Gå til innhold

f10/f11 520d - hvordan re-chip'e fra 163 til 184?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som har informasjon om hva som skal til for å få tilbake 'original' motorkraft på en f10/f11 520d. Altså hvordan man kommer tilbake fra den avgiftsgunstige 843 engine layout med 163hk til vanlig europeisk med 184hk. Har søkt en del på ulike fora både når det gjelder f10/11 og andre modeller/merker som benytter avgiftsmessig 'stryping' av motorkraft men finner lite presis informasjon om dette. Er i utgangspunktet ikke særlig interessert i ulike tuning alternativer fra Hartge / AC Schnitzer og lignende heller, men mener å ha lest her på forumet en som hadde fått 'tilbakestilt' motorstyrken til 184 hos sin forhandler. Høres merkelig ut om det lønner seg da en forhandler neppe kommer utenom avgiftene på en slik 'oppgradering' og prisforskjellen på 163 og 184 fra forhandler idag tilsvarer avgiftsforskjellen på 27k. Skal man beholde fabrikkgaranti er man vel avhengig av at noe slikt gjøres av BMW forhandler.

Så det er kanskje dette som er årsaken til at det ikke finnes noen (quick) fix på dette?

Utenom BMW ingen fabrikkgaranti og hos BMW ingen vei utenom avgiftene. Noe sånt . Eller hva sier folket her på forumet?

Ellers kunne det vært interessant å høre om de som har kjørt begge modellene merker av forskjell i praksis.

Skrevet
Du kan ta en titt på denne tråden:

viewtopic.php?f=1&t=179340

TRF-Racing kan mye om dette. Du må også lese tråden hans om dieselmotorer.

Takk for tipset. Har lest den tråden ja, og som du selv antyder burde det holde med en software oppgradering men er det ingen som vet noe mer konkret om dette?

Skrevet

Det vises også til denne tråden som jeg glemte forrige gang:

viewtopic.php?f=1&t=179340

TRF-Racing skriver i denne tråden:

Man bytter ikke eprom i disse (Electrically Programmable Read Only Memory), da det ikke er denne type chip som brukes i disse styreenehetene til å lagre motorens parametere. (det var eprom i gamle tds f.eks.)

Det er akkurat det samme som gjøres på denne bilen og andre rent software messig, det er bare måten man får det inn i motorstyringa på. Det fordi det er ganske stort sikkerhet på disse, og de er sperret mot å "flashe" med uorg soft via diagnosestikket. Derfor må den ut, og kobles til div utstyr, før man får mulighet til å programmere direkte i styreenheten.

På bakgrunn av dette ser det vanskelig ut. Det er mulig verksteder i Sverige eller Tyskland Kan være behjelpelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...