Dorris Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Hei. Jeg sliter med å få til ordentlig smøring i toppen på en motor jeg driver med.. og d er ingen god kombinasjon med 290 grader kam, og MYE stivere ventil fjærer gitt.. Så lurer på om noen har noen tips der ute?? orginalt er d bare for dårlig.. har selfølgelig satt opp trykket en del, men over spylinga suger jo big time'!
Trollet_ Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 har et par forslag faktisk:) Skift overspylingsrører, pleier og tette seg litt. hva med og lage de små hullene i overspylinga litt større uten at de blir så store at trykket ikke er stort nok til og fordele over alle hullene? Større oljefilter gir lavere motstand og mer olje og smøre med, står det ikke en sil i oljepumpa på disse også som har en tendens til og tette seg? Motor-rens som du fyller på sammen med olja og kjører kun en kort distanse med som løser opp slag i oljekanaler/smøreflater. hvilken olje kjører du på? høres logisk ut at en tynnere olje kommer fortere fram og dit den skal. Turbobygg dette? hvor har du isåfall hentet oljeturen ifra?
Dorris Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 har et par forslag faktisk:)Skift overspylingsrører, pleier og tette seg litt. hva med og lage de små hullene i overspylinga litt større uten at de blir så store at trykket ikke er stort nok til og fordele over alle hullene? Større oljefilter gir lavere motstand og mer olje og smøre med, står det ikke en sil i oljepumpa på disse også som har en tendens til og tette seg? Motor-rens som du fyller på sammen med olja og kjører kun en kort distanse med som løser opp slag i oljekanaler/smøreflater. hvilken olje kjører du på? høres logisk ut at en tynnere olje kommer fortere fram og dit den skal. Turbobygg dette? hvor har du isåfall hentet oljeturen ifra? Starte med spørsmålet ditt da d er en suge motor.. har prøvd litt forskjellig olje igrunn, og endte på 10-40 gitt.. Meen, olje trykk, og olje mengde opp i topp er helt på stell d, problemet er at med den kammen, som har 11,5 i løft, MYE stivere ventil fjærer og smidde løftere, så sliter d jævlig mye mer på, enn d gjør originalt. Og dermed blir den originale overspylinga, d røret du snakker om, for dårlig.. Og jeg har sjekka alle olje kanaler, blåst dem rene, og bytta rør osv, men konklusjonen er vel igrunn at d rett og slett ikke funker til originalt oppsett heller, for d er jo en grunn til at kammene i disse motora knapt går 100 tusen Også har jeg prøvd å borre litt større hull i røret, men greia er at jeg tror olja kommer for fort opp i røret , så den blåser rett forbi 1 og 6, drypper på 2 og 5, mens den spyler på 3 og 4! hehe.. så løsning der kan være å dreie ett spor rundt hele kammen, istede for de 2 cm lange som er der fra før, men er jo ikke jævlig gøy å spenne opp en kliss ny kam og dreie i den Og en eller annen på da ha en løsning, d er jo folk som kjører med værre kam enn d jeg har! hehe Men takk for innspill
2000Touring Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Bare en tanke: Finnes det andre oljepumper du kunne ha brukt, som gir større oljemengde? Hvordan vet du at det sliter mer forresten? Slitemerker i kammen?
Johnsen86 Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Kan jo bruke M21 oljepumpe. Hva er det du begrunner for dårlig smøring med? At du ser det spruter kleint, eller slitasje? Er det på tomgang du har kjørt den uten toppdeksel?
Dorris Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 Bare en tanke:Finnes det andre oljepumper du kunne ha brukt, som gir større oljemengde? Hvordan vet du at det sliter mer forresten? Slitemerker i kammen? hmm, jeg har stramma opp original pumpa betraktelig, så har godt over tre bars trykk på tomang, og olje mengda er d jo igrunn ikke noe i veien med.. Ser d på kammen ja.. den gikk ca 8-9 timer i benk, for den var så fæl og få mappa, pluss at den har gått ca 10 mil etter d, og d er allerede skikkelige slite spor i kammen...
Dorris Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 Kan jo bruke M21 oljepumpe. Hva er det du begrunner for dårlig smøring med? At du ser det spruter kleint, eller slitasje? Er det på tomgang du har kjørt den uten toppdeksel? tja, men som sagt, så skal d jo være mer enn bra nok trykk. Ja, man ser at d er for dårlig, og d er slitasje.. Men jeg skal framstille d på en annen måte.. Jeg er 110% sikker på at trykket er i orden, mengde opp i toppen er i orden, over spylingsrøret er i orden, og at ingen kanaler er tette. MEN, d kommer ikke en dråpe olje ut av hull nr 1 og 6, d drypper såvidt ut av 2 og 5, mens d spyler som d skal på 3 og 4. Og grunnen (som jeg tror) til at d er på 3 og 4 d kommer som d skal, er at der har olja bremsa litt ned, og den møtes der, sånn at den tvinges ned i de hulla. Mens de resterende hulla ghar olja for høy fart forbi, så d vil bli mer eller mindre ett slags vakum.. Men dette er som sagt bare hva jeg tror.. Nja, har holdt den på 4000 omdreininger sånn ca, for og se, men da kommer d nesten mindre ut av røret enn hva d gjør på tomgang..
Johnsen86 Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Jøss spesielt, og du har skrudd av røret og blåst rent og kikka nøye går jeg ut ifra om du har borret det opp... Er du sikker på at det kommer trykk fra begge sider? Tror jeg ville brukt en annen olje, muligens tykkere!
Dorris Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 Jøss spesielt, og du har skrudd av røret og blåst rent og kikka nøye går jeg ut ifra om du har borret det opp... Er du sikker på at det kommer trykk fra begge sider? Tror jeg ville brukt en annen olje, muligens tykkere! Hehe, d kan man igrunn si. og jeg mistenker vel egentlig detta for å være drit dårlig helt ifra fabrikk igrunn, for jeg kan ikke fatte at d skal være noe galt med denna motoren her. men hadde jo vært morro og hatt en annen en også som jeg kunne sett på Jaja, d har jeg vettu Har prøvd to forskjellige rør også.. Ja, har starta opp uten røret og der står spruten til tre meter bortafor bilen der Ja, jeg har igrunn prøvd mye slags olje jeg nå, men den går finest på den 10-40 olja jeg bruker nå..
Kimmit Racing Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 har egentlig aldri hatt problemer med dette.men det kan være at overtryksventilen din har blitt veldig slapp og slipper olja ut før den skal(dermed dårlig oljetrykk)
Dorris Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 har egentlig aldri hatt problemer med dette.men det kan være at overtryksventilen din har blitt veldig slapp og slipper olja ut før den skal(dermed dårlig oljetrykk) Ja, men har jo bra olje trykk
2000Touring Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Skjønner ikke helt at det kan være bra oljetrykk og mengde olje - men så kommer det ikke ut av overspylingsrøret. Da må det etter mitt hode være noe som sperrer for oljen et sted, etter der du mener det er bra nok oljetrykk/oljemengde. Eller om du har laget for store hull i overspylingsrøret, da vil trykket bli for lite inne i røret og kun spyle ned av de nærmeste hullene.
Dorris Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 Skjønner ikke helt at det kan være bra oljetrykk og mengde olje - men så kommer det ikke ut av overspylingsrøret.Da må det etter mitt hode være noe som sperrer for oljen et sted, etter der du mener det er bra nok oljetrykk/oljemengde. Eller om du har laget for store hull i overspylingsrøret, da vil trykket bli for lite inne i røret og kun spyle ned av de nærmeste hullene. Problemet er jo at d spyler i de hulla som er lengst unna.......!
KalMar Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Leste et sted, husker ikke om det var her eller et ant sted. Men hvertfall, de borte opp hullene i det orginale røret. om de borte det opp med 1mm eller om de borte det til 1mm husker jeg ikke, men var 1mm som var greia.. hehe Men har du kjørt inn kamen, for i papirene jeg fikk med kamen min så sto det innkjørings innstrukser.
Dorris Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 Leste et sted, husker ikke om det var her eller et ant sted.Men hvertfall, de borte opp hullene i det orginale røret. om de borte det opp med 1mm eller om de borte det til 1mm husker jeg ikke, men var 1mm som var greia.. hehe Men har du kjørt inn kamen, for i papirene jeg fikk med kamen min så sto det innkjørings innstrukser. Ja, jeg har borra de opp til 1mm Ja, sånn delvis hvertfall Smørningen er jo for dårlig uansett da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå