nednull Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Hei, jeg er en ganske fersk BMW-eier; jeg kjøpte min 2004-mod. 316 fra bruktbilforhandler i september 2010. Servicer er fulgt på merkeverksted. Bensinpumpa røk kort tid etter kjøpet. I forrige uke sendte jeg bilen til Bilia etter at oljelampa begynte å lyse rødt (den rakk å gå et par minutter før jeg skjønte tegninga). Bilia mener nå at motoren må byttes. De kan bytte motor for 67k og da har jeg to års garanti på den. Jeg har gjennom en kollega fått vite om en yrkesmekaniker som tar på seg BMW-jobber. Fyren høres seriøs ut (det må så klart sjekkes opp nøyere) og har et foretak registrert i Brønnøysundreg. Han kan skaffe til veie en motor som har gått 82 000 og kan sette den inn for 38k. Men først kommer han til å sjekke om motoren min kan repareres. Hva ville dere gjort? Noen som har noen gode råd/erfaringer? Har jeg vært maks uheldig eller er det kjente svakheter på bilen min?
SveinE46 Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 hei Først og fremst finne ut hvorfor oljelampa lyste, om det var pga manglende olje, slitt oljepumpe, tette oljekanaler eller om det var en ytre påvirkning som forårsaktet oljelampa. Hvis det var oljepumpe eller kanaler så har du jo den fine tingen som heter forbrukerkjøpsloven! Fordi en motor skal jo vare en stund, og ikke bare en 6-7 mnd. Isåfall vil verkstedet stå til ansvar for rep av motor
nednull Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 Takk for svar. Bilia sier at det var oljepumpa som var årsaken. Jeg skal se om jeg finner dette i forbrukerkjøpsloven. På kjøpskontrakten min har jeg 3 måneders 50/50-garanti på motor og drivverk. Men forbrukerkjøpsloven gjelder fortsatt eller?
SveinE46 Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Forbrukerkjøpsloven er jo til for å dekke mer enn hva garanti gjør. Hvis jeg ikke tar helt feil, så skal forbrukerkjøpsloven gjelde i 5 år når solgt fra forhandler fra kjøpsdato( kommer jo litt ann på type bil og alder osv.) men en 2004 mod er jo ikke gamle bilen. Ta kontakt med de du kjøpte bilen hos, og fortell problemet. Hvis de ikke tar dette seriøst, så ta kontakt med naf eller forbruker hjelpen. Oppdater gjerne her med resultatet.
nednull Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 Har lest litt forbrukerstoff nå, og det ser unektelig ut som at selger står ansvarlig her. Takker så mye, av en eller annen grunn tenkte jeg ikke på forbrukerkjøpsloven. Kanskje jeg sover litt bedre i natt..
nednull Skrevet Mars 23, 2011 Forfatter Skrevet Mars 23, 2011 Jeg ringte Forbrukerrådets hjelpetelefon og de mente jeg hadde en god sak. Selger tok på seg å ordne bilen for meg uten noe særlig diskusjon etter at jeg nevnte forbrukerkjøpsloven. Han fikk tak i motor fra Danmark til meg som har gått 10 tusen, fikk en mekaniker til å hente bilen og sette inn motoren. Jeg skal hente bilen til helga. Dette kom på totalt 27 tusen og jeg gikk med på en 50/50 kostnadsfordeling mellom meg og selger. Her kunne jeg kanskje stått hardere på kravene, men jeg syntes det ble en veldig god løsning og jeg ville ha tilbake bilen så fort som mulig. Krysser fingra for at jeg er ferdig med uflaks for en stund nå.
SveinE46 Skrevet Mars 24, 2011 Skrevet Mars 24, 2011 Gratulerer. Lønner seg å kunne litt triks i dagens marked, da det er mange selgere som later som at forbrukerkjøpsloven ikke eksisterer, og de vil ihvertfall ikke hjelpe deg med det, før du selv er klar over dine rettigheter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå