Halbakken Skrevet Februar 22, 2011 Skrevet Februar 22, 2011 Kjørte litt på isbane på lørdag og da var jeg så uheldig å kom utfor litt for mye vann i fronten, men alt gikk bra. Bilen ble jo da, naturligvis, veldig fryst og isete i fronten. Jeg brukte ikke bilen før idag tidlig og da startet den med en gang, så jeg satte den inn på jobben og lot den stå og tine av seg mye i en 4-5 timer, startet og kjørte ut igjen. Så dro jeg til en kompis og da jeg skulle dra derfra så var det helt dødt, akkurat som om batteriet var flatt (noe det ikke var). Det tikket en gang i starter til tider da jeg prøvde, ellers så var det rimelig mørkt, og lyset i dashen ble svakere og svakere. Prøvde startkabler, banke på starteren og dra igang bilen. Da jeg dro igang, så ville den starte, men holdt seg ikke på tomgang og tilslutt så ville den ingenting. Kan starteren være fryst, slik at jeg tinte den litt opp men ikke nok, også frøs den igjen da jeg dro ut fra opptininga på jobb?
E36Cab1 Skrevet Februar 22, 2011 Skrevet Februar 22, 2011 Virker mer som om batteriet ditt er tomt eller dårligt. Sjekk hvilespenning(12.6v),ladespenning(14-14.6v) og viss du får det til,spenning på batteriet når du drar på starter(belastningsmåling minimum ca 9.6v). Sjekk kontakter og jordinger dersom du mistenker noe der,mye som kan skje på en gammel bil,og spesielt etter en liten "dult" i en snøkant eller noe lignende.
Muztang289 Skrevet Februar 22, 2011 Skrevet Februar 22, 2011 Åssen er det med dynamoen og vann/is da? Om den ikke lader ordentlig, vil dette komme opp i dash'n da? Vet ikke hvor langt du har kjørt siden det skjedde, men du kommer jo et lite stykke uten dynamo som lader riktig..
Halbakken Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Skrevet Februar 22, 2011 Virker mer som om batteriet ditt er tomt eller dårligt. Sjekk hvilespenning(12.6v),ladespenning(14-14.6v) og viss du får det til,spenning på batteriet når du drar på starter(belastningsmåling minimum ca 9.6v).Sjekk kontakter og jordinger dersom du mistenker noe der,mye som kan skje på en gammel bil,og spesielt etter en liten "dult" i en snøkant eller noe lignende. Ja, skal sjekke batteriet imorra, men skal være i orden det altså, vi prøvde jo også med startkabler! Jeg får ikke dratt på starter, den går ikke rundt Jordinga var i orden, tror ledningene til starteren også var i orden, banka litt med en hammer på den, men funka ikke gitt...
Halbakken Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Skrevet Februar 22, 2011 Åssen er det med dynamoen og vann/is da? Om den ikke lader ordentlig, vil dette komme opp i dash'n da? Vet ikke hvor langt du har kjørt siden det skjedde, men du kommer jo et lite stykke uten dynamo som lader riktig.. Sleit litt med at ladelampa lysa da den sto på tomgang, eller ikke lyste men såviiiiiiiiidt gløda litt, noe som ble borte etterhvert og har ikke vært plaga av det siden da. Stod heller ikke på batteriet at det var dødt (sånn farge greier der)
baremats91 Skrevet Februar 22, 2011 Skrevet Februar 22, 2011 jeg hadde akk samme problem, men da ikke en bmw, men en gammal fiat, sier bare et klikk i starteren så blir lyset i dashen svakere og svakere, er bare starteren din som er fryst, når jeg satte på motorvarmer og starteren fikk litt varme så kom den seg
E36Cab1 Skrevet Februar 22, 2011 Skrevet Februar 22, 2011 Dynamoen skal i utgangspunktet tåle vann,da ankerets viklinger er belagt med et stoff som skal hindre vanninntrenging. Same story med resten av greia,både kommutator,børster,regulator osv..
E36Cab1 Skrevet Februar 22, 2011 Skrevet Februar 22, 2011 Virker mer som om batteriet ditt er tomt eller dårligt. Sjekk hvilespenning(12.6v),ladespenning(14-14.6v) og viss du får det til,spenning på batteriet når du drar på starter(belastningsmåling minimum ca 9.6v).Sjekk kontakter og jordinger dersom du mistenker noe der,mye som kan skje på en gammel bil,og spesielt etter en liten "dult" i en snøkant eller noe lignende. Ja, skal sjekke batteriet imorra, men skal være i orden det altså, vi prøvde jo også med startkabler! Jeg får ikke dratt på starter, den går ikke rundt Jordinga var i orden, tror ledningene til starteren også var i orden, banka litt med en hammer på den, men funka ikke gitt... Ok,men for å være 110% sikker så kan du måle hovedspenning samt innslagsspenning til starter ved startforsøk ved hjelp av voltmeter,da avsløres eventuelt spenningsfall og/eller dårligt batteri. Er alt dette iorden,er starteren/innslaget synderen.
Halbakken Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Skrevet Februar 22, 2011 Ja, er nok en liten klunk i starteren som har tatt helga tror jeg Ja, dynamo skal vel tåle litt vann. Men nå stod fronten litt nedi vannet også da huff... Planen imorra er hvertfall å få tina den såpass så den blir helt tørr, fikk tatt det verste idag hvertfall!
Halbakken Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Skrevet Februar 22, 2011 Virker mer som om batteriet ditt er tomt eller dårligt. Sjekk hvilespenning(12.6v),ladespenning(14-14.6v) og viss du får det til,spenning på batteriet når du drar på starter(belastningsmåling minimum ca 9.6v).Sjekk kontakter og jordinger dersom du mistenker noe der,mye som kan skje på en gammel bil,og spesielt etter en liten "dult" i en snøkant eller noe lignende. Ja, skal sjekke batteriet imorra, men skal være i orden det altså, vi prøvde jo også med startkabler! Jeg får ikke dratt på starter, den går ikke rundt Jordinga var i orden, tror ledningene til starteren også var i orden, banka litt med en hammer på den, men funka ikke gitt... Ok,men for å være 110% sikker så kan du måle hovedspenning samt innslagsspenning til starter ved startforsøk ved hjelp av voltmeter,da avsløres eventuelt spenningsfall og/eller dårligt batteri. Er alt dette iorden,er starteren/innslaget synderen. Ja, lurer på om jeg får prøve det imorra! Men da er det altså mulig at starteren KAN fryse..?
Concep Skrevet Februar 23, 2011 Skrevet Februar 23, 2011 Skru på tenningen, og ta en startkabel fra + på batteriet til + på starteren. Går den ikke rundt da, eller NULL antydning til det, er det ikke batteriet ditt som er problemet hvertfall, med mindre det er helt DØDT.
Halbakken Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 Kjørte den inn på jobben igår og har stått der gjennom natta og skal stå der i hele dag så da blir den 100 % isfri! Prøvde med et nytt batteri og da fyra den med en gang, selv om den var "isklump" Batteriet var rimelig nedkjørt, så har lada det over natta nå og skal sjekke da jeg er ferdig på jobb idag. Så da har det løst seg, hittil hvertfall Takk for innspill fra alle så lenge!
Halbakken Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 Japp Men ladelampa gløder såvidt sammen med batterilampe da den går på tomgang, mulig spenningsregulatoren har fått seg ei tæve Men skal prøve å bytte batteri imorra og se om det blir noe bedre da, satse på at det ikke er dynamoen hvertfall
Fliid Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Prøv ny laderegulator med tilhørende børster, eller så er dynamoen moden for reparasjon. Kan være brudd i vikling, så du kan prøve og ruse den litt opp se om lampen da ikke gløder lenger ved tomgang, rett etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå