Gå til innhold

Hjelp kam føler, evt veivføler

Johnny.fjetland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har litt problem med bilen etter jeg fikk skiftet olje på Girkassen.

Den dauer ofte, men som regel bare når jeg ikke har foten på gasspedalen.

Jeg fikk et tips av TRF-Racing om å sjekke kam føler eller veivføler.

Er det noen som vet hvor jeg finner disse 2 følerene og hvordan jeg sjekker di??

Er det noen som vet hva det vil koste å kjøpe nye???

Fikk også et tips av Rogern om å sjekke luftmassemålerkontakten.

Er den dyr å kjøpe eventuelt vanskelig å skifte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kam- eller veiv-føleren er gått, vil Vanos stille seg til null forstilling. Det betyr at motoren mister en god del med futt på toppen, men mener at du ikke merker så mye på tomgang.

Det beste er uansett å få kjørt en diagnose, der pleier du å få ut det meste av status på hva som er galt. Kanskje du kjenner noen som har, ellers for en 98-modell finnes det ymse rart av billige løsninger for BMW-diagnose, hvis du er sånn noenlunde PC-kyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde AKKURAT samme problem på E39'en jeg hadde. På diagnose så kom det opp at kamaksel sensor var gåen, men det var veivakselsensoren som var problemet på min. Har hørt at defekt veivaksel sensor kan gi feilmeldin på kamaksel sensor ved diagnose. Og dette var tilfeller på den jeg hadde. Bilen ble god som ny etter bytte av veivaksel sensor ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min var det veivsensoren som var problemet. Hvis bilen dauer så er det typisk veivsensor og ikke kamsensor, har jeg blitt fortalt. Noen velger å bytte begge samtidig uansett.

Et annet symptom jeg hadde var at når jeg starter bilen etter at den har daua, så er motoren i nødmodus. Det merkes ved at den er veldig slapp på lave turtall. Merker mindre forskjell på høyere turtall. Den var også periodevis vrang å få start på etter at den hadde daua.

Hvis du søker så mener jeg å ha funnet en guide eller to på hvordan du skifter disse sensorene her på forumet. Veivsensoren koster rundt tusenlappen hos GS såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...