Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kompis av meg har en 92 E36 318i med M40 motor. Han sliter med at bilen fjusker og går veldig rart, og han mistenker at lambdaen kan være gåen?

Symptomene er:

- Høres ut som den går på 3 sylindre

- Går veldig urent, vanskelig å starte i lyskryss og akselerere

- Må være forsiktig med gasspedalen - gir han for mye gass begynner den og sperre/fjuske

- Hender av og til at den går normalt i noen minutter (som regel når den er kald)

Nylig byttet:

- tempsensor

- luftmengdemåler

- tennplugger

Har sjekket:

- falskluft - motor trekker ikke falskluft

- eksoslekkasje - liten eksoslekkasje etter lambda, men før katalysator.. men regner med at dette ikke har noe å si, da lambda sitter før lekkasjen?

- liv i lambda-kontakten - det er spenning i lambda-kontakten

Har kjørt diagnose på bilen med CarSoft, og får opp følgende:

3vo1avcwj9mak1p52245.png

Skiftet lambda (til en annen brukt) for en stund siden, og denne feilmeldingen kom med både den gamle og den nye lambdaen. Men det kan jo være at denne også er gåen?

Neste spørsmål; er en lambda en lambda - vil en lambda fra feks en M50 motor fungere på denne bilen? Eller må vi skaffe lambda fra eksakt samme motor?

Takk på forhånd ;)

Skrevet

Ingen som har vært borti lignende? Noen som vet hvordan man kan slette feilkoder på bmwen uten å bruke carsoft eller bmw verksted?

Skrevet

Det må vel ikke være samme motor. du får kjøpt lamda på biltema som kanskje også passer men jeg tror nok at en orginal lamda vil fungere bedre.

Du kan sjekke hvem de forskjellige lamdaene passer på i denne linken

http://bmwfans.info/

Når det gjelder lamda så er det i hovedsak 2 typer. En med rød ledning i og en uten rød ledning.

De fungerer på 2 forskjellige vis så går ikke om hverandre

Videre har du antall ledninger og farger.

Har du en lamda med samme antall ledninger og farger går de iallefall om hverandre.

Har nettopp vært på utkikk etter en brukt lamda til M50B25 der jeg fant ut at samme motor også hadde forskjellige typer. Eks. M50B25 i en E34 har ikke samme lamda som M50B25 i en E36

Ettersom lamda styrer mye av bensinblanding og forbruk fant jeg ut at en original ny lamda kunne spare seg i lengden

Her er org delenr. 11 78 1 734 393

Dere kan prøve å koble fra lamda for å høre om det er noen forskjell på motor. Da finner dere fort ut om den i hele tatt virker

http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... Ref=Direct

Søk på eksos og delekatalog

https://www.koed.no/2.1.1.asp?bokstype= ... &soegeord=

Skrevet
Det må vel ikke være samme motor. du får kjøpt lamda på biltema som kanskje også passer men jeg tror nok at en orginal lamda vil fungere bedre.

Du kan sjekke hvem de forskjellige lamdaene passer på i denne linken

http://bmwfans.info/

Når det gjelder lamda så er det i hovedsak 2 typer. En med rød ledning i og en uten rød ledning.

De fungerer på 2 forskjellige vis så går ikke om hverandre

Videre har du antall ledninger og farger.

Har du en lamda med samme antall ledninger og farger går de iallefall om hverandre.

Har nettopp vært på utkikk etter en brukt lamda til M50B25 der jeg fant ut at samme motor også hadde forskjellige typer. Eks. M50B25 i en E34 har ikke samme lamda som M50B25 i en E36

Ettersom lamda styrer mye av bensinblanding og forbruk fant jeg ut at en original ny lamda kunne spare seg i lengden

Her er org delenr. 11 78 1 734 393

Dere kan prøve å koble fra lamda for å høre om det er noen forskjell på motor. Da finner dere fort ut om den i hele tatt virker

http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... Ref=Direct

Søk på eksos og delekatalog

https://www.koed.no/2.1.1.asp?bokstype= ... &soegeord=

Takker for svar.

Kjøpte meg lambda på biltema(Da denne var sykt dyr orginal) med 4 ledere uten rød ledning. (Slik at fargene stemte med de på min bil)

Eneste er at jeg er usikker på 2 av ledningene som er hvite, på både den nye og den gamle lamdaen.

på den nye lamdaen er de hvite ledningene litt annerledes plassert, så da er det vanskelig og si hvilken hvit ledning som skal på hvem.

Er ikke sikkert dette har noe å si engang, så lenge hvit er koplet på hvit.

Det var ingen merkbar forskjell uten eller med den gamle lamdaen. (Bilen er nok i nødmodus så dette er vel normalt)

Skal få slettet feilkoder med carsoft, med den nye lamdaen, håper dette løser problemet!!!!

Virker litt rart at bilen skal oppføre seg så ille uten lambda.

Må liksom gi litt og litt gasss for og lure den opp på turtall, hvis jeg gir bånn gass høres motoren helt merkelig ut og går tregt opp på turtall.

Skrevet
Eneste er at jeg er usikker på 2 av ledningene som er hvite, på både den nye og den gamle lamdaen.

Vil tro at 2 ledninger som er hvite på samme lamda så har det ingen betydning om du bytter på de

Skrevet
Eneste er at jeg er usikker på 2 av ledningene som er hvite, på både den nye og den gamle lamdaen.

Vil tro at 2 ledninger som er hvite på samme lamda så har det ingen betydning om du bytter på de

Oki, den er grei. Takk for svar:)

Skrevet

PROBLEM SOLVED:D:D! var lambda kombinert med LMM og PLUGGKABLER SOM VAR FEILEN.

Pluggkablene som utgjorde den største feilen. dvs at bilen måtte ha lite og jevn gass for og få orntlig turtall.

Da jeg byttet disse byttet jeg til noen som var brukte. Dermed var det vanskelig å lokalisere at pluggkablene var problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...