Gå til innhold

Friske opp en gammel M10 forgassermotor...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har da gått til innkjøp av en gammel E12 518. Bilen er i god stand, og alt virker som det skal.

Bilen har stått mye stille de 10 siste årene, og har kun rullet noen få mil innimellom. Motor virker veldig fin. Starter lett, og går fint på tomgang og ellers.

MEN en så gammel motor....er det ting man burde gjennomgå? Hvordan er muligheten til å få litt mere futt i denne? Finnes det litt å hente på forgassersiden?

Jeg har aldri eid en forgassermotor før, så her trenger jeg litt ekspertise :-)

Hva med kam....?

M10 har vel vært basis for mye fine motorer opp igjennom, så tenker som så at det må finnes motordeler der ute som gjør den litt mer "livlig".

Takker for tips og råd!

Skrevet

Få en heftig kam og porting og av topp og to doble gassera på den så vil det nok bli litt mere fres i den.Og ikke noe som e tøffer lyd av en god sugetrim.Og eksos e jo aldrig feil og få litt grovere=)

Skrevet

Takk for tips, manta-a :D

Porting av topp tenkte jeg ikke på, men det skal jeg sjekke nærmere.

Og ja, en hissig sugetrimmet firer låter skikkelig godt!

Skrevet

Japp,har en 2,2 liter te opel som e frisert topp og anna kam og borra og to doble på=)Hissig lyd av det oppsettet gitt=)Kan jo og dreie av svinghjul i tillegg da=)Du kan jo sjekke om enem levere kam te disse,vil nok tro de gjør det=)

Skrevet

Sjekk toppen din, den står det nok E12 på. Da burde du la kanalene i toppen være originale om du ikke skall virkelig trimme.

Kanalene i disse toppene er store nok, kan med fordel "poleres" litt. Gjør du disse enda større vil du få en motor med dårlig drag i bunn og mellomregisteret, luften får ikke fart nok.

Letting/alu svinghjul vil faktisk være en av de mest merkbare endringenen du kan gjøre.

Kjør så hard tenning du kan, selvfølgelig ikke til det banker.

Original eksosmanifold er ikke så ille på disse så den er ikke det første du gjør noe med.

Gassere/innsug er det en god del å hente på, ca 30-45 hk.

45mm weber er jo alltid en vinner her. Kjør da ikke med den originale bensinpumpa på toppen men monter en elektrisk med trykk justert til ca 0,25 bar.

Ang kam vil det mest kjørbare/fornuftige trolig være 286 grader for deg :-)

Skrevet

Espen: Har du ikke troa på en 292 graders kam? Hva slags kam har du på din da?

Hvor får du forresten tak i 286 graders kam, trodde eksempelvis Schrick leverte 284 grader jeg...

Skrevet

Se her, ja! En kar med god peiling på gamle M10-motorer :)

Da lar vi nok toppen være i fred i første omgang. Jeg kommer nok ikke til å legge de alt for store summene i denne bilen, men det er rart med det.....ting har en tendens til å balle på seg.

Som du er litt inne på Espen, så må bilen være fullt kjørbar. Jeg orker ikke å justere, trikse og mikse for hver gang jeg skal ut å kjøre. Jeg vet ikke hvor stabilt et slikt oppsett er...?

Svinghjulet er jo grei skurring, men du nevner innsug...hva gjøres her?

Og i forhold til gassere, hva må man regne med å blø for noe slikt som 45mm Weber?

Takk, forresten :D

Skrevet

Slipte om kammen på en M10B18 med K-jetronic innsprut, som satt i en E30, for noen år tilbake. Den ble slipt til 284 grader, og det var over hode ingen problem med kjørbarheten på den motoren. Dro relativt bra unna på høyere turtall. Justerte turtallsperra til 7000omdr/min.(kappa fjøra til riktig lengde)

Skrevet

Hvor får du forresten tak i 286 graders kam, trodde eksempelvis Schrick leverte 284 grader jeg...

Du skal ha for at du er oppmerksom :wink:

286 grader var slurv fra min side, mente 284 :)

Joa, ihvertfall med det du driver med om dagen tror jeg 292 grader blir knall.

Alt sammen må jo stå i stil her, så tenkte trådstarter ikke skulle ha så alt for mye effekt og dermed trolig vil få en motor med bredere register uten å ha mer enn 284 grader.

ehh, jeg har faktisk ikke målt min :roll: Den har hvert på vei ut av bilen 2 ganger nå den motoren men har av diverse grunner alltid endt opp tilbake igjen på våren gitt :wink: Men mener bestemt den skal være 284.

Skrevet
Justerte turtallsperra til 7000omdr/min.(kappa fjøra til riktig lengde)

Dette er jeg interessert i å høre mer om! Hvor og hvordan gjøres dette? Kan godt sende PM for den saks skyld :)

Skrevet
Se her, ja! En kar med god peiling på gamle M10-motorer :)

Da lar vi nok toppen være i fred i første omgang. Jeg kommer nok ikke til å legge de alt for store summene i denne bilen, men det er rart med det.....ting har en tendens til å balle på seg.

Som du er litt inne på Espen, så må bilen være fullt kjørbar. Jeg orker ikke å justere, trikse og mikse for hver gang jeg skal ut å kjøre. Jeg vet ikke hvor stabilt et slikt oppsett er...?

Svinghjulet er jo grei skurring, men du nevner innsug...hva gjøres her?

Og i forhold til gassere, hva må man regne med å blø for noe slikt som 45mm Weber?

Takk, forresten :D

Er flere her som kan disse motorene :-)

Ja, la toppen stå du, du har faktisk den toppen med størst ventiler (det var mindre på tidligere topper)

Ang innsug må du bytte ut det originale med "overganger" som webere passer på. Mener dette er å få hos pedersen racing, koster vel 6-7 tusen for 2x45 weber. Usikker på innsug, men hør med de.

Har en 02 her med 2x45 weber og min egen stående her nå med 2x48mm dellorto, disse er like ellers. Den med 2x45mm har merkbart bedre drag på bånn, min går en tanke bedre over 4500 O/min og går merkbart bedre over 6000 o/min. Har kjørt en del uten sperre :wink:

Jeg synes mitt er overraskende stabilt, har kun justert tenning 1 gang.

Min har nå gått på full gass (nesten bokstavlig talt :wink: ) siden høsten 2008 (ikke på vinteren), har f eks kjørt opp 300 liter bensin på bane. Denne er helt lik på tomgang osv siden jeg justerte tenning etter jeg kjøpte den. Da var den gått ca 40 mil siden 1983 og tenning var ikke helt med lenger 8)

Så i korte trekk: 2x45 weber, riktig tenning, bytte kam er en klar fordel men må ikke gjøres. Få dette skikkelig justert så har du en bra motor som det er god lyd i :D

Skrevet
Justerte turtallsperra til 7000omdr/min.(kappa fjøra til riktig lengde)

Dette er jeg interessert i å høre mer om! Hvor og hvordan gjøres dette? Kan godt sende PM for den saks skyld :)

Turtallsperra sitter i rotoren, som blir drevet av sentrifugalkraften. Dvs at det er en ståldel som beveger seg utover mot et (jordings?)punkt. Denne ståldelen sitter i en fjær, og den er satt til å "kutte" ved en eller annen rpm. Dersom man lager den fjæra kortere, vil det kreve mere sentrifugalkraft for å få den til å "kutte" - dvs høyere rpm før den "kutter". Strekker du på fjære "kutter" den før.

Forståelig forklart?

Skrevet

....og kanskje et lettere svinghjul på toppen :D

Med de mods som du nevner der, så tipper jeg at jeg er meget fornøyd.

Takk, folkens....dukket plutselig opp en del interressant linker i dragsuget også. Får ikke lagt meg på en stund nå... :)

Skrevet

Du skal ha for at du er oppmerksom :wink:

286 grader var slurv fra min side, mente 284 :)

Joa, ihvertfall med det du driver med om dagen tror jeg 292 grader blir knall.

Alt sammen må jo stå i stil her, så tenkte trådstarter ikke skulle ha så alt for mye effekt og dermed trolig vil få en motor med bredere register uten å ha mer enn 284 grader.

ehh, jeg har faktisk ikke målt min :roll: Den har hvert på vei ut av bilen 2 ganger nå den motoren men har av diverse grunner alltid endt opp tilbake igjen på våren gitt :wink: Men mener bestemt den skal være 284.

Skal ikke ha 292 graders kam jeg heller. Har lest at 304 graders kam er max av hva man kan brukes sammen med dobbel-I pumpa, men har snakket med noen som har det, og de mener at man ikke bør bruke mer enn 292 graders kam sammen med den innspruten. Jeg var også i tvil om kjørbarheten, så jeg landet på 284 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...