Aleks'n Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 hei noen som har greie på hvordan jeg skal koble sammen disse to subbene + forsterker for og få best mulig ytelse? forsterker: http://www.bestbilstereo.no/index.php?n ... tegori=102 (jeg har den med 2 kanals) subbene: 2 stk http://www.rickiesdiscountelectronics.c ... 21895.html de står i en sånn kasse: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 noen som har litt greie på dette plis hjelp meg litt, har koblet de sammen men får syyykt dårlig lyd.. det står foresten i en e34 91 mod sedan
todleif Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 Har du ein link til rett forsterker? Kvifor kjøpte du ikkje monoforsterkeren? Den hadde vært eit bedre valg. Du må seriekoble spolene. seriekoble subene og brukoble forsterkeren
Aleks'n Skrevet Februar 11, 2011 Forfatter Skrevet Februar 11, 2011 det er den forsterkeren i linken, bare jeg har 2 kanaler, de er helt lik. jeg finner ikke den med 2 kanaler på google:S jeg spurte hva jeg skulle kjøpe til disse subbene på en mekk butikk, å han sa denne forsterkeren var mer en god nok, men det er sykt dårlig lyd, men er mono'en mye bedre? hvordan seriekobler jeg spolene og seriekoble subene og brokobler forsterkeren? er litt ny med dette, er så vanskelig med alle disse watt, ohm og seriekoble greiene:)
todleif Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID Ved brukobling av forsterkeren, so bruker du pluss på eine kanalen og minus på den andre kanalen. Desse 2 kobles til høgtalerene. forsterkeren skal være merka med dei 2 kontaktene du bruker og det skal og stå i bruksanvisningen. Eg veit ikkje kvifor du har sykt dårlig lyd. Kanskje suben er dritt. Kanskje forsterkeren er dritt. Kanskje kassa ikkje er beregna på subene dine. Kanskje du ikkje har innstilt forsterkeren rett
killarinc Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 Blir vell bedre om du brokobler ut fra forsterker og fra basser til basser? seriekobler du halverer du jo effekten. Koble til begge kanaler inn på forsterker, koble bro ut. Står som regel merket bridge (de to ytterste utgangene +-) Koble dette rett til første basser og derretter likt over til den andre. Prøve og illustrere Forsterker : + - + - : xx : : xx : Basser: + - : : Basser2: + - Noen som skjønte? :S Kikket ikke på basserne men er det doble spoler brokobler du dem også. Serie : -.................+.....................-...............+ Bro: +.............+...............+....................+ -...............-...............-.....................-
killarinc Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 Blei ikke helt som jeg tegna men håper du skjønner tegninga.... Søk opp på nettet forskjellen på bro og serie så skjønner du fort tegninga
username Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 Du spør om best mulig ytelse(uten å si hva du mener med det..) Du kommer til å få som svar å koble i lavest mulig ohm. Jeg ville koblet i høyest mulig ohm, størst sjangs for at det spiller pent da.
todleif Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 Med min kobling blir lasten 4ohm. Kan og koble til 1ohm, men det takler heilt sikkert ikkje forsterkeren. killarinc: Kan du forklare litt bedre? Du kan ikkje brukoble spoler
Aleks'n Skrevet Februar 11, 2011 Forfatter Skrevet Februar 11, 2011 takk for hjelpen folkens:) jeg for bare trikse og mikse litt subbene har foresten 2x + - utganger hver .. har det noe og si? burde jeg bruke begge? det jeg mener med mest mulig ytelese er mest mulig bass har lyst å få hele bilen til å riste:D men det jeg har fått til er patetisk... jeg har stilt forsterkeren på mange måter men ender altid opp med det samme. kansje det er bilen? jeg har en e34 91, den har en stål vegg mellom setene på bagasje rommet, er det mulig at det stopper bassen ?
