Gå til innhold

E38 740i ombygging til E85


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ening bilen oppfører seg veldig pent og hissig når du kjører og drar bilen. For meg så viker konverterrins kitt noe ubrukelig fordi for å få mer effekt burde jeg konvertere og bedre kaldtstart. Kaldstart kan jo ordne selv ved å blande litt mer 20 l bensin så starter den men ellers kjøre den ren slik han oppe sa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 262
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sliter litt med å forstå hvordan motoren kan yte bedre med en blanding som gir mindre energi... uten at motor er konvertert... i og med at man ikke forer brennkammeret med riktig mengde fuel ut i fra brenneffekt. Min nåværende blanding med 40% Etanol gjør at motoren yter merkbart dårligere enn ved ren bensin.

Enig i det du sier.. Det er ikke logisk idet hele tatt, men kanskje det er like greit også.. :P

Det jeg sliter med å forstå, er hvorfor du får dårligre effekt av E85 ved en blanding på 40%.. Her merket jeg en GOD forskjell på aksen og ikke minst bånndraget..

Har trodd det har vært noe jeg har innbilt meg, men når kompiser spør om hvorfor bilen går bedre nå enn hva den gjorde før, så må det være et faktum..? Ingen vet hva E85 er en gang eller at jeg kjører på det.. :-)

Hvorfor jeg får dårligere effekt er ikke så vanskelig å forstå...

E85 har lavere energi i forhold til samme måleenhet med Bensin.. det må altså mer Etanol til for å oppnå samme energien som en mindre mengde bensin oppnår.

For å flytte bilen 1mil trengs det 1 liter med 100% Bensin, mens det må til ca. 1,2ltr 100% Etanol!

For at motoren skal få høyrere effekt med E85 ift Bensin må der altså mer Etanol til enn hva dysene pr. i dag slipper inn i brennkammer.

Når man så blander Bensin og Etanol så får man en mix hvor tilført drivstoff har lavere energieffekt enn opprinnelig drivstoff... min logikk tilsier at den mixede blandingen dermed har en lavere ytelsesgrad enn ren bensin siden bensin er det drivstoffet som man oppnår mest effekt ved.

Dette stemmer også med min egen erfaring ved 40/60 blanding. (Som i realiteten altså er en 55/45 blanding i og med at E85 består av 15% bensin)

Når man derimot konverterer motor og får en utvidet tidsluke på dyseåpningen slik at mer drivstoff entrer brennkammer så blir bildet annerledes. E85 (105oktan) har en høyere bankeeffekt som da tilsier høyere kompresjon og dermed mer effekt. Men dette oppnås kun ved optimalt forhold mellom brennbar væske og luft.... og i en drivstoffsmix hvor man fremdeles opprettholder "normalt" forhold mellom brennstoffmengde og luft (ut i fra at dysene tror det er ren bensin) så oppnår man ikke det optimale forholdet (motor går egentlig magert) og bankeeffekten blir dermed lavere enn ved ren bensinbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo spørsmålet mitt, Hvorfor får jeg og donjouan høyere effekt ved mixing av E85 og bensin når dyser og "software" er programert til å kun gå best på ren bensin?

Når vi mixer bensina, så vil jo motoren få bensinen den skal, men denne er "vannet" ut med E85..?

Kan vel sammenlignes med en glass Cola som bensin og et beger med dispenser Pepsi som E85.. Glasscola'n smaker jo best.. Sammen blir dette bare rart og ekkelt..?

Kanskje ikke det beste eksemplet, men du forstår sikkert hva jeg ville frem til.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo spørsmålet mitt, Hvorfor får jeg og donjouan høyere effekt ved mixing av E85 og bensin når dyser og "software" er programert til å kun gå best på ren bensin?

Når vi mixer bensina, så vil jo motoren få bensinen den skal, men denne er "vannet" ut med E85..?

Kan vel sammenlignes med en glass Cola som bensin og et beger med dispenser Pepsi som E85.. Glasscola'n smaker jo best.. Sammen blir dette bare rart og ekkelt..?

Kanskje ikke det beste eksemplet, men du forstår sikkert hva jeg ville frem til.. :-)

Hvorfor dere opplever høyere effekt med "utvannet" drivstoff er fremdeles en gåte for meg:)

Min bil både trekker svakere, mindre respons ved kickdown og cruisekontrollen sliter mer med å holde jevn hastighet ved ulendt terreng. Men tomgangen er penere og motor maler jevnere...

Og når det gjelder sammenligningen din.... vel... pepsi er da i utgangspunktet myyye bedre enn cola så skulle ønske du hadde snudd om på hva som var i glass og hva som er i beger! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha oleo.. :P Pepsi eller Cola.. Smaken er som baken.. Kan vel sies det samme om Bensin og E85 også snart.. :-)

Jeg har ikke peiling på hvorfor jeg får mer effekt ved E85 på tanken.. Det er overhode ikke logisk og jeg er enig i det du sier.. Men jeg har hvertfall en spreker bil ved å ha 40-50% E85 på tanken.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... ja smaken på drikkevarer for mennesker er nok delt på det området :)

Hadde vært artig å visst hva som gjør at motorene til synelatende oppfører seg forskjellig ved drivstoffmix. Det eneste jeg kan tenke meg er om motoren din optimaliserer seg bedre med tanke på variabel fortenning, luftmengde og dysestyring enn hva f.eks min gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang da jeg prøvde E85, kjørte jeg på 10% med E85, dette var ikke noe å merke den første tiden, det virket ut som om motoren måtte "venne" seg til drivstoffet akuratt som om den skulle optimalisert seg slik som du sier..

For siden har jeg hatt E85 på tanken og nå går den like bra om den er nylig startet eller om den har gått i mange timer..

Edit: Hadde vært spennende med en dyno test, før og etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oleo jeg tror du burde ta en diagnose test på bilen det høres ut som luftmassemegdemålern din er gåen siden du har dårlig drag. du nevner også bilen går veldig pen med alt det andre stemmer ikke jeg har også en e39 97 mod min som sagt oppfører seg veldig pent starter pent starter med en gang ved 20L bensin og 10 etanol og kommer veldig lett opp i fart ved å trå på gasspedalen også den siste ja forbruket har økt litt etter blandingen men alt er fint både jeg og Muztang286 har akkurat samme erfaringer bare han har vært litt grov med blandingen men bilen hans men vil tåle det med glans fordi det er en v8er.

Akkurat som han ifra bioflexitune sa når jeg spurte han uten å si hvilken bil jeg hadde selv så spurte jeg han unnskyld hvilken biler er det som tåler best e85 manen svarte det var bmw så kom e39 funker veldig bra sa best det eneste minus som var dårlig kaldstar murzatang289 det har du opplevd men det kan man løse ved å fylle 20% bensin i tanken (20L) ta det med ro det er samma serie e38 e39 e46 disse tåler mye mente han.

jeg følte også at når jeg snakket med han på tlf så ville han eller på en eller annet måte få meg til å tro at konvertering er det beste å kjøre med enn å kjøre uten. jeg spurte han også hvilken biler tåler blandinger og da fikk jeg svare noen tåler litt noen tåler mye og noen trenger ikke å konvertere en gang. dette spurte jeg han fordi jeg sa at jeg blandet og testet litt selv på bilen min. Han nevnte også at uten blanding så blir det mager blanding og større bank han nevnte sånne ord som jeg ikke helt forstod men så sa han at hvis i lenge du holder på med dette så kan stemplene dine ryke og det kan bli motorhavri. jeg forstår nå at hvorfor man bør konvertere slik at effekten skal bli bra og kaldstarten blir bra men samtidig så føler jeg at bilen liker seg veldig bra på etanol uten at forbruke går opp men det bilen trives bedre e85.

Oleo jeg hadde luftmassemegdemåler feil bilen min da den hadde dårlig drag og sleit med å komme opp fart tok en diagnose på den feilen ble retta opp alt var bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

donjouan - jeg har diagnoseverktøy og får ingen feilmelding på LMM... i tillegg er LMM forholdsvis ny... under 1 år gml. (Var litt uheldig og klarte å ødelegge trådene inne i den så måtte ha ny)

Og når jeg fyller regulær bensin så våkner gammer'n til liv igjen med en gang, så for min del er det nok mix'en som gjør utslaget :)

Jeg har også pratet litt med "gutta" i min sosiale omgangskrets og et par tre av dem har prøvd blandingsforhold <40% E85, og de opplever det samme som meg egentlig... litt dårligere drag.

Den samme erfaringen leser jeg om på andre bilfora her på nettet...

Så jeg får nok bare finne meg i at "det er bare slik på min bil"... og så vente på konverteringskit'et... har ikke fått svar på eposten min (sendte den på onsdag tror jeg) til fuelcat enda og akkurat det virker litt uprofft synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey! jeg forstår hva du sier, http://www.bioflexifuel.com er den rette mannen som konvertere og gir garanti på 2år med kvittering. denne manen tester og sjekker hele bilen din før han konverterer bilen din for 5500kr:) den tilbuden fikk jeg da:)

Helt sikkert et bra valg det :)

Dog er det for langt unna min heim til at jeg i første omgang velger det alternativet...

Tror jeg satser på Fuelcat.... og gjør testingen selv. Det blir også 1000,- billigere.

Men det fordrer jo at Fuelcat gidder å svare på henvendelsn min da! Får vel gi de noen dager inn i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns fuelcat folka er litt spesielle ringer du dit så så hører du person svareren deres (grunnet til stor arbeidsmengde kan man ikke ta opp tlf send e-post) når du sender deg e-post kan du gjespe i par dager før du for noe svar idiotsisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns fuelcat folka er litt spesielle ringer du dit så så hører du person svareren deres (grunnet til stor arbeidsmengde kan man ikke ta opp tlf send e-post) når du sender deg e-post kan du gjespe i par dager før du for noe svar idiotsisk.

Er helt enig... slikt virker uprofft nok til at man faktisk vurderer alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vurdere bioflex mannen eller så har jeg jo e-bay der finner mye men hvis det skjer noe kan jeg ikke liksom dra å klage til amerika, men jeg har lyst til på en sikker kitt og løsning. det er erfaringen jeg har fått så føler jeg bmw tåler e85 godt. men det er politikk dem har ikke lov eller kan ikke si fordi da vil det ikke bli noe salg av flexi-fuel biler som kommer ifra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...