Gå til innhold

Ojle i manifold og eksos/røyker mye. Hjelp!!!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problemer med min BMW E46 - N42 B18 A - 2002 modell. Den er kjørt 166 000km. Det har slik at jeg må stadig fylle på olje. Motoren leker ikke olje. Hvor blir det av oljen? I følge et BMW verksted måtte det være veivhuset som var defekt. Jeg gikk til innkjøp av den og byttet den ut. Jeg sjekket alle slanger, vaskte dem og kjørte luft gjennom for å forsikre meg at de var åpne. I forbindelse med denne operasjonen fant jeg ut at det var en god del olje i manifold. Dessverre har ikke bilen blitt bedre etter bytte av veivhus. Jeg er blitt anbefalt å bytte ventiltetningene. Men jeg er ikke overbevist om at det er løsningen. Grunnen til det er at jeg opplever veldig mye synsing, spesielt av de på BMW verkstedet. Et annet forslag som er komt opp er at det kan være motoren som har takket for seg.

Det røyker mye av bilen. Når jeg gir gass (vanlig, ikke råkjører) oppleves det som om bilen får utrolig mye motstand (i et par sekunder). Deretter slipper det og bilen blir normal. Som om noen holder igjen. Motorlyset kommer opp i blant, koden jeg får opp er i forbindelse med gass nivåer, katalysator. Frykter den også vil bli ødelagt. Har forstått det slik at mye av oljen går i eksosen. Det betyr katalysator som kan bli tett med tiden.

Noen som kjenner til dette og har forslag til hva jeg bør se etter. Evt. vet noen hvor jeg kan få kjøpt en tilsvarende eller litt større motor til denne bilen. Vet noen hva som feiler motoren? På forhånd takk....

Skrevet

Setter en finger på ventiltetninger eller stempelringer, siden bytte av veivhusventilasjonen (regner med at du gjorde rent i innsugsmanifolden når du først byttet den?) ikke hjalp. Katalysatoren blir nok defekt ganske fort om du fortsetter å kjøre med den i denne tilstanden. Ta en lekkasjetest.

Skrevet

Ja, jeg gjorde rent. Stemmer det med katalysatoren...frykter det samme. Har ikke så mange valg og er nødt til å bruke den til jeg finner ut av dette. Er det mulig å se om det er ventiltetninger eller stempelringer? hva må jeg se etter? Lekkasjetest? hva mener du med det?

Beklager hvis spørsmålene er av det enkleste laget. Jeg er ikke bilkyndig og har i grunn lært etterhvert som problemene har dukket opp.

Skrevet

Be om å få tatt en sylinderlekkasjetest. Da kjører du altså trykkluft ned i alle plugghullene hver for seg. Da ser man gjerne om lufta lekker ned i veivhuset f.eks, noe som da tilsier dårlig stempelringer. Man har også et manometer som man ser visse verdier på.

Skrevet

En sylinderlekkasjetest fungerer på den måten at du komprimerer luft i forbrenningskammeret ved hjelp av en nippel du skrur fast i tennplugghullet, så måler du hvor fort det lekker ut igjen. Det vil alltid være en lekkasje, men er den stor nok må det fikses. Mens man tar lekkasjetest er det viktig å høre godt etter hvor det lekker.

Skrevet
En sylinderlekkasjetest fungerer på den måten at du komprimerer luft i forbrenningskammeret ved hjelp av en nippel du skrur fast i tennplugghullet, så måler du hvor fort det lekker ut igjen. Det vil alltid være en lekkasje, men er den stor nok må det fikses. Mens man tar lekkasjetest er det viktig å høre godt etter hvor det lekker.

Er det umulig å se dette på en komp. test

Skrevet

kan og henge den på et gir nedover bakken . also at motoren bremser på gir nedover og så gje du gass igjen bunnen av bakken . kommer det blå røyk e det nok ventiltetningnene dine .

Skrevet

Nei...satser på å gjøre det snarest mulig...utfordringen er at det er eneste bil vi har. Den frakter barn til barnehagen, samboer og meg på jobb. Vi er veldig avhengig av den...jeg må gjøre det en helg.

Skrevet
kan og henge den på et gir nedover bakken . also at motoren bremser på gir nedover og så gje du gass igjen bunnen av bakken . kommer det blå røyk e det nok ventiltetningnene dine .

Prøv dette som adabau sier, det tar 5 min.

Jeg har dårlige ventiltettninger på 02`n og der ryker det ganske så bra etter en lengre bakke med motor brems på høyt turtall (4500-5500) når jeg gir gass igjen i bånn av bakken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...