Teekay1983 Skrevet Februar 26, 2011 Skrevet Februar 26, 2011 Gjelder et 6 måned gammelt vedlikeholdsfritt batteri som ikke har vært i bruk på noen måneder. Det har stått uten belastning og i plussgrader og det har alltid vært målt til over 12,5 volt. Testet det i bilen og det ville ikkje prøve å dra rundt motoren en gang. Lot det stå på lading en times tid til det var 13,7 volt, men ingen forskjell. Batteri indikatoren viser også grønt lys.
HMW Skrevet Februar 26, 2011 Skrevet Februar 26, 2011 Du har en meget spesiell lader om det bruker kun en time på batteriet ditt.. at det er 13,7 volt uten belastning har ingen betydning. Om batteriet er i orden med syre og strøm så trenger det ikke stå i plussgrader, hvordan ville det da gått med alt utstyr som står ute lenge om vinteren. Ofte uten å bli brukt. Lad det over natta og se om det hjelper. Er det kun seks måneder så har du selvsagt garanti på det og kan bare reise tilbake med det. En ting jeg så som litt spesielt.. du skriver det alltid har målt over 12,5 volt? Har du batterier stående i et halvt år som du regelmessig måler men ikke bruker?? :)
Olelink Skrevet Februar 26, 2011 Skrevet Februar 26, 2011 Prøvde du å måle batteriet etter at du gjorde startforsøket ?
HMW Skrevet Februar 26, 2011 Skrevet Februar 26, 2011 En ting jeg glemte å nevne.. batterier skal aldri lagres på betong gulv. Dette er vissnok ikke bra uten at jeg kan utdype hvorfor.
Teekay1983 Skrevet Februar 26, 2011 Forfatter Skrevet Februar 26, 2011 Ja etter jeg hadde prøvd å starte målte jeg det til 12,7 volt. Jeg brukte batteriet sist i midten av oktober, så vart bilen avskiltet og er ikke EU godkjent for tiden, så da tok jeg inn batteriet. Var på sjøen fra 15 oktober til 8 desember og i heile januar. Ladet batteriet litt i desember når jeg var hjemme. Bruker en eldre modell av denne biltema laderen: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... tarthjelp/ Satte batteriet på lading og voltmeteret begynte på 5 volt og en time senere var det på 0 volt, men kan jo selvfølgelig prøve å lade lenger. Batteriet har stått på eit golvbelegg på kjøkkenet som igjen ligger på et betonggulv.
HMW Skrevet Februar 26, 2011 Skrevet Februar 26, 2011 Jeg ble aldri forklart hvorfor dette med betong ikke var bra. Var en selger hos sønnak som virket å ha god greie på batterier så mulig det er noe i det. Setter alltid batterier på en planke eller isopor når det skal stå i verkstedet.
AVT Skrevet Februar 26, 2011 Skrevet Februar 26, 2011 http://www.thebatteryterminal.com/TechT ... ncrete.htm Her er svaret på det "batteri på betong" spørsmålet!
DJ RS2 Matrix Skrevet Februar 26, 2011 Skrevet Februar 26, 2011 du har nok ikkje lada batteriet godt nok, det var som du skreiv 12.5 V før du starta og etter så var det 12,7V. når du måler rett etter at du har tatt batteriet av laderen så vil det vere ein del ladespenning i starten, derfor du målte 13,7V. du kan teste neste gang etter at du har tatt laderen av så ser du at den spenninga synker til dess den treffer det som batteriet klarer å holde Lad batteriet på nytt over ein dag så skal det er fult igjen
stianler Skrevet Februar 26, 2011 Skrevet Februar 26, 2011 Ifølge målingen din skal batteriet være bra ladet opp: State of Charge Specific Gravity Voltage 100% 1.265 12.7 75% 1.225 12.4 50% 1.190 12.2 25% 1.155 12.0 Discharged 1.120 11.9 Mål batteriet mens du starter. Faller spenningen under 9.6V er batteriet dødt. Faller den ikke i det hele tatt er det noe annet enn batteriet det er noe feil med (dårlig kontakt, startmotor etc.)
Teekay1983 Skrevet Februar 27, 2011 Forfatter Skrevet Februar 27, 2011 Kan grunnen til at bilen ikke starter for eksempel være at jeg har demontert låsen på baggasjeromsluka (elektriske sentrallåsen) ?
Olelink Skrevet Februar 27, 2011 Skrevet Februar 27, 2011 Kunne vært startsperre, men trodde ikke så tidlige e36 hadde startsperre som inkluderer sentrallåsen.
Teekay1983 Skrevet Februar 28, 2011 Forfatter Skrevet Februar 28, 2011 Da har jeg målt batteriet mens jeg prøvde å starte bilen og spenningen sank til rundt 12,8 volt. Da bilen ble parkert for 4 måneder siden fungerte selvfølgelig alt, men nå nekter den altså å starte. Skal vel litt til for at en jording har løsnet sånn uten videre. Hører ingenting fra startmotoren når jeg prøver å starte så motoren prøver ikke å ta engang. Kan det hende at et av desse billige diagnose verktøyene kan hjelpe meg å løse problemet? Bør jeg kanskje ta med batteriet til noen som kan teste det skikkelig først før jeg går løs på startmotoren?
Polkagrislaila Skrevet Februar 28, 2011 Skrevet Februar 28, 2011 Har du latt det stått på lading over natta? Hjelper ikke lade ett batteri i en time til det er over 12v, det er strømmen det dreier seg om..
Teekay1983 Skrevet Februar 28, 2011 Forfatter Skrevet Februar 28, 2011 Nei har ikke det. Ladet det bare 8 timer tidligere i dag, men når laderen har en ladestrøm på 20A så er kanskje det nok til at motoren i vertfall burde prøve å dra rundt. Lysa på bilen lyser vertfall veldig bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå