Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat kjøpt en 96mod e36 318tds, men den blåser kun kaldluft i varmeapparatet, noen som vet hva det kan være?

Bilen har ikke fryst, stabil temp, vifte og alt går som det skal. (ny termostat) Den eneste feilen er at det ikke blir varmt inni bilen. Håper noen har vært borti det samme, og kan hjelpe :)

Skrevet

Full guffe på varmeapparatet (altså maks varme), og luft.

Får du ikke lufta, så kan en diagnose være grei for å sjekke om varme-ventilen(Heater-valve) inn til varmeveksleren er defekt(Mener dette vil komme opp på en diagnosetest).

Skrevet
  sjompa skrev:
Ikke sikker på hvordan det er. Hvordan sjekker jeg evnt det? ;p

Se i bil manualen hvis du er usikker på vann-nivået.

denne sjekker du når bilen er kald, det skal stå et merke på siden av reservoar(expansion)-tanken merket "Cold", nivået skal ligger her når bilen er kald.

Lufting:

http://forums.bimmerforums.com/forum/showpost.php?p=8349411&postcount=4

Rensing av varmeventil:

http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Valve-Cleaning/E36-Valve-Cleaning.htm

Skrevet
  sjompa skrev:
Bilen har ikke fryst, stabil temp, vifte og alt går som det skal. (ny termostat) Den eneste feilen er at det ikke blir varmt inni bilen.

Dette høres ikke ut som termostaten så lenge tempen er stabil,

hvor lenge er det siden denne var skiftet?

Forresten hvor lang tid bruker bilen på å komme opp i driftstemp.?

-----

-Hvis bilens driftstemp blir for varm, så har enten termostaten låst seg i lukket stilling, eller du har luft i sys.

eller at varmepumpa er defekt.

-Hvis bilens driftstemp ikke blir varm (kommer opp til normalen) (eller bruker veldig lang tid), så har termostaten låst seg i åpen stilling.

-Hvis du har stabil drifts-temp. men ikke varme fra varmeapparatet, så har du enten luft i systemet, defekt varmeventil eller tett varmeregister.

-----

Hvis du har digital klima så kan det kanskje være et problem med denne som gjør at ikke varmeventilen åpner.

Skrevet

Termostaten er bytta for under en mnd siden, så tror ikke det er den egentlig.

Har åpnet varmeventilen og rengjort den, men det hjalp ingenting.

Bilen bruker "vanlig" tid på og bli varm.

Hvis Bilen står og går på tomgang blir den ikke for varm. Men hvis jeg kjører, så stiger tempen over normalt.

har digital klima.

Skal prøve og bytte vannpumpe i morgen, håper det hjelper..

Skrevet

Blir det trykk i systemet når du kjører? hadde samme problemet på min 318.. blåste ikke varmt og tempen steg når jeg kjørte og bygde trykk.. viste seg at det var topppakninga som var på vei til og gå, eller den slapp igjennom litt på høyere turtall..

Skrevet
  sjompa skrev:
Det vet jeg faktisk ikke, har ikke sjekket det. Hvordan er den enkleste måten og sjekke dette på?

Prøvde det nå, og det var nesten ikke trykk der i det heletatt..

Tror du det kan være vannpumpa som ikke klarer pumpe vannet rundt?

iom at tempen går opp kun da jeg kjører, akkurat som den ikke klarer kjøle nok da. Og at det ikke blåser varmt fra varmeapparatet

Skrevet

kansje men da jeg hadde gåen pumpe ble den varm på tomgang og.. forskjellinge motorer og forskjellige virkninger.. men er fort og bytte og er alltid fint og vite at man har en vannpumpe som er bra.. og hvis du kjører med en bil som blir varm så går toppakning og kansje toppen.. du sier den blir varm når du kjører men ikke på tomgang. hvis den blir varm og du lar den gå på tomgang, blir den kald igjen da?

Skrevet
  bjornar-a skrev:
kansje men da jeg hadde gåen pumpe ble den varm på tomgang og.. forskjellinge motorer og forskjellige virkninger.. men er fort og bytte og er alltid fint og vite at man har en vannpumpe som er bra.. og hvis du kjører med en bil som blir varm så går toppakning og kansje toppen.. du sier den blir varm når du kjører men ikke på tomgang. hvis den blir varm og du lar den gå på tomgang, blir den kald igjen da?

Ja, hvis den blir varm og jeg lar den stå på tomgang, så går den tilbake til "vanlig" temp.

Merkelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...