Gå til innhold

ABS/Antispinn defekt BMW e39 97mod

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! har en bmw e39 97modell som jeg var ute å kjørte med i stad. Jeg har ikke merket noe feil før plutselig ASC og ABS begynte å lyse. Har ikke tatt diagnose enda, men frykter det værste, nemlig at hele styreenheten må byttes. Dette koster vel 5-8000kr.

Er det noen som har noen erfaringer om hva som har røki når både ABS og ASC lyser i displayet? :) Nesten så jeg ikke vil ta en diagnose i tilfelle det værste..

Skrevet

Har hadt samme på min E61. Da var det væromslag fra kaldt til varmt og sørpe ute.

Skjedde på en tur ut og var på andre siden av byen (Trondheim) Stoppet og slo av motoren - samme feil :(

Dyrt tenkte jeg :( Men måtte jo få bilen hjem - pyton på slafs føre.

Kom hjem og parkerte - stoppet bilen - pøvde igjen - volla virker igjen.

Har kommet til at fukt og dritt på abs sensorer og kontakter som gjør det :D Har ikke fått det siden :D

Prøv å få tørket opp bilen i garasje - og prøv igjen. Evt gå over kontakter og tørk disse :D

Lykke til :D

Skrevet

Det kan jo bare være en abs sensor som har takket for laget :-) mest sansynlig en bak ettersom asc også lyser (abs sensorene registrere jo omdreiningenen på hjulene, og om en er gåen vet jo heller ikke asc systemet om hjulet står stille eller rotere) er ikke uvanlig at de streiker av og til...

Skrevet

Ja, ikke ta alle sorgene på forskudd. Som andre sier så kan det godt hende det bare er en sensor... Acs-systemet bruker alle fire sensorene, så man kan ikke utelukke sensorene foran bare fordi acs-lampa lyser...

Skrevet

Fy så glad jeg ble over svarene deres! nå ser jeg muligvis lys i enden av tunnelen. Har nettopp fått igjen bilen fra verksted skjønner dere, rettet bulk/rust osv, 6500kr rett ut.

Men da skal jeg først gå over, tørke/rense som Leo skriver. Foråphentligvis trenger jeg ikke skifte noe!

Så blir det å kjøre diagnose, da er det bare å krysse fingrene for at det bare er en føler som er ødelagt!

Leo: hvor sitter disse kontaktene som jeg burde gå over? :) sikkert dumt spm! men er ikke den beste mekanikeren

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville begynt å løsne på de bare for å rengjøre de. Kan fort ende opp med brekte skruer, brekt plastikk og ødelagte sensorer. De sitter ofte godt og går istykker når de taes ut.

Ta en diagnose og finn ut hvilken som er gåen, så skifter du den. (koster bare en snau tusenlapp)

Eventuelt kan du prøve å tørke bilen litt på en varm plass og se om problemet forsvinner, som Leo sier.

Det sitter en sensor i hvert nav...

Edit: Ser nå at Leo kanskje mente at du skulle gå over kontaktene til sensorene, det er nok ingen dum ide. Foran så sitter de i hjulbuen. Bak er jeg ikke heeelt sikker på hvor de er, men du finner de nok hvis du legger deg under...

Skrevet

Jepp, jeg får prøve ut forskjellig ting og håpe på det beste!

men hva vil du si sannsynligheten er for at det er hele styreenheten vs en føler? når både ASC og abs lyser.

Skrevet
Ja, ikke ta alle sorgene på forskudd. Som andre sier så kan det godt hende det bare er en sensor... Acs-systemet bruker alle fire sensorene, så man kan ikke utelukke sensorene foran bare fordi acs-lampa lyser...

Jeg trodde asc bare brukte sensorene bak og at dsc brukte alle fire + sensorene for rattposisjon... Har aldri tenkt på det på de bilene jeg har hatt med kun asc om den kutter gasspådraget om forhjulene ikke tar styring på glatt føre :-) men du har sikkert rett, hvorfor skal den ikke bruke alle 4 når de først er der liksom?!!

Skrevet

At både acs og abs lyser forteller lite om det er det ene eller det andre, de lyser begge to uansett. Det er 98 til 2000-modeller som sliter med en styreenhet som ryker, så hvis du har lest skrekkhistorier om gåene styreenheter så er det nok disse modellene og ikke 97...

Så uten at jeg sitter på fasiten så er jeg ganske overbevist om at det er ved en av sensorene problemet ligger. Enten en defekt sensor eller møkk/fuktighet.

Tore: Hva den bruker sensorene foran til skal jeg ikke si noe om, men jeg vet at den bruker de og at acs-lampa tennes ved feil på en sensor foran. :P

Skrevet
At både acs og abs lyser forteller lite om det er det ene eller det andre, de lyser begge to uansett. Det er 98 til 2000-modeller som sliter med en styreenhet som ryker, så hvis du har lest skrekkhistorier om gåene styreenheter så er det nok disse modellene og ikke 97...

Så uten at jeg sitter på fasiten så er jeg ganske overbevist om at det er ved en av sensorene problemet ligger. Enten en defekt sensor eller møkk/fuktighet.

Tore: Hva den bruker sensorene foran til skal jeg ikke si noe om, men jeg vet at den bruker de og at acs-lampa tennes ved feil på en sensor foran. :P

Makan! nå letter du litt på trykket mitt her :) er heldigvis ikke lenger redd for å søke over med Carsoft! hehe. får krysse fingrene for at det er ABS sensor.

og forhåpentligvis kan andre nervøse sjeler som har samme problem med 96/97modell e39 og som tror det er hele styreenheten som er blitt defekt bli noe roligere. Men det gjenstår enda og se hva som er feil, ingenting er utelukket enda:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...