semmern Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Kjøpte meg en 2003 E46 316i (1.8l) for noen uker siden. Fikk med full historikk på bilen, og fikk opplyst av selger at toppdekselpakning var byttet før jul etter at NAF-test avdekket en liten lekkasje. Den ble byttet med en "flytende pakning" eller noe sånn dritt. Sånn pakning som man smører på. Trodde det var noe dritt, men er det det som brukes på toppdekselpakningen på de motorene? Ihvertfall, for noen dager siden begynte det å lukte litt svidd fra bilen innimellom. La spesielt merke til det etter at jeg dro av motorvei og stoppet. Tenkte kanskje det lå litt olje på eksosen fra da toppdekselpakningen ble byttet, og at det ville forsvinne etter hvert. Men i går kom den gule oljelampen på, og det så ut til å være litt under middels med olje, så jeg fylte på omtrent en halv liter, og lyset forsvant. Hva tror folk dette kan være? Kan virke som om det er olje som fremdeles lekker fra toppdekselet og havner på eksosen vel.. Kan det være noe annet? Tett veivhusventilasjon ville vel ikke ført til at olje spyttes ut av motoren på noe vis? Tror uansett jeg ringer verkstedet der pakningen ble byttet og hører med dem på mandag. Dette er vel en sak som går på garantien hvis det viser seg å være pakningen som lekker igjen..
e46touring Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Da jeg kjøpte min var det så ille at bilen nesten var ukjørelig. Når jeg stoppa etter en god kjøretur kom det røyk inni bilen. Etter jeg bytta t.d.pakninga og veivhusventilasjonen så var alt i orden.
semmern Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Det lukter bra svidd inni bilen ja, og etter hva jeg har lest er det vel toppdekselpakning.. men skal det være sånn smøredritt, eller en skikkelig pakning?
kje Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Vask motoren så finner du ut hvor det lekker fra. Hvis oljefilteret er som en egen "kopp" som skrues til motoren: sjekk denne. Har vært borti at tetteringen har vridd sæ og begynt å lekke etter noen måneder. "Flytende pakning"!?
semmern Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 "Flytende pakning"!? Ja, ser på motoren at de som byttet pakningen før jeg kjøpte bilen, altså rett før jul, ser ut til å ha brukt noe flytende gugge som pakning. Ser ut som type silikon, som tyter litt ut rundt kantene. Ser også i delekatalogen til GS at det skal være en vanlig pakning. Ringer verkstedet i morgen og spør hva i alle dager de har gjort. Regner med at jeg burde få det her på reklamasjon på den reparasjonen..
kje Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Ville ikke brukt det som en permanent løsning. Det tyter sikkert like mye "ut" inni motoren også. Det kan jo i værste fall løsne og skape blokkering...
semmern Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Tittet på kvittering fra verksted nå, og der står det "skiftet pakningsmasse". Dette er vel noe jeg egentlig burde klage på?! Er litt trangt nedi der, men syns jeg så litt mørk masse under toppdekselet over manifoilen.. vanskelig å se om det var olje eller ikke. Men svidd lukt i bilen etter litt kjøring tegner vel på olje på manifoilen uansett?
semmern Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Bump i tilfelle noen har noe mer å tilføye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå