Gå til innhold

Jordfeil fra batteri til starter, E30

joar_92
 Share

Anbefalte innlegg

Har jobba litt med det elektriske anlegget på bilen idag. EL ruter og speil og slikt, så da brukte jeg opp strømmen på batteriet. Klikka i starteren når jeg prøvde og starte. Lot den stå en timestid, og prøvde igjen. Da gikk starteren såvidt rundt men ikke nok til at den startet.. men da eg slo av tenninga så gikk starteren fremdeles rundt i noen sekund, og etter det har alt vært helt dødt. Ikke antydning til liv verken i dashbord eller noe. Med batterie tilkobla og tenninga på målte jeg 1 volt! :o Trodde det var starteren som var brent da jeg målte at det var overslag fra plussledning til jord. Skrudde plussledningen av starteren og da er det overslag fra plussledningen mellom batteri og starter til jord. Måler ca 60ohm fra ledning til jord. Da er ikke ledningen kobla til noe.

Det er ikke overslag i starteren eller pluss ut fra starter.

Da kommer endeli spørsmålet mitt. Er det noen vanlige plasser at ledningen fra batteriet i bagasjerommet til starter går til jord? at det gnager hull på isolasjonen eller noe?

Og hvor går ledningen inni bilen ?

Er åpen for andre forslag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler du ohm der?????? Sett på den du måler om det er kontakt mellom de to plassene. Når du skrur av ledningen på startern og måler mellom polen på starter og strømledningen skal du ikke ha kontakt.

Motstand vil du finne ohm.

Men lad opp batteriet. Når du slår på tenninga da skal startmotoren gå raskt og kontant. Hvis den er treg og tømmer batteriet med en gang bør du sjekke starter, da er den brent som gjernest.

Ikke fyre bilen når du vet at batteriet er tomt. Fordi det tar kraften til starter og den går da varm og brennes....:D

Regner med når du får strøm på så funke det:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja målte ohm mellom starter batterikontakt til Jord, dersom det er motstand er det litt kontakt :) var ikke nok kontakt til at den pipefunksjonen på multimeteret slo ut. Når jeg fann ut hvor ledningen fra starter gikk i torpedoveggen, og litt feilsøking på andre ledninger der, fann jeg ut at det var i vifta jeg fikk motstanden. og i kominasjon med feil lesning på multimeteret så var ikke motstanden større enn at det kunne stemme :) skruing på en søndags ettermiddag når jeg trenger bilen for og komme meg på jobb, så er det er det ikke alltid ikke mye som skal til før hode tenker det værste :P hehe . Så nå er bilen oppe og går og alt er tipp topp. Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...