Gå til innhold

Ojle i manifold og eksos/røyker mye. Hjelp!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt problemer med tett veivhusventilasjon 2 ganger på min e46 2002 mod. 318.

Begge gangene begynte motorlampa og lyse. Bilen begynte å ryke MYE.

Første gangen byttet de veivhusventilasjonen og etter det måtte jeg bytte toppdekselpakning samt en vakumpumpe. Da ble det bra.

Nå i år skjedde det samme en gang til, BMW hadde satt på en veivhusvenitlasjon uten isolerte slanger. Så den frøs og det samme skjedde igjen. Måtte da bytte coiler olje, plugger og noen små pakninger. Etter dette har bilen vært bra.

Skrevet
Jeg har hatt problemer med tett veivhusventilasjon 2 ganger på min e46 2002 mod. 318.

Begge gangene begynte motorlampa og lyse. Bilen begynte å ryke MYE.

Første gangen byttet de veivhusventilasjonen og etter det måtte jeg bytte toppdekselpakning samt en vakumpumpe. Da ble det bra.

Nå i år skjedde det samme en gang til, BMW hadde satt på en veivhusvenitlasjon uten isolerte slanger. Så den frøs og det samme skjedde igjen. Måtte da bytte coiler olje, plugger og noen små pakninger. Etter dette har bilen vært bra.

Jeg har byttet veivhusventilasjonen og en slange (den som ligger over manifolden). Den var litt klemt, så jeg byttet den ut. De andre slangene sjekket jeg grundig. Ingen var tett. Jeg vasket dem og kjørte luft gjennom for å sikre meg at de var i orden. I forbindelse med denne reparasjonen måtte jeg også bytte coiler og plugger.

Utfordringen er at den fortsetter å ryke mye og jeg må stadig fylle på ojle (ojlelampen kommer opp med gjevne mellomrom). Når jeg gir gass tar det tid før bilen reagerer, som om noen holder igjen. I forrige uke lyste motorlampen også. Koden refererte til høyt avgasser nivå i katalysatoren. Det er tydelieg at den feilen bare bygger på seg til andre deler...

Det du skriver er nytt for meg. Kanskje jeg bør bytte toppdeskselpakning og sjekke vakumpumpe før jeg setter i gang med ventiltetninger.

Hvordan var det med oljen hos deg? jeg må stadig etterfylle...og ikke lekker den ojle heller. Alt går vel i eksosen.

Skrevet

Er det andre som har opplevd noe lignende. Jeg blir litt oppgitt. Har lest og lest om dette. Det siste jeg leste var at det kunne til og med være oljelokke som ikke var tett. Har snakt med ulike verksteder og alle synser på forskjellige ting.

Skrevet
En sylinderlekkasjetest fungerer på den måten at du komprimerer luft i forbrenningskammeret ved hjelp av en nippel du skrur fast i tennplugghullet, så måler du hvor fort det lekker ut igjen. Det vil alltid være en lekkasje, men er den stor nok må det fikses. Mens man tar lekkasjetest er det viktig å høre godt etter hvor det lekker.

Du er jo flere ganger blitt gitt råd om lekkasjetest. :wink:

Har du tatt denne. :?:

Lekker det olje vil du også få denne i lamda og katalysator

Skrevet

Stempelringer og ventiltetninger er jo normalt å bytte, men blir fort dyrt på verksted, og jeg synes det er rart at dette skal være gåent "allerede" mtp motorens km.stand. Dette med at bilen ikke reagerer med en gang, har du sjekket typ lambdasonde, Lmm, og sånne ting? Men sett bilen på verksted, det er fort gjort å ta en lekkasjetest. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...