Gå til innhold

E30 "humper" i ~30km/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo.

Har et lite problem med E30n.

Når jeg kjører i ca 30 km/t virker det som kun bakdelen av bilen kjører over litt myke humper. Fronten humper ikke, men baken går opp og ned. Jeg har byttet traversforinger og hjullager bak, men det gjorde ikke akkurat susen. Kan det være hardykobling eller mellomakslingslager f.eks.?

Jævlig kult at køen hjem fra jobb går i ca 30, bilen bak holder skikkelig avstand og jeg blir nesten sjøsyk :P

Andre tips?

Skrevet

felger og dekk er helt 100% rette. "Problemet" var der med 14" originale sommerhjul, 14" originale vinterhjul, 7.5x16 sommerhjul, helt nye Kerscher Carmona 9x16 med helt nye Pirelli P-Zero Nero dekk, BBS RM med 196/45-15 bak og BBS RM med flett nye 195/50-15 bak som står på nå.

Så det må ligge "lenger inne" :P

Har hatt ned bakstillingen etpar ganger, og drivakslingene har virket fine de. Har ikke sjekket de spesielt, men har ikke merket noe slark egentlig. Skal jeg sjekke opp og ned slark?

Når jeg tenker over det, så "vibrerer" den litt hvis jeg tråkker gassen i gulvet i D (egentlig alle framovergirene), men bare til den får opp litt fart.

Skrevet

Jekk opp ræva på bilen, (og sikre den med bukker osv. osv.) fyr opp og putt den i ett eller annet gir. Da ser du lett hvilket hjul som kaster.

Tør nesten banne på at ett av dem har synlig avvik på bilen.

• 11 months later...
Skrevet

Tar oppigjen denne. Problemet er der enda, nå noe mer enn før. Hjullagre, foringer osv. er byttet bak, samt bærearm venstre side. Har prøvd med 4 forskjellige hjulsett, og problemet er nøyaktig det samme. 2 av settene var nye felger som fikk montert på nye dekk og avbalansert rett før de gikk på bilen. Finner det rart om alle settene er skjeive og gjør at bilen humper i nøyaktig samme hastighet.

Kan en ubalansert mellomaksling gi slike symptomer? Evt. slarkete lager til mellomakslingen?

Ser det er nevnt drivakslinger også oppi her. Er det opp-ned/side til side jeg skal sjekke, eller kan de/en av de bare sånn generelt være skeive?

Det mest spesielle er kanskje at man ikke kan se det på hjulene. Har fått kompiser til å kjøre bak i "rett" hastighet, og det eneste de ser er at bilen humper opp og ned. Hjulene går helt beint.

Skrevet

Noen som kan ha peil? :)

Får tak i 2 drivakslinger i helgen, og håper å få tid til å montere de.

Men tips om hva det kan være mottas fortsatt med takk :D

Skrevet

Hadde samme problem på min e30. Den hoppet bak mellom 20-30 km/t.

På den var det foringen på diffen som var ødelagt. Merket det når jeg satt jekken under diffen og jekket opp bilen. Kunne sikkert jekke 2-3 cm på den uten at bilen løftet seg, men diffen gikk opp.

Så det kan jo være det samme på din også? Kanskje verdt og sjekke hvis du ikke har byttet denne foringen.

Skrevet

Jeg vil også tro at det er relatert til diffen. Er vel de samme symtomene som kommer (bare mye verre) hvis diffen river seg helt løs.

Skrevet

Mange takk for svar :)

Får prøve foringen til diffen først, den er iallefall enklest å bytte ut :)

Remi Berg: Ene felgsettet har både spacere og senterringer. Problemet er det samme der. Nå har jeg BBS RM uten spacere og som passer perfekt på navet.

FK fjærer og FK dempere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...