Gå til innhold

BMW online i ny f10

Anbefalte innlegg

Hei

I følge BMW Norge er det en rekke tjenester som er normalt tilgjengelig i BMW med online/nettfunksjon osv. i Europa, men ikke leveres i norge. Siden jeg har en bil der alle gismoene er på plass drev jeg og forsket litt. Fant ut at mye er tilgjengelig, vær, nyheter, nedlasting av reiseruter, brabsjesøk via google, google satelittbilder også street...Men ren internett er ikke støttet. ringte også BMW via systemet og pratet med en hyggelig kvinne der. Min bil er kjøpt via Bavaria og er en premium. dvs, den er tidligerer registrert i Tyskland...Lurer bare på om andre har erfaringer å dele. I følge Bavaria er det planer om å gjøre BMW online tilgjengelig også i Norge i løpet av året (i så fall på tide), men det gjenstår å se om dette er selgerprat. Det er i alle fall imponerende det lille jeg har testet i min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ifølge spec'en i min bestilling (produksjonsuke 10) kreves følgende for å få online i Norge (som ifølge selgeren først blir tilgjengelig nå i våres):

609 (navi prof), 614 (Internet), 615 (BMW Online Information).

For de som også ønsker BMW Mobile Apps (Apple) tilgjengelig på den store skjermen i bilen trengs opsjonene 6NF og 6NR (i tillegg til Iphone SnapIn adapter) men jeg tror disse opsjonene først er tilgjengelig med mini-faceliften som kommer fra og med produksjonsuke 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da betyr det at online tjenestene ikke er mulig å få til å funke før det er lansert i Norge? Beamer550 har jo fått noe av dette til, men det er kanskje fordi hans bil er levert til det tyske markedet i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er riktig at det nok skyldes at bilen er orginalt satt opp i tyskland. Men et lite hjertesukk. BMW markedsfører seg som den ultimate kjøremaskinen og skryter av sin integrasjon bil-gismo-nett-trafikkinfo osv. Så tillater den norske importøren seg å ignorere alle norske kunder ved ikke å bygge ut servisen som støtter dyrt ekstrautstyr, du egentlig er nødt å kjøpe.

Bavaria sparer penger og du og jeg får ikke varen vi kjøper. En importør av premium-biler kan ikke nulle en stadig viktigere del av produktet. Sist jeg snakket med Bavaria, min selger, snakket han om at online/nett. osv ville komme i løpet av året. Det skjer nok bare dersom kunder i større grad engasjerer sg og forlanger å få varen levert. Når jeg i noen uker nå har sett deler av hva BMW leverer i andre land, blir jeg rett og slett sur. Norske kunder blir lurt. Og nå kommer Audi med sin multimedia-online satsing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt av flere selgere hos både Stenshagen og Bilia at Online systemet skulle lanseres i Norge nå i våres. Med dette som utgangspunkt valgte jeg en del ekstrautstyr som baserer seg på at BMW Online er oppe og går (internett foran og bak, Google Send to Car osv). Det er jo tragisk hvis dette likevel skulle vise seg å ikke stemme. Får håpe det lanseres om ikke lenge, alternativt kanskje dette er en sak for Forbrukerrådet? Jeg har jo tross alt betalt for utstyr som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også nettopp bestilt f11 hos Bilia og spec'et for Online tilgang fordi selger fortalte at dette nå i vår kom til Norge. Surt hvis det ikke stemmer.

Hele Connectivity greien er jeg forøvrig begynt å tvile på. BMW gjør det for komplisert, fragmentert med mange ulike options som må krysses for ikke å snakke om prisen. Spørs om BMW kan henge med på endringstakten i den bransjen eller om de burde overlate hele greie til Apple, Samsung og mobilselskapene og istedet la kundene benytte disse aktørenes mobile devicer inne i bilen. Hva er poenget med Facebook og Twitter på Navi Pro skjermen når man har Iphonen/Ipaden liggende ved siden av liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Fikk endelig Internett browsing til å funke i min F11 her i Norge!!! Etter mye googling fant jeg ut en enkel oppskrift som bør funke for de fleste: Par din mobil med bilen via bluetooth. Sørg for at internett-deling er aktivert på mobilen (for min Iphone heter dette Personlig tilgangspunkt eller personal hotspot på engelsk). Der du ser tilkoblede bluetooth enheter på nav-skjermen i bilen skal det være et lite globus-symbol ved siden av telefonen i tillegg til et telefon-symbol. Når dette er gjort så velger du Settings på idriven, finner frem til der hvor du kan se "Update services" (husker ikke nøyaktig hvor på menyen) og lar bilen tenke litt. Da skal den finne ut at mobilen støtter internett deling. Når du så får beskjed om at "Update successful", så kan du gå inn på "Internet" i samme meny. Og vips så dukker det opp en browser med google søk tilgjengelig. Jeg har Navigation Professional, vet ikke om det funker på business. Gi beskjed hvis noen trenger mer nøyaktige instrukser. Har også Rear Seat Entertainment Professional, har ikke funnet noe browser-mulighet i baksetet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Internett er tilgjengelig på de seneste modellene. koster vel rundt 1110kr og har kode 614/615?

Det som derimot forveksles er tjenesten bmw online og internett. Internett bruker en mobiltelefon som tilgangspunkt og er vanlig internett(rimelig tregt)

Mens BMW online krever noe som heter BMW assist og som ikke er tilgjengelig i norge enda, bmw online er vær(og andre hurtiglinker) og mulighet for å motta google maps-veivalg fra pc/mac

Er ikke helt sikker på alt, men slik jeg forstår det er bmw assist/online en abo. tjeneste som koster 199 dollar i året og at det da sitter ett innebygget simkort i bilen, hvordan dette fungerer i norge på importerte biler er jeg usikker på, da jeg selv ikke har opplevd dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å slå på deling av internett på mobilen, men når jeg sitter å leker med idriven så får jeg nu opp værmelding å diverse andre ting, fik å plutselig opp en tysk dame da jeg hadde trykket i vei i diverse menyer hehe. Men så er jo å min bil tysk importert å jeg ser på en kvitering som ligger igjen i bilen at tidligere eier har betalt for 3 års bmw online et eller annet. værmeldingen jeg får opp er for den plass bilen befinder seg på der å da. skal sjekke litt mere en kveld jeg har lite å gjøre på jobb. Dette er ellers på en E60 registrert i slutten av 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett er tilgjengelig på de seneste modellene. koster vel rundt 1110kr og har kode 614/615?

Det som derimot forveksles er tjenesten bmw online og internett. Internett bruker en mobiltelefon som tilgangspunkt og er vanlig internett(rimelig tregt)

Mens BMW online krever noe som heter BMW assist og som ikke er tilgjengelig i norge enda, bmw online er vær(og andre hurtiglinker) og mulighet for å motta google maps-veivalg fra pc/mac

Er ikke helt sikker på alt, men slik jeg forstår det er bmw assist/online en abo. tjeneste som koster 199 dollar i året og at det da sitter ett innebygget simkort i bilen, hvordan dette fungerer i norge på importerte biler er jeg usikker på, da jeg selv ikke har opplevd dette!

Hørtes ret ut det du sier med abo tjeneste siden jeg har kvitering fra tidligere eier for kjøp av denne tjeneste i 3 år, men lure da på om en kan forny dette samt hvor dette simkort evt sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...