killarinc Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Med min kobling blir lasten 4ohm.Kan og koble til 1ohm, men det takler heilt sikkert ikkje forsterkeren. killarinc: Kan du forklare litt bedre? Du kan ikkje brukoble spoler Var litt køddent, men jo du kan brokoble spoler? Har du en basser i 4ohm x2 spoler så kan du enten brokoble og få 2 ohm pr spole og minst mulig motstand og mest mulig spenning på spolene. Seriekobler du vil du få 4ohm pr spole og men mindre spenning og høyere strøm. Har du en forsterker som leverer mye strøm ut i utgangene vil siste greia være best. Har du en forsterker som har lavere effekt vil det første være det beste. Dette gjelder selfølgelig bare bassere som har to par med tilkoblinger. En for hver spole.
killarinc Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 takk for hjelpen folkens:)jeg for bare trikse og mikse litt subbene har foresten 2x + - utganger hver .. har det noe og si? burde jeg bruke begge? det jeg mener med mest mulig ytelese er mest mulig bass har lyst å få hele bilen til å riste:D men det jeg har fått til er patetisk... jeg har stilt forsterkeren på mange måter men ender altid opp med det samme. kansje det er bilen? jeg har en e34 91, den har en stål vegg mellom setene på bagasje rommet, er det mulig at det stopper bassen ? Du burde bruke begge uansett hva du gjør men koblingen kan avgjøre hvordan lyden blir. Er forsterkeren din tung? Det kan tyde på stor strømforsyning som gjør at du burde brokoble. Er den lett er det som regel mindre forsyninger som gjør at kansje en seriekobling hadde vært bedre. Alt kommer ann på forsterkern. Brokoble ut fra forsterker og serie på basserne kan være veldig effektivt med "liten" forsterker
killarinc Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Glemte en ting.. Har du flere bassere er seriekobling mellom basserne et dårlig valg da det vil bli en større forsinkelse mellom signalet på hver basser.
Aleks'n Skrevet Februar 12, 2011 Forfatter Skrevet Februar 12, 2011 skal jeg gjøre sånn som på det nederste bilde? http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID då får jeg 2 ohm.. og hvis ja. må jeg koble begge spolene in på samme utgang inni kassen, sånn at jeg får begge i en ledning fra kassen til forsterkeren?
todleif Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Med min kobling blir lasten 4ohm.Kan og koble til 1ohm, men det takler heilt sikkert ikkje forsterkeren. killarinc: Kan du forklare litt bedre? Du kan ikkje brukoble spoler Var litt køddent, men jo du kan brokoble spoler? Har du en basser i 4ohm x2 spoler så kan du enten brokoble og få 2 ohm pr spole og minst mulig motstand og mest mulig spenning på spolene. Seriekobler du vil du få 4ohm pr spole og men mindre spenning og høyere strøm. Har du en forsterker som leverer mye strøm ut i utgangene vil siste greia være best. Har du en forsterker som har lavere effekt vil det første være det beste. Dette gjelder selfølgelig bare bassere som har to par med tilkoblinger. En for hver spole. Det heiter parallellkobling og seriekobling når det gjelder spoler og høgtalere. Er berre forsterkere som kan brukobles
todleif Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 skal jeg gjøre sånn som på det nederste bilde? http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artIDdå får jeg 2 ohm.. og hvis ja. må jeg koble begge spolene in på samme utgang inni kassen, sånn at jeg får begge i en ledning fra kassen til forsterkeren? Du kobler sammen spolene som på det nederste bildet ja. Da blir lasten 4ohm pr høgtalerelement. So seriekobler du basselementa. Lasten blir da 8ohm So brukobler du forsterkeren til lasten. Forsterkeren ser da ein last på 4ohm. (Er 2 forsterkerkanaler som brukes og dei deler på lasten. Blir da 4ohm pr forsterkerkanal) Spolene kobles sammen inni kassen. Er ikkje bruk for å ha ledningene ut. (viss ikkje du vil bytte om på koblingene etter kvart)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå