Ebbi Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 Har problemer med min BMW E46 - N42 B18 A - 2002 modell. Den er kjørt 166 000km. Det har slik at jeg må stadig fylle på olje. Motoren leker ikke olje. Hvor blir det av oljen? I følge et BMW verksted måtte det være veivhuset som var defekt. Jeg gikk til innkjøp av den og byttet den ut. Jeg sjekket alle slanger, vaskte dem og kjørte luft gjennom for å forsikre meg at de var åpne. I forbindelse med denne operasjonen fant jeg ut at det var en god del olje i manifold. Dessverre har ikke bilen blitt bedre etter bytte av veivhus. Jeg er blitt anbefalt å bytte ventiltetningene. Men jeg er ikke overbevist om at det er løsningen. Grunnen til det er at jeg opplever veldig mye synsing, spesielt av de på BMW verkstedet. Et annet forslag som er komt opp er at det kan være motoren som har takket for seg. Det røyker mye av bilen. Når jeg gir gass (vanlig, ikke råkjører) oppleves det som om bilen får utrolig mye motstand (i et par sekunder). Deretter slipper det og bilen blir normal. Som om noen holder igjen. Motorlyset kommer opp i blant, koden jeg får opp er i forbindelse med gass nivåer, katalysator. Frykter den også vil bli ødelagt. Har forstått det slik at mye av oljen går i eksosen. Det betyr katalysator som kan bli tett med tiden. Noen som kjenner til dette og har forslag til hva jeg bør se etter. Evt. vet noen hvor jeg kan få kjøpt en tilsvarende eller litt større motor til denne bilen. Vet noen hva som feiler motoren? På forhånd takk....
winchester Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 Setter en finger på ventiltetninger eller stempelringer, siden bytte av veivhusventilasjonen (regner med at du gjorde rent i innsugsmanifolden når du først byttet den?) ikke hjalp. Katalysatoren blir nok defekt ganske fort om du fortsetter å kjøre med den i denne tilstanden. Ta en lekkasjetest.
Ebbi Skrevet Februar 13, 2011 Forfatter Skrevet Februar 13, 2011 Ja, jeg gjorde rent. Stemmer det med katalysatoren...frykter det samme. Har ikke så mange valg og er nødt til å bruke den til jeg finner ut av dette. Er det mulig å se om det er ventiltetninger eller stempelringer? hva må jeg se etter? Lekkasjetest? hva mener du med det? Beklager hvis spørsmålene er av det enkleste laget. Jeg er ikke bilkyndig og har i grunn lært etterhvert som problemene har dukket opp.
OLEZZ Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 Be om å få tatt en sylinderlekkasjetest. Da kjører du altså trykkluft ned i alle plugghullene hver for seg. Da ser man gjerne om lufta lekker ned i veivhuset f.eks, noe som da tilsier dårlig stempelringer. Man har også et manometer som man ser visse verdier på.
winchester Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 En sylinderlekkasjetest fungerer på den måten at du komprimerer luft i forbrenningskammeret ved hjelp av en nippel du skrur fast i tennplugghullet, så måler du hvor fort det lekker ut igjen. Det vil alltid være en lekkasje, men er den stor nok må det fikses. Mens man tar lekkasjetest er det viktig å høre godt etter hvor det lekker.
hao Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 En sylinderlekkasjetest fungerer på den måten at du komprimerer luft i forbrenningskammeret ved hjelp av en nippel du skrur fast i tennplugghullet, så måler du hvor fort det lekker ut igjen. Det vil alltid være en lekkasje, men er den stor nok må det fikses. Mens man tar lekkasjetest er det viktig å høre godt etter hvor det lekker. Er det umulig å se dette på en komp. test
winchester Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 Kompresjonstest brukes for å finne ut om noe er galt med sylinderen, lekkasjetest for å finne ut spesifikt hva.
Ebbi Skrevet Februar 13, 2011 Forfatter Skrevet Februar 13, 2011 Takk for informasjonen...skal se hva jeg får til...
520 turbo Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 kan og henge den på et gir nedover bakken . also at motoren bremser på gir nedover og så gje du gass igjen bunnen av bakken . kommer det blå røyk e det nok ventiltetningnene dine .
Ebbi Skrevet Februar 13, 2011 Forfatter Skrevet Februar 13, 2011 Setter pris på alt av råd, info, kunnskap og tips. Alt som kan være til hjelp.
Ebbi Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Skrevet Februar 14, 2011 Er det normalt å måtte bytte ventiltetninger? sitter igjen med en følelse at det ikke er det...ikke vet jeg!
winchester Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 Hvorfor skal det ikke være normalt? Lekker det så lekker det, og da må det byttes. Har du fått tatt en lekkasjetest på sylindrene?
Ebbi Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Skrevet Februar 14, 2011 Nei...satser på å gjøre det snarest mulig...utfordringen er at det er eneste bil vi har. Den frakter barn til barnehagen, samboer og meg på jobb. Vi er veldig avhengig av den...jeg må gjøre det en helg.
winchester Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 Bare fyk innom ett verksted/lån eller kjøp deg en lekkasjetester (du må ha tilgang på kompressor), så er det gjort lynkjapt.
Espen02E30 Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 kan og henge den på et gir nedover bakken . also at motoren bremser på gir nedover og så gje du gass igjen bunnen av bakken . kommer det blå røyk e det nok ventiltetningnene dine . Prøv dette som adabau sier, det tar 5 min. Jeg har dårlige ventiltettninger på 02`n og der ryker det ganske så bra etter en lengre bakke med motor brems på høyt turtall (4500-5500) når jeg gir gass igjen i bånn av bakken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå