Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor høyt skal kjøleveske stå i ekspansjontanken når motoren er varm? ved "cold"merket?

lurer nemlig på om den bruker litt vann...fylte på igår slik at vannet sto ca 3 linjer over cold, og i kveld var det 2 linjer under cold merket...:S alt gjort med varm motor..

m50b20 e34

Skrevet

Kjølevæskenivået på "Cold" merket skal være på dette merket når motoren er ....ja nettopp,kald ;)

Nivået stiger ved varm motor,og fyller en for mye går væska ut. Mulig dette som har skjedd med deg.

Skrevet

Når den er kald så skal vannet da være opp til "Cold" merket, om den står her når du starter å kjører, parkerer og sjekker dagen etter hvor den står, så får du vel svaret ditt..

Når motoren er driftvarm og om du skrur opp korken så vil bilen starte å "koke".. Vann under trykk holder høyere temperatur.

Skrevet

ja ganske opplagt spurt men:P synes det forsvinner litt vann i ny og ne :S hvis jeg tar av lokket og lar motoren stå på tomgang stå kommer vannet krypende oppover mot den øverste streken. da står tempnåla RETT opp. men så fort jeg begynner å kjøre og nåla går litt nedover så synker vannet i tanken i cold...

Skrevet

Vannet skal ikke være ved Cold (Ja, jeg vet at jeg er den eneste som sier dette, i denne tråden) Men realiteten er desverre slik. Vann "krymper" ved kaldere temperatur og ekspanderer ved varmere. DVS. vann nivået er ikke det samme ved 20+ ute som ved -20 ute. Når det er 20+ grader ute, så skal vannet ligge nesten ved Cold merket, på vinteren så er nivået lavere. Der skal det være. Når det er vinter, så er det en ting som er viktig. Nivået kan ligge lavt, men ikke la det bli tomt. Om du fyller over/på Cold merket nå, så vil den "forbruke" til den har rett trykk. Kjør noen dager til,å se om det stabiliserer seg.

Utifra dine beskrivelser så høres det ut som du lar motoren gå uten radiator lokket på. Denne skal du IKKE gjøre. Du får når prøve og lufte kjølesystemet og få på nok væske. Nivået kommer opp mot ditt ansikt som står med øynene ned i ekspansjonstanken når temperaturen på vannet stiger, dette er jo ikke rart, er helt i orden det.

Skrevet

Ligger noe i det du sier der ja.. Du har sikkert rett i det du sier Fliid.. :-) Burde kanskje gjøre dette på min også, synes slangene er noe harde når jeg er ferdig med kjøring og skrur av motoren.. ( vet de skal være harde, men synes mine er for harde.. ) Får prøve å sleppe ut litt vann via lufteskrua når den er varm for å tappe da eller..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...