måte.

Skrevet

Hadde det samme problemet på min 99 mod, e39.. Er en svakhet på HCU (ABS enheten), på denne årgangen leste jeg meg fram til. Et tegn på at disse er defekte er at di kutter ut når selve enheten blir varm. Så kunne kjøre lenge uten stopp, men så fort jeg sto stille litt ville den kutte ut. Mistet speedometer, forbruks-nålen og tankmåler pendlet litt.

Blei ny HCU på meg. Fikk bestilt uoriginal, litt billigere enn fra BMW. Men likevel fra bosch.

Skrevet

Har nøyaktig det samme på min og :(

skiftet sensor osv...

Rotet litt rundt på div utenlandske forum, og alle mener det er abs-uniten som er gåen.

På sen 98-01(tror eg det var), er det ikkje snakk om at den kan ryke, men når den ryker :(

Blir å sende uniten til usa for overhaling til våren. Tror det var 200$.

Har og lest at det er en i sverige som fikser den for 2000kr....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...