Gå til innhold

E38 740i ombygging til E85


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 262
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det stemmer som Fuelcat skriver at forbruket øker mellom 10-20% så vil vel det tilsi:

Bensin:

Kjørelengde på 70 ltr tank og 1ltr/mil gjennomsnitt = 70mil

Pris 70ltr 98oktan= 15*70= 1050,-

E85:

Kjørelengde på samme tank og 1,2ltr/pr mil = 58mil

Pris 70ltr Etanol samme tank = 10*70=700,-

Diff i antall mil pr. tank= 70-58=12mil

Prisdiff pr. tank= 350,-

Kostnad pr mil E85= 10,-pr.ltr/1,2ltr/mil= 12,-

Kostnad pr mil 98oktan= 15,-pr.ltr/1ltr/mil= 15,-

Besparelse pr. mil = 15-12= 3,- pr/mil

Kostnad innkjøp konvert.kit= 4400,-

Inntjening kostnadsinvistering: 4400/350=12 tankinger med full tank.

Reel inntjening i antall km: 4400,- / 3,- pr. mil=1467mil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....mener kaldstart funksjonene til fuelcat funker helt ned til -32 grader, kan ikke si den er dårlig da:P

Nei det er slettes ikke dårlig, sjeldent at jeg opplever slike temperaturer på sør/østlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå googlet jeg til fuelcat på google og der var det noen som at misfornøyde over høyt forbruk og kaldstartfunksjon på fulecat men det gikk jo bedre hvis han fylte litt mere blandet bensin i etanol. Men det er litt lenge siden det dette var en fra bilforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg fikk lyst til å prøve litt E85 nå. Har justerbar BTR, så jeg kan alltids gi den bittelitt mer trykk om det blir for magert med e85 innblandet. Har lyst til å prøve ca 30% e85 med 70% 98 okt. Noen som forresten vet hva lambda skal være med e85? Skal den ha ca samme AFR verdi som bensin? Mener å ha lest at den skal gå litt mer fett med e85?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blei denna tråden populær.. Dette er bra! :-D

Jeg har nå igjen økt blandingen min til 60% med E85 og jeg merker kun en forskjell og det er at den går faktisk bedre nå enn hva den gjorde ved 50%50 blandingen.. :-)

Bilen går forsatt like pent og rent! :-D

Jeg skal IKKE øke nivået med E85 noe mer nå før ombygging da dette kan føre til problemer som nevnt ovenfor ved at den får feil blaningsforhold med luft/drivstoff så den vil gå magert..

Jeg skal kjøre på 50%50% fremover nå mot ombygging.. :-)

Har totalt kjørt ca 2000 km siden jeg startet med å kjøre med E85.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som bruker bredbåndslambda når dere eksperimenterer med slikt?

selv venter jeg med å prøve meg fram helt til jeg får lambdaen min, kjekt å ha kontroll på luft/ bensin forholdet.

ingen som vet AFR bør være når man kjører med e85 blanding?

har nå sendt mail til statoil norge og spurt om hva som skal til for å få flere stasjoner med e85 i Bergen, håper på svar fra dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Jeg har nå igjen økt blandingen min til 60% med E85 og jeg merker kun en forskjell og det er at den går faktisk bedre nå enn hva den gjorde ved 50%50 blandingen.. :-)

Husk på at i E85 er det 15% bensin.... så når du blander 60/40 til fordel for Etanol så har du i realiteten en 75/25 blanding...

Med 40/60 forhold så er det altså i raliteten 55/45 forhold... og høyere enn det tør jeg ikke uten konvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes muztang289 blir litt ekstrem med sin blanding på e38 sin, men men jeg og han har samme følelser om sine biler det går så bra og så pent:)))))))))))

blandinger jeg har prøvd: 10L bensin 2L etanol

20L bensin 10L atanol syns det funka jævlig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Jeg har nå igjen økt blandingen min til 60% med E85 og jeg merker kun en forskjell og det er at den går faktisk bedre nå enn hva den gjorde ved 50%50 blandingen.. :-)

Husk på at i E85 er det 15% bensin.... så når du blander 60/40 til fordel for Etanol så har du i realiteten en 75/25 blanding...

Med 40/60 forhold så er det altså i raliteten 55/45 forhold... og høyere enn det tør jeg ikke uten konvertering.

Jepp, har hørt snakk om dette før..

Som sagt.. Det jeg har på tanken nå er og blir den hardeste blandingen og skal ned til 50/50 igjen ved neste tank..

Grunnen til at jeg prøvde det var fordi jeg skulle se om motoren startet å reagere på dette ved å ha en ujevn gang, men den ble vel nesten mer stabil da den svaier kun 10-15 rpm opp og ned på den digitale turtellern på instrument panelet.. :-) Før var det mye mer opp og ned enn hva det er nå så jeg en positiv følse ang. dette.. Men gudene vet hva som kan skje nå fremover.. Dette er vel et sjokk for motoren da drivstoffet er piss rent og drar med seg slam ifra bensinen osv..

Byttet olje for 1 mnd siden.. Bytter igjen når bilen har rullet ca 3-5 tusen et sted.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...