DJ RS2 Matrix Skrevet Februar 1, 2011 Skrevet Februar 1, 2011 har hatt ein høg kompressoraktig lyd som starter når rett etter at motoren har starta ei stund nå og fant ut nå menst eg holdt på med ein motorvask kor lyden kom fra. I fra del nr 1 som er luftpumpa i følge gs, lekker det i fra eine kanten av topplokket. grunnen er at ein av popnaglane som holder lokket på plass har røke. noen som veit kva oppgave denne pumpa har ? ser det er ei sekundær pumpe (del 5) rett på andre sida av motorrommet i tillegg . veit ikkje om den bør byttes eller om det berre er å sette inn ei gjennomgåande bolt og sette mutter oppe og nede. hadde vert kjekt å blitt kvitt kompressorlyden med oppstart, for når eg pressa lokket heilt nedtil igjen så forsvant lyden heilt.
DJ RS2 Matrix Skrevet Februar 4, 2011 Forfatter Skrevet Februar 4, 2011 ingen som veit kva funksjon den pumpa har ? har fått fiksa den igjen nå, mangler berre å kjøre og teste litt
Aquarius Skrevet Februar 5, 2011 Skrevet Februar 5, 2011 Når motoren er kald kreves en rikere bensin/luftblanding enn når motoren går under normal driftstemperatur. Ved rik blanding forbrennes ikke all bensin (hydrokarboner) og økt forurensning oppstår. Dette gir ikke bare økte utslipp av CO og NOx, men også økt korrosjon på bl.a. katalysator. Derfor er det montert en luftpumpe (kalt sekundærluftpumpe) som trykker luft inn i eksosen for å bedre forbrenningen av uforbrente hydrokarboner - redusere utslipp, og sekundært få katalysator hurtigere opp til riktig driftstemperatur. (PS! Det som på mange tegninger kalles sekundærpumpe, er ikke en pumpe men et filter for sekundæluftpumpen.) Så lenge denne pumpen går (det høres tydelig), er lambdasensorene både før og etter katalysator satt ut av funksjon og avgir kun en påtrykt "bias"-spenning på 0,45V. Så fort luftpumpen stopper, begynner motorstying å regulere bensin/luft forholdet etter lambdasensorene. Lambda før kat viser da hoppende verdier mellom 0,1 og 0,8V - lambda etter kat varierer litt rundt 0,45V (ved turtallsvariasjoner forekommer litt større variasjon). Alle disse verdiene kan du lese ut via CarSoft og andre diagnosesystemer. Dersom en av popnaglene har røket, kan du ha fått eksos tilbake i pumpen. Se om du kan se tegn til smelting i plasten på pumpen.
DJ RS2 Matrix Skrevet Februar 5, 2011 Forfatter Skrevet Februar 5, 2011 takker for svar fant ut nåke lignande etter eit omfattande søk ved hjelp av google, såg det var fleire som har reparert pumpa sånn som eg har gjort det nå ved å bruke gjennomgåande bolt med mutter. har ikkje studert pumpa sånn veldig, men pumpa fungerer enda og blåser godt. så trur ikkje det skal vere noen skader på den. du har vel ikkje tilfedigvis svaret på korfor bilen hoster sånn avogtil ? som regel etter oppstart og enkelte ganger under kjøring med varm motor. ved oppstart så er den kun nykkete opp til 3000rpm, men bilen går på fram, og når det skjer under kjøring så er det kutting..... har bytta plugger nå og nykkinga har stoppa, men den kuttinga dukker forsatt opp avogtil. bilen er gått 160800km nå, så kan jo tyde på lamdasensoren. fant ut at slangen som går i fra toppen til veivventilasjonfilteret var sprekt, men har ikkje fått testa om det kunne ha vert årsaken til kutting etter at eg fekk fiksa den.
DJ RS2 Matrix Skrevet Februar 6, 2011 Forfatter Skrevet Februar 6, 2011 http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=106279&hilit=luftpumpe takk E36Cab1 nå går bilen som normalt igjen, hakkinga opp til 3000rpm er vekke og kuttinga som kom heilt plutselig har ikkje komt igjen enda.så det hjalp å få pumpa tett og tette vakumrøret på toppen. Har tidligare fått opp feilkode på carsoft (p0171) mager blanding bank 1, men når eg tok diagnose på med eit anna apparat så var den vekke... kjekt å endelig få vite funksjonen til den pumpa, det filteret eller sekunderpumpa som ETK kaller den, kor ofte bør det byttes ?
E36Cab1 Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Det veit eg ikke mht skift-intervallene,men det kan sikkert et bmw verksted svare deg på
Bekkis Skrevet Juli 9, 2012 Skrevet Juli 9, 2012 noen som vet om man kan bruke luftpumpa til 6erne på de 4 sylindrede motorene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå