Gå til innhold

ABS funker ikke, e30. FIKSET

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvordan finner jeg ut hvilken føler som er gåen?

Jeg byttet i dag føleren jeg trodde var gåen, uten atdet hjalp noe særlig.

Er det noen måte å finne ut hvilke som er ødelagte på, som ikke innebærer å ta alle ut og teste med en frisk føler?

Takk!

Skrevet

De kan Ohm'es. Verdiene finne du på google. Mener på de va mellom 900 og 1200 ohm som ksulle vere i orden. Under det er de gåen. Men lenge siden jeg har gjort dette så lover deg ikke at talla stemmer.;)

Skrevet

Har ohmet alle følerne nå.

Fremgangsmåten var: sette multimeteret på ohmtegnet og 2000, også putte rød og svart ledning inn i kontaktene på føleren. Jeg fikk da opp 990, 970, 950 og 13.

Den som fikk 13 var den jeg nettopp byttet, og da jeg sjekket den gamle føleren fikk jeg mellom 800 og 900.

Er det noe galt med måten jeg har gjort det på, eller er den nye føleren jeg satt i ødelagt?

Den ble kjøpt brukt fra koed!

edit:

Er det en annen måte jeg kan feilsøke på?

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå har jeg montert en ny ABS-føler, og fjernet den som var gåen.

Likevel funker det ikke.

Alle følerne skal nå være over 900 Ohm, og jeg begynner å tro at jeg kanskje ikke har målt riktig.

Kan dere se om fremgangsmåten min er feil? Takk!

Og hvordan måler jeg vekselspenning som nevnt over her?

xpieefflwumxg0ctdu55.jpg

Skrevet

Skal du måle vekselspenning må selvfølgelig sensoren fortsatt være montert. Så tar du av kontakten der den sitter og setter stikke i kontakten som går til sensoren. Setter multimeteret på vekselstrøm (AC) og den laveste måleenheten. Veldig liten spenning man får så veit egentlig ikke om det biltema multimeteret kan måle det. (det burde kunne det...)

Skrevet

Jeg er klar over at den må være tilkoblet for å måle spenning!

Men, på multimeteret er det ikke merket opp AC, så hva skal jeg sette den på?

Og har jeg klart å Ohme riktig på bildet over? Takk!

Skrevet

Ser ut til at du måler riktig, men du måler vell selve abs føleren ? (må bare forsikre meg)

Får å måle veksel spenning setter du på Vac - V står for volt ;) ac står for veksel spenning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...