Gå til innhold

Motorbytter E36 - M43 -> M42/M44

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har sittet i flere dager og lest rundt på diverse forum angående å montere en 318 IS motor i min originale 318 I touring 1999 modell, men finner ingen helt konkrete svar. Det store spørsmålet er enkelt; er det enklest å sette inn en M42B18 eller en M44B18 motor? Og hva trenger jeg av deler for å få dette gjort?

Og hva er egentlig forskjellen på en M42 og en M44 motor? Vet at M44 motoren er nyere, med litt større boring!? Men har også lest at M42 motoren, er solidere og lettere å trimme? Noen som kan bekrefte dette?

:)

Skrevet

Hei. om du har en m43 motor skal det ikke være store prblemet å bytte til m42/m44

Jeg har prøvt å kjøre en m43 med m42 e36 ecu. det fynket det.

Men som sakt du trenger komplet motor og ecu. da følger sikkert lednings nettet med også.

Har du start sper på din bil?

m44 har en annen type topp som bruker mesten samme hydrauliske vippearmer opplegg som m40/m43 men 16 ventiler.

og har 83,5 mm slaglengde og stempler på 85mm

m42 har samme type hydrauliske vippearmer som m50 82mm slaglengde og 84mm stempler. er to typer kammer en til e30 (136hk)og en til e36 (140hk)

Toppen og blokken skal kunne gå om hverandre. er også andre forskjelder men er ikke så rellevante. Har hørt at m42 skal være smid innmat men dette er jeg usikker på, jeg kan hverfald ikke se forskjeld.

Men igjen er det virkelig vært å styre m42/m44 er ikke noen racerbil motor. koster altid mer en hva man ser for seg.

motor+ altid noen små ting, olje, kjøle væske.evt plygger, oljefiter annet dill

Så har du selfølgelig eu da, går sikkert igjennom på co, men er lett å se forskjeld på en 16v og 8v topp. evt gokjenne det hos BT, klarer sikker å syte på noe di også, skal ha donor bil info etc.

Men selfølgelig om du liker å mekke som jeg gjør så er det bare å kjøre på.

Skrevet

Takk for svar! :)

Har startsperre på bilen originalt ja, 99 modell. Hva ville du gått for? M44 eller M42 motoren? Jeg vil nesten tru at det ikke skal være noe stort problem å få godkjent dette hos biltilsynet? Vekta vil jo være så å si det samme... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...