kybe Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Jeg har akkurat importert en 318d fra Tyskland, og er meget fornøyd med bilen! Det er en bil fra slutten av 2007 så ca 3 år gammel og mye utstyr. Tenkte jeg skulle dele litt av erfaringene med importen, for min del var det første gang jeg gjorde det og ønsker at andre som vil gjøre det samme får noen tips. For det første: Skaff bankremisse som hovedfinansiering!!! Overførsel fra bank tar for lang tid. Selv dro jeg VISA kortet fra Skandiabanken, og det gikk veldig greit, men har dukket opp noen ubehagelige overaskelser i ettertid. For det første må man betale 1.75% valutapåslag. Det ble ca 2500 kroner. Dette syns jeg var greit nok siden jeg ikke hadde noen reelle alternativ. Problemet er at forhandleren får et gebyr på 2-3% ved bruk av kort i terminal, og nå har jeg fått krav på dette og selv om de juridisk sett ikke har rett på det så trekker de det fra momsen jeg skal ha tilbakebetalt, så jeg har vel egentlig ikke noe valg. Da har jeg altså fått en avgift på rundt 5000 for bruk av VISA kortet. Vet ikke hvor mye en bankremisse koster, men sannsynligvis langt mindre... En annen ting er at engangsavgiften beregnes med vekten av bilen UTEN fører (75kg), jeg hadde beregnet med fører (det som står i COC dokumentet) og betalte 9000kroner mindre enn planlagt i engangsavgift så totalt sett kommer jeg veldig bra ut av det, men surt med det ekstra gebyret på visa kort bruken som kommer. Skal skrive litt mer utfyllende informasjon senere...utrolig hva man lærer på en slik tur!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 brukte du alternativ beregning, eller den standardkalkulatoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kybe Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2011 Standardkalkulator. Denne bilen har lav co2 utslipp (125) mens volumet er 1995cm3. Ved gamlemetoden blir det faktisk over 30.000 mer i avgifter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Bankremisse er genialt ja. Tror jeg betalte rundt 130 kr. for det sist (rundt 2008) i Postbanken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kny Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Jeg mener bankremisse er utgått jeg? Jeg snakka med banken min når jeg skulle kjøpe bil i fjor høst, selgeren av bilen ville ta det med bankremisse, men det sa banken min (postbanken) at de ikke opererte med lenger? Kan ikke si dette helt sikkert men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goty Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Tar de cash? )) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cypher Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Bankremisse er ikke utgått! Brukte det selv for 2 mnd siden ca, kosta meg 30kr i gebyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kybe Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2011 Ringte en bank (tror det var nordea) og de kunne gi bankremisse, men måtte ha møtt opp i banken, og jeg var allerede i tyskland da. Noen andre erfaringer jeg hadde på turen: Jeg reiste ned til munchen og hadde 2-3 biler jeg ønsket å se på. Grunnen til at jeg reiste dit var at da hadde jeg litt å velge i, men egentlig så hadde jeg funnet en perfekt bil et annet sted, men ville ikke ta sjansen i tilfelle det ikke ble noe av....det endte med jeg kjørte 600km med leiebil og kjøpte nettop denne bilen lærdom:finn bilen på forhånd, ring til forhandler og be om informasjon og reis direkte på den bilen.. Kjøp vinterdekk! Det følger som regel ikke med. Kjøpte dekk/felger hos en dekkforhandlerkjede. De monterte dekk/felger og satte det på bilen til en hyggelig pris. De snakket ikke så mye engelsk der, men klarte meg med gebrokken tysk (endelig litt nytte av tysk på videregående!) Et viktig punkt her: Det er PÅBUDT med vinterdekk i Tyskland om vinteren nå. Forsikringen gjelder ikke om du har sommerdekk og havner i ulykke....noe å være obs på! åh, og GPS er veldig kjekt....ikke kjøp bil i tyskland uten navigasjon , man skal innom her og der for å få papirer/skilt/forsikring/tollkontor/hoteller/restauranter etc. Kan være kjekt med leiebil også de dagene du er der. Ville beregnet minst 2-3 dager i Tyskland + hjemreise, om du er ekstremt effektiv går det på 1 dag, men det er å pushe det litt ellers gikk turen relativt smertefritt, mye takket være bruktbil importskolen (søk på google). Den er noe utdatert, men funker stort sett bra. håper dette er til nytte for noen Er sikkert noen som er usikre på om de skal gjøre det (det var jeg!), men det var absolutt verdt det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
j0lle Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Fin info! Sparte du noe særlig på importen, eller var det utvalget på utstyret som gjorde at du valgte import! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Hmm, en bankremisse er vel strengt tatt gyldig kun i Norge? Jeg mener en valutasjekk er det man må ha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kybe Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2011 Sparte litt på det (30-40k), selv med mine bomturer/ekstra gebyrer...., kunne nok ha kuttet kostnadene endel hvis jeg hadde gjort det om igjen og spart mer....men fikk en bil med alt jeg ville ha (panorama soltak og headsup display fikk jeg ikke, men hehe...vet ikke om de bilene har heads up engang). I tillegg var det en fin tur og opplevelse! Kunne nok ha forberedt meg bedre, men det var bare å hoppe i det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sammigun Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Ta med kontanter. Bare husk å deklarere på utreise fra Norge.... Hadde 170.000 kr i lomma da jeg hentet E39 M5 for noen år siden.... Tyskerene ELSKER kontanter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kybe Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2011 Er ikke ekspert på bankremisser og har ikke brukt det selv, men fant dette på nettet et sted (kan ikke gå god for det som står, hør med banken om du vurderer denne betalingsmetoden) En bankremisse er en type pengeoverføringstjeneste oftest brukes på betalinger til selskaper i utlandet. En bankremisse er utstedt av en bank eller pengeoverføring selskap og er cashable til enhver bank institusjon. Denne betalingsmåten er dyrere enn andre metoder, men er foretrukket av selskaper og store institusjoner på grunn av ekstra sikkerhet og revisjonsspor funksjoner. og fra wiki: En bankremisse er et gjeldsbrev utstedt av en bank. Bankens kunde kan kjøpe et gjeldsbrev pålydende en bestemt sum, og siden overdra gjeldsbrevet til en tredjeperson. Bankremissen fungerer på den måten som et betalingsmiddel, på lik linje med en sjekk. For å overdra bankremissen til en tredjeperson må denne transporteres ved at overdragelsen erklæres skriftlig, gjerne på bankremissens bakside. Man kan reservere seg mot videre overdragelser ved å «krysse» bankremissen, det vil si påføre to diagonale streker på remissens forside. Utstedende bank beregner normalt et gebyr for å utstede bankremissen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kybe Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2011 Ta med kontanter.Bare husk å deklarere på utreise fra Norge.... Hadde 170.000 kr i lomma da jeg hentet E39 M5 for noen år siden.... Tyskerene ELSKER kontanter. Hehehe, følte deg nok litt konge med så mye penger i lomma! hadde du dem pent pakket i bunker i en koffert også? Tror jeg hadde vært ganske nervøs med så mye kontanter... vekslet du i en bank i tyskland da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sammigun Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Det var litt spesielt, men bare morro... Bestilte euro i banken min, så var bare for å gjøre det lettest mulig der nede. Stor forskjell på kjøp av private og bedrifter. Cash is king hos private.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